Moravským Krumlovem s Janem Kudláčem

Umění a design - obrázek Vydejte se spolu se spolkem Kultivátor a knihkupectvím Na poličce po stopách malíře, jenž mezi vrbami a olšemi za trylkového doprovodu milovaného ptáčka čermáčka, spatřil pohádkový svět.

Děti mají úžasnou schopnost vidět kouzlo i v obyčejných věcech. Nacházet krásu v oblázcích a slyšet magickou řeč zvířat. Ale jenom málo z dětí si tuhle neobyčejnou schopnost udrží až do dospělosti. A pouze ti opravdu výjimeční tohle své magické nahlížení světa dokáží zprostředkovat ostatním. Jan Kudláček, rodák z Dolních Dubňan, byl výjimečný. Jeho ilustrace, plné vodníků, zvířátek a květin doplnily nespočet dětských knih, které patřily a patří k tomu nejlepšímu nejenom u nás, ale po celém světě. Však také za své ilustrace získal mnohá ocenění. Kromě ceny Nejkrásnější kniha ČSSR, které získaly jím ilustrované knihy celkem šestkrát, obdržel mimo jiné například i prestižní ocenění z knižního festivalu v Bologni, byl zapsán na čestnou listinu Ceny H. CH. Andersena a jím ilustrovaná kniha Petruška byla v Německu zařazena mezi nejkrásnější knihy 20. století. Jeho tvorba se zapsala do historie knižní ilustrace, a proto jsme rádi, že si Jana Kudláčka můžeme v březnu – měsíci knihy, připomenout s programem Křehký let čermáčka i u nás, v Moravském Krumlově, kde krátce s rodinou žil, ale ve vzpomínkách se sem vracel celý život.

foto k článkuVe výloze knihkupectví Na poličce (adresa TGM 41) budou celý březen k nahlédnutí Kudláčkovy knihy z celého světa. Chybět nebude oceňovaný Petruška, ale také třeba knihy, které Jan Kudláček připravil pro své japonské či britské nakladatele a v Česku nikdy nebyly vydány. A budete moci nakouknout i na autorské pohlednice a přání, které Jan Kudláček posílal svým přátelům.

foto k článkuV rámci doprovodného programu bychom také chtěli připomenout místa, na která Jan Kudláček tak rád vzpomínal a která ho v jeho tvorbě inspirovala. Proto jsme připravili dvě stezky – první vás provede po stopách Jana Kudláčka v Moravském Krumlově. Projdete si ulici, kde bydlel. Můžete se zastavit na místě, kde stával domek, který s rodinou obýval. A dojdete ke Kudláčkově milované řece Rokytné. Místu dětských radovánek. Místu, kde spatřil poprvé opravdového malíře, což navždy ovlivnilo jeho budoucí směřování. K místu, kde se opravdový svět Jana Kudláčka díky pověstem jeho maminky a babičky setkává se sny. A právě tady u Rokytné budete moci navázat na druhé putování, tentokrát za vodníky Jana Kudláčka.

Více k oběma stezkám najdete v tištěném programu, který bude volně k dispozici na vybraných místech v Moravském Krumlově, nebo na facebooku Kultivátor, případně Na poličce.

foto k článkuKromě toho máme také připravené promítání jediného animovaného filmu, na kterém se podílel – Železné boty. Promítání proběhne v kavárně Na zámecké v pondělí 4. 4. 2022 a bude následovat workshop pro děti, které si zkusí alespoň lehce tvořit jako Jan Kudláček.

Přestože Jan Kudláček prožil přímo v Moravském Krumlově necelé dva roky svého dětství, vždy se sem rád vracel a na svůj rodný kraj nezapomínal. Budeme proto rádi, když si tohoto umělce, jehož tvorbu zná celý svět, připomenete s námi. A alespoň na ten jeden měsíc ho opět společně přivítáme doma.

Podrobný program - sledujte
knihkupectví Na poličce
facebook spolku Kultivátor ZDE