Vladimír 518, Tomáš Souček: Mambo? Poa! Zanzibar

Recenze - obrázek V dubnu 2019 vyšla u nakladatelství Bigg Boss kniha Mambo? Poa! Zanzibar, na které pracovala dvojice autorů Vladimir 518 a Tomáš Souček více než tři roky.

foto k článkuPřestože se toto východoafrické souostroví zdá z geografického i kulturního hlediska až neuvěřitelně daleko, tvůrci publikace díky svým pravidelným návštěvám postupně odkrývali jeho místní specifika, která následně vsazovali do vnitřní struktury publikace. Ta si dala za cíl alespoň rámcově zdokumentovat celé spektrum současné kultury ostrovů, a proto se v ní vedle sebe potkává tématika města, vesnice, oceánu, náboženství, ale i hudby, přírody, či místního výrazného fenoménu, jímž je fotbal.

foto k článkuAutorské duo Vladimir 518 a fotograf Tomáš Souček má za sebou v minulosti zrealizované dva další výrazné knižní projekty. Jmenovitě se jedná o první díl subkulturní trilogie KMENY (2011) a výlet do světa českých uměleckých ateliérů OBSESE (2015). Jejich nová publikace provede čtenáře na svých více než pěti stech stranách komplikovaným světem současného Zanzibaru, který byl vždy v kontextu celé východní Afriky tavícím kotlem různorodých kulturních vlivů.

foto k článku“Sleduji modlícího se muže na betonovém břehu přístavu Zanzibar Townu a vidím před sebou obraz, který v sobě kombinuje mnoho zdánlivě protichůdných emocí. Situace zkázy a chudoby se přirozeně mísí s určitou aurou čistoty, je zalitá zlatavým závojem hvězdného světla, obsahuje informace o všem, co jsme zde měli doposud šanci vidět a zažít. Myslím si, že cestování jako takové vnáší člověku do života hlavně změnu v náhledu na jeho domov, na jeho vlastní kulturu. Naše hluboké setkání se Zanzibarem vnímám především jako silný referenční bod, o který se budu nepochybně opírat po zbytek svého života. Ona jinakost, kterou jsme v takové intenzitě byli nuceni prozkoumat, nám také paradoxně pomohla odkrýt obrovské množství informací o nás samotných. A to je snad výsledkem nějaké myšlenkové rovnice i tohoto samotného příběhu, protože pocit vzdálenosti vždy přináší i neurčité vědomí blízkosti. Výrazné uvědomění odlišnosti má v sobě samém zamíchán nakonec i překvapivě silný pocit sounáležitosti”, píše v závěru knihy Vladimir 518.

Z deníku Vladimíra 518

STONE TOWN

foto k článkuOn je to vlastně Zanzibar Town, ale zároveň mu nikdo neřekne jinak než Stone Town. Z logického důvodu. Všechno ostatní bylo v minulosti totiž stavěné výhradně ze dřeva a bahna, z kamení je jen tohle jediné město. Krom toho, že všichni dokola omílají, že tady vyrostl Freddie Mercury, zpěvák Queen, a je hned několik domů, kde vám budou přísahat, že to je “ten“ barák, je město opravdu dechberoucí. Navíc je jako definice Zanzibaru, protože se tady potkává a mixuje všechno se vším. Indické, arabské, evropské i africké vlivy dohromady. Původní Stone Town byl na skalnatém výběžku, obehnán mořem a v přístavu se primárně obchodovalo s kořením, se slonovinou a s otroky. Takže peklo. ‘Darkside of Afrika‘, protože se tady obchodovalo s věcmi, kvůli kterým se vraždilo.

SLAVE MARKET

foto k článkuSlave market v Stone Town je místo, kde jsem si sáhl hluboko do historie, a uvědomil si tíhu otrokářství. Člověk to samozřejmě zná a možná ho i děsí ten fakt obchodování s lidmi, ale tady je tak dobře udělaná panelová expozice bývalého slave marketu, že mi to vyrazilo dech. Očividně ji nedělali Afričani, protože jejich pojetí expozice bývá většinou dost neuvěřitelný a tristní v tom negativním slova smyslu. Tohle je ale velmi sofistikovaná obrazová a objektová expozice a dojde vám z ní několik věcí. Na Zanzibaru v té době bydleli největší gangsteři. Jeden z nich se například jmenoval Tippu Tip, což je kouzelné gangster jméno. A tihle bossové měli svoje teritoria, kde pro ně další Afričani chytali lidi a v kládách a řetězech je vodili třeba do Dar es Salaamu nebo nějakého podobného města na pobřeží a odváželi je právě do Stone Townu, kde je prodávali na slave marketu. Tippu Tip byl podle všeho opravdu krutý otrokář, údajně prodal i část svojí vlastní rodiny a šla z něj hrůza, a pro mě tahle zkušenost byla velkým sáhnutím si na zlo zblízka.

Název: Mambo? Poa! Zanzibar
Autor: Souček Tomáš, Vladimír 518
Rok vydání: 2019