Obrazy Josefa Synka vyzařují laskavé člověčenství

Umění a design - obrázek Papír, tužky, štětce a barvy přitahovaly malého Pepíka od dětství. Rodiče měli porozumění pro jeho koníčka, a tak si budoucí malíř přetvořil kousek místa v zahradní chatce v Blatné za jatkami na svůj první ateliér. Tam začínal kreslit a malovat, pročítal knihy o malířích, studoval jejich díla.

foto k článkuTěžko dnes říci, zda bylo na škodu, že Josefovi nebylo umožněno studovat umělecké školy. Ano, nemá sice diplom akademického malíře a téměř až do důchodu pracoval jako automechanik, avšak jeho umělecká tvorba si snad právě proto udržela svoji originalitu a bezprostřednost. Přesto, že je malíř – samouk a jedinou přiznanou školou umění je LŠU v Blatné, je velice společenský a brzo se postupně seznamuje s dalšími výtvarníky – amatéry i profesionály. Velice rád například vzpomíná na svého kolegu a rádce Jar. Fiedlera, s nímž měl v roce 1969 svoji první společnou výstavu v Blatné. Potom již následovala řada výstav na krajské i celostátní úrovni. Spřátelil se s mnoha výtvarníky např: s manž. Brichcínovými, S. Burdou, Janáčkem, Konrádem, J. Krátkým, Š. Marešem, Peškem a dalšími.

foto k článkuRád také vzpomíná na společnou návštěvu s malířem Peškem u rodáka J. Karmazína na Akademii výtvarných umění v Praze i na mnohé další výstavy a výtvarné plenéry u nás i v zahraničí. V roce 1989 spolu s dalšími jihočeskými výtvarníky zakládají výtvarnou skupinu Kruh 89, v jejímž rámci dodnes pořádají společné akce.

foto k článkuJosef Synek je velice skromný umělec, jen nerad mluví o sobě a o svých obrazech. Tvrdí, že ty mají hovořit samy za sebe. A ony skutečně hovoří a nejen za sebe, ale i za svého autora. Já mám tu výhodu, že Josefa znám od dětství a jeho obrazy od doby, kdy začal vystavovat. Tuším, že jeho díla mohou nepoučným připadat naivní, snad dětsky prostá, ale tvrdím, a jsem si jist, že Josef má nevyčerpatelnou fantazii, navíc je velice pracovitý, citlivý a optimistický. Nelze říci, že upřednostňuje některá témata. Dovede namalovat skvělá zátiší s květinami, velmi často maluje typické jihočeské vesničky, mnohokrát ztvárnil rodné město Blatná.

Nevyhýbá se ani figurální tvorbě. Určitě má velice dobrý vtah k ženám. Zvláště půvabná jsou na jeho obrazech různá zjevení: dívky – andělé. Ale dovede namalovat i vyzývavé dívky se sklenkami vína, rozjívené poutnice, Zuzanu se starci či krásku se zvířetem.

foto k článkuPůsobivá jsou též jeho personifikovaná zvířata. Ať už jsou to ženy jako kočky či lvice, nebo muži jako psi. V repertoáru má i portréty svých známých i vlastní autoportrét. Ze svých zahraničních cest přiváží hezké obrázky, plně vystihující charakter navštívené země. Zvláště jeho cesty do Francie mu poskytly náměty pro krásné oleje s typicky francouzskými městy i krajinami. Velmi jímavé jsou též jeho ostrovy; malby měst, obklopených vodou. Stejně tak jako má široký záběr tématický, užívá ve své tvorbě různé způsoby. Vyšel ovšem z realistického vidění skutečnosti, ale díla z jeho pozdějšího období využívají abstrakce: přecházejí v nádherně barevně sladěné krajiny s domy, s rybníky, s řekou. Opět se setkáváme v jiné formě se skupinami domů, často ve tvaru pětidomí a půvabně očíslovanými domy. Ovšem i zde neustále jeho tvorbu provázejí ženské symboly; prozradím, že malíř upřednostňuje číslo 3. Také jeho ryby mají nápadně ženské vlastnosti: dovedou být něžně milé, ale také nebezpečně dravé. Ze všech jeho děl je vidět hravost, kterou dovádí do dokonalosti v experimentech se jmény, písmeny, fragmenty krajiny i různých strojů, stavebnic a robotů.

Obrazy Josefa Synka vyzařují laskavé člověčen… - www.iUmeni.cz ()

Quido Šimek
Quido Šimek