Dá se říci, že umění a design jsou úplně něco jiného?

Recenze - obrázek Záleží na tom, jakou debatu chcete vést. Deyan Sudjic, autor nově vydané publikace B jako Bauhaus a ředitel londýnského Design Musea, je toho názoru, že tomu tak skutečně je.

Novinka z nakladatelství Kniha Zlin patří mezi další populárně naučné knihy z úspěšné kategorie umění. A ani tentokrát se v Knize Zlin nezmýlili s výběrem titulu. Publikace známého autora Deyana Sudjice je dalším příspěvkem k jeho dlouholeté práci v oblasti kritiky designu, architektury a umění. Na 500 stránkách a ve 40 kapitolách! se kniha (originální název: B is for Bauhaus. An A–Z of the Modern World) pokouší formou zábavných esejí, definovat povahu designu a umění.

foto k článkuPublikace plná subjektivního hodnocení i osobních vzpomínek a vyznání, rozkročených tematicky téměř ve všech oborech designu i architektury po celé dvacáté století, divákům přibližuje abecedně seřazená témata věnující se každodenním předmětům i pojmům, které v souvislosti s designem a uměním používáme, např. autenticita, funkce, identita nebo vkus.

foto k článkuAutor, ředitel londýnského muzea designu, novinář a kritik, prostřednictvím knihy dokládá, že myšlení skrze věci významným způsobem utváří kulturu. Subjektivně líčí příběhy vážící se k ikonickým předmětům designu či architektuře, přidává pikantnosti ze zákulisí jejich vzniku a skrze rozličné historky nechá nahlédnout do soukromí života vybraných autorů. Poutavé příběhy doplňuje i originální grafická úprava a kniha tak nedovolí čtenářům chvilku vydechnout. Autor je konfrontuje s výroky typu: umění je spíš nové náboženství, firemní identita je moderní verze čarodějnictví nebo význam předmětu občas přesahuje designérovy úmysly. Vždy se ale skrze jednoduše strukturované příběhy dostane k sofistikovanému závěru, dokládajícímu, jak každého z nás formuje které předměty používáme a v jakém prostředí žijeme.

foto k článkuD. Sudjic nabízí široký kulturněhistorický kontext v příbězích, které skrze různé umělce, ikonické předměty, či hnutí vždy obloukem navrátí k moderně a hnutí, jež dalo celé knize název. Bauhaus chápe jako společenský fenomén a hnutí, které sehrálo při formování každého současného designéra fundamentální roli. Díky Bauhausu získaly produkty druhé poloviny 20. století estetiku chladné neutrality, která se podepsala na vzhledu architektury, nábytku, keramiky, typografie i látek a pronikla i do podoby fotografie či divadla a malby (než ovšem přišla „zazářit“ postmoderna). Také proto se při definování povahy designu autor k Bauhausu několikrát vrací a většinu esejí věnuje dílům či umělcům s Bauhausem nějak spjatým.

foto k článkuJste-li i vy toho názoru, že design je - v dobrém i špatném - neodmyslitelnou součástí našeho každodenního života a způsob, jakým jsou věci navrhovány a jak je používáme, ovlivňuje chápání světa kolem nás, nenechte si tuto vtipnou a velmi čtivou publikaci ujít.

Autor článku: Jana Mattas Horáčková

Název: B jako Bauhaus
Autor: Deyan Sudjic