Cestopisák Josefa Váchala

Recenze - obrázek V létě 1921 spatřil světlo světa Cestopisák aneb Vandrovní knížka. Vytvořil ji malíř Josef Váchal. Na 75 obrázcích s humorem popisuje nevšední dobrodružství tří poutníků na společné cestě.

Kdo nestihl výstavu, která 25. září skončila v Portmoneu, má možnost si Cestopisák užít v knize – katalogu, kterou při této příležitosti vydalo Regionální muzeum v Litomyšli.

foto k článkuPo téměř 100 letech Cestopisák Josefa Váchala znovu ožil. A opět v Portmoneu, muzeu Josefa Váchala v Litomyšli. Díky spolupráci tamního Regionálního muzea a Památníku národního písemnictví probíhala prodlouženě do 25. září výstava, kde bylo možné si originál historického komiksu prohlédnout. Na stěnách pak byly vystaveny všechny jeho naskenované obrázky. V Portmoneu vám ale také poradili, kudy a jak se vydat po stopách hlavních hrdinů Cestopisáku.

Tři poutníci

foto k článkuMalíř, grafik a tiskař Josefa Váchal vytvořil Cestopisák v domě svého přítele, litomyšlského knihtiskaře Josefa Portmana. Bylo to v době, kdy mu na zakázku zdobil stěny jeho domu, tedy dnešního Portmonea. V srpnu 1921 se Váchal se svoji přítelkyní Annou Mackovou a Josefem Portmanem vydal na pěší čtyřdenní výlet na Vysočinu. A příběh společného putování zachytil na svých kresbách, které ještě doplnil vtipným a satirickým textem. Cestopisák vznikl během pouhých dvou dnů po skončení výletu a Váchal ho daroval Portmanovi. Dnes je originál knihy součástí sbírek Památníku národního písemnictví.

foto k článkuJosef Váchal zachytil neopakovatelnou atmosféru výpravy, a to den po dni. „Cesta vedla přes Poličku do Jimramova, to byl první den. Další den Váchal, Macková a Portman pokračovali k Novému Městu na Moravě, kde se zastavili u malíře Karla Němce, potom jeli vlakem do Žďáru nad Sázavou a došli až do Škrdlovic. Ze Škrdlovic pak vyrazili dál na Rychmburk a poslední den se přes Košumberk a Luži vrátili do Vysokého Mýta, odkud pokračovali do Litomyšle už vlakem,“ vysvětluje kurátorka Portmonea Hana Klimešová.

Vydejte se na cestu i vy

foto k článku„Pro váchalology, zdatné cestovatele a další dobrodružství chtivé zájemce Regionální muzeum v Litomyšli připravilo i Putování ve stopách Josefa Váchala, Anny Mackové a Josefa Portmana. Začínalo a končilo v Portmoneu. Za čtyři dny poutníci ušli bezmála 140 kilometrů a dvakrát se svezli vlakem,“ uvádí Klimešová.

foto k článkuNa podzim loňského roku Hana Klimešová a její dva kolegové sami nejprve „otestovali“ trasu výletu. „Cestu i místa, kde trojice poutníků přespávala, jsme našli, ale jejich trasu jsme pro dnešní cestovatele museli trochu upravit. Váchal s přáteli totiž putoval po hlavních silnicích, což dnes už z hlediska provozu není dost možné,“ dodává Hana Klimešová.

Portmoneum

foto k článkuPřízemní domek čp. 75 v ulici Terézy Novákové v Litomyšli působí zvenku docela obyčejně. Když ale vstoupíte dovnitř, ocitnete se ve světě fantazie, barev, tajemna a mystiky. Zdi a strop dvou místností Josef Váchal vyzdobil svéráznými malbami, na první pohled směsicí různých námětů a malířských stylů. Odkazují i na jiná Váchalova díla.

Na stěnách Portmonea si můžete prohlížet krajinu a zároveň nespočet roztomilých i méně příjemných čertů a duchů. Josef Váchal se tu obrací k motivům křesťanské ikonografie, na druhé straně ale také orientální nauky. Přesto má výzdoba Portmonea svoji logiku, je odrazem zvláštního Váchalova vidění světa. V interiéru uvidíte také unikátní dřevěný nábytek, který Josef Váchal pro Josefa Portmana vyřezal a vyzdobil.

Od 26.září 2019 je Portmoneum z důvodů rekonstrukce přibližně na rok uzavřeno, ale již nyní se na jeho znovuotevření těšíme.

Název: Cestopisák Josefa Váchala
Autor: Hana Klimešová, Hana Klínková