Zbyněk Sedlecký – Z fiktivního alba

16. 9. se v Pelhřimově po letní pauze znovu otevřou výstavní prostory Dub Gallery, aby zde představily výstavu malíře Zbyňka Sedleckého. Vernisáž, na které bude přítomen Filip Dub, majitel galerie, malíř Zbyněk Sedlecký, i kurátor výstavy Petr Vaňous, bude zahájena již 15. 9. v 18 hodin.

Zbyněk Sedlecký je malířem, který se na první pohled jasně věnuje figurativní malbě. Při bližším pohledu na jeho dílo však pozorovatel velmi snadno zjistí, že takováto kategorizace je příliš krátkozraká. Figury, které Zbyněk Sedlecký často zaznamenává, jsou zachycovány v běžném prostředí, jejich charakteristické rysy jsou zjednodušovány do roviny, ve které divák jen matně rozezná konkrétní postavy. Dostává se mu tak prostoru pro hledání nevysloveného a rozluštění hádanky, či nalezení klíče ke hře, kterou autor s divákem rozehrává. Stereotypní chování, prvky jako batoh, či forma drapérie stereotypizují bytí, chování a směrování jeho figur v prostoru a čase.

foto k článkuSedlecký čerpá z reálných situací a okamžiků, jejichž reflexe ztvárňuje s náladou, kterou v něm vyvolaly či atmosférou, jejíž stopu v něm zanechaly. Jak sám říká: „Vycházím z fotografického záznamu, a vždycky vlastního. Nevyužívám žádné další zdroje, jako internet apod. Reálné scény si vyfotím a poté s nimi dále pracuji. Situace musím tzv. potkat. Faktem je, že mám třeba něco v hlavě, ale pak se to musí potkat v realitě.“.

foto k článkudůsledně hledá principy propojující figuru a prostorový rámec, který byl do malířství uveden impresionisty. Opírá se o prvotní záznam spatřeného a zpětně se nechává ovlivňovat zprostředkovanou emocí. Tato výstava tak spojí figuru s urbanistickým prostředím, které je Sedleckému stejně blízké jako figura. Jedno by nemohlo fungovat bez druhého. Oba náměty spolu vytvářejí dialog, který v celku výstavy vytvoří komplexní dějovou linku, příběh, který si bude moci každý návštěvník číst svými slovy. Sedlecký s Vaňousem mu skladbou děl dají rámec, ale fantazii nechají dveře směle pootevřené. Zúčastněte se spolu s námi vernisáže a hledejte své vlastní vztahy v díle Zbyňka Sedleckého.

ZBYNĚK SEDLECKÝ – Z FIKTIVNÍHO ALBA
kurátor Petr Vaňous
15.- 17.9. 2017