Nemáme Bienále, máme Rajlicha

Umění a design - obrázek V zahraničí mu říkali Mr. Brno, letos by se dožil sta let a Moravská galerie mu věnovala trojici výstav. Je na nich prezentován jako všestranná kulturní a umělecká osobnost, mistr plakátu i vizuálních identit. Brněnské výstavy Jana Rajlicha čekají na své návštěvníky.

foto k článkuZa normálních okolností by v červnu tohoto roku odstartoval další ročník brněnského Bienále grafického designu (BB), které se pravidelně koná od roku 1966 v Moravské galerii (MG). Nezabránil tomu covid, který zkomplikoval leccos, ale rekonstrukce Uměleckoprůmyslového muzea, ve které se mezinárodní přehlídka tradičně koná. Milovníci grafického designu by ale neměli přijít zkrátka, MG se totiž rozhodla výpadek BB vyplnit retrospektivní výstavou brněnského umělce, designéra a zakladatele bienále Jana Rajlicha st. Čím může tato osobnost z minulého století oslovit současnou generaci grafických designérů?

foto k článku„Moravská galerie nedávno odkoupila od Rajlichů větší část umělecké pozůstalosti. Doplnili jsme si fond a pak začali řešit retrospektivní výstavu Jana Rajlicha,“ uvádí Ondřej Chrobák, který je spolu s Martou Sylvestrovou kurátorem dvou ze tří výstav věnovaných této brněnské osobnosti. Pod názvem Rajlich 100 se tedy skrývají tři výstavy – v Pražákově paláci najdeme retrospektivu Art & Design, v Místodržitelském paláci dvě výstavy Jan Rajlich & Bienále Brno a 100 × 100 Hommage à Jan Rajlich, kterou připravil jeho syn a dlouholetý profesní partner Jan Rajlich ml. Cílem Moravské galerie je poprvé komplexně představit činorodost Jana Rajlicha. Byla to důležitá kulturní osobnost poválečného socialistického Brna a multižánrově zaměřený designér, který svůj dlouhý profesní život zasvětil moravské metropoli a grafickému designu. Jak názvy výstav napovídají, divák uvidí jeho práci volnou a užitou, seznámí se s jeho organizační činností pro bienále a pohlédne na Rajlicha očima jeho zahraničních kolegů.

foto k článkuMoravská galerie ho představuje v jeho mnohosti, všestrannosti a tvůrčích polohách. Kurátoři zvolili koncept založený na kvantitě, vyplývající z Rajlichovy pracovitosti, neúnavnosti a oddanosti svému oboru. Koncept kvantity rozehrává i publikace a doplňuje to, co se nevešlo na výstavu. Vyčerpávající monografie, bohatá na obrazový materiál, je rozčleněna do deseti hlavních kapitol zaměřených na Rajlichovy rozmanité polohy (uměleckou dráhu, plakátovou tvorbu, TV grafiku, Bienále, vizuální styl, práce v architektuře a ve veřejném prostoru, díla scénografická a výstavnická).

RAJLICH 100 – JAN RAJLICH: ART & DESIGN (PRAŽÁKŮV PALÁC), JAN RAJLICH & BIENÁLE BRNO (MÍSTODRŽITELSKÝ PALÁC), 100 × 100: HOMMAGE À JAN RAJLICH (MÍSTODRŽITELSKÝ PALÁC), 25. 9. 2020 – 28. 2. 2021, MORAVSKÁ GALERIE V BRNĚ, KURÁTOŘI: ONDŘEJ CHROBÁK, MARTA SYLVESTROVÁ, JAN RAJLICH ML., WWW.MORAVSKA-GALERIE.CZ

Celý článek si můžete přečíst v časopise Art Antiques 12/2020 on-line ZDE nebo využít výhodného předplatného za 885 Kč/rok

Autor / zdroj:
Publisher: Art Antiques

Informace o knize

Název: RAJLICH 100: MR. BRNO
Autor: kolektiv
Rok vydání: 2020

Koupit tuto knihu u nás

Nemáme Bienále, máme Rajlicha - www.iUmeni.cz ()

Zpět na výpis


Další umění a design


Pavel Babáček - webdesigner, graphic designer, html coder

Knižní akce

Alena Kučerová. Moje krajina
Alena Kučerová. Moje krajina
Kronikář nových časů. Malíř a kreslíř Hugo Boettinger (1880–1934)
Kronikář nových časů. Malíř a kreslíř Hugo Boettinger (1880–1934)
Kam kráčíš, památková péče?
Kam kráčíš, památková péče?

Články z IDNES.cz

Knižní novinka

Pohádky ze skládky