Po stopách soch Milana Doubravy
Prvního září 2017 zemřel významný český sochař Milan Doubrava, inspirovaný a bytostně spjatý s krásou jihočeského regionu. Na jeho pohřbu se sešlo takové množství lidí, že se sotva vešli do barokního kostela v Podsrpu.
Sochař si během svého života získal pozornost nejen odborné, ale i laické veřejnosti a účast tolika lidí znovu připomněla starou pravdu, že „umění vede ke vzájemnému sdílení a komunikaci – přináší zážitek sounáležitosti, zážitek společného osudu, jemuž hrdě a na úrovni čelíme“. Úspěch nadaného umělce je ve skutečnosti úspěchem a ziskem nás všech. Nadání není pouze soukromou záležitostí.
Sochaři vynikají mezi výtvarníky mimořádnou
a někdy až překvapivou upřímností,
a to může do dialogu vnést pocit
osvobozující úlevy. Jelikož sochař ve své
samotě „loví“ na hlubokých vodách, dokáže
jej setkání s manipulativní povrchností světa vyvést z míry. Rozhovor s ním vždycky
ukázal, že disponuje nevšedním vzděláním
jak ve svém oboru, tak v literatuře a poezii
obecně, a jeho cesty za uměním po celé Evropě
uvedené kvality ještě umocnily. Milan
však nepatřil k těm, kteří získáním vzdělání ztrácejí instinkt. Někdy fyzicky mimořádně
náročná práce vyžaduje řemeslný
a intelektuální fortel, a to v souvislostech
a událostech, ve kterých jste osudově osamoceni,
protože řečeno s Holanem „od verše
k básni se leze po kolenou“. Odtud už je
jen krůček nejen k filozofickému hloubání,
ale i k přijetí křesťanské vize světa, na které
je ostatně naše civilizace založena. Vždyť
i dávný a úctyhodný Sokrates byl vyučeným
sochařem, ale do dějin vstoupil jako
filozof.
Výtvarné nadání se u Milana projevilo
už v dětství. S chutí kreslil, ale nekonečný
obzor výtvarného světa se mu otevřel až
studiem na keramické škole v Bechyni. Bylo
to setkání osudové. Všední život osvícený vzpomínkami na dětství v Hrdějovicích
a tajemný a uhrančivý duch jihočeské krajiny
se postupně staly základními strunami
i příčinami jeho tvorby. Vždyť předmětem
umění není jednoduchá pravda, ale složitá
krása. Když se po dlouhém pobytu v Českých
Budějovicích, v Tylově ulici 13, kde
vznikly v sedmdesátých letech jeho první
pozoruhodné sochy a kde v noci voněla Malše,
trvale usadil v Modlešovicích u Strakonic,
nastala nejplodnější etapa jeho tvorby.
Napřed zmodernizoval a proměnil dispozice
celého domu, protože byl řemeslně
a manuálně velmi schopný. Nakonec vytvořil
i galerii své tvorby, která opravdu stojí za
návštěvu. Pokud vůbec lze nějakou pasáž
v lidském životě považovat za idylu, tak zmí-
něná část Milanova života se k ní velmi blížila.
Jeho žena Andulka, opravdu dobrý anděl
jeho života, a milovaný syn Jakub s rozrůstající
se rodinou byli dobrou základnou jeho
tvůrčího rozletu. Na konci zahrady, kde se
naskýtá nádherný pohled do kraje směrem
ke Štěkni, Milan postupně vysázel dubový
háj. Malé doubky z nejrůznějších částí kraje
kdysi téměř zakrývala vysoká tráva, ale
dnes tvoří nepřehlédnutelný dubový les.
Tento dubový parlament představuje spolu
se sochami na téže zahradě Milanův svět
v malém. Podobně kdysi renesanční sběratelé
koncipovali své sbírky – jako zmenšený
obraz světa. Výhled směrem ke Štěkni jsme
často sdíleli s empatickým psem Artem,
který obdivoval krajinu libovolně dlouhou
dobu, nenudil se a my jen litovali, že nám
nemohl sdělit své dojmy. Cestou zpět jsme
prošli kolem sochy Oko nad stolem a za stodolou
na zápraží už čekala kočka jménem
Kočíček.
Ale tvorba je často bolestný proces plný
zvratů a nadějí a život přinese ledacos. Svět
zaplněný hromadou zákazů za totality, kdy
Milan nebyl ani členem Unie výtvarných
umělců, ale také anonymní soutěž na pomník
bratří Čapků, kde první a druhá cena
nebyly uděleny a o třetí se dělil Milan se dvěma prominentními umělci. Po roce 89 zase
účast na různých sympóziích včetně toho
českobudějovického ve Stromovce, kdy významní sochaři jako Seifert nebo Koblasa
obdivovali Milanovy trojrozměrné plastiky
a divili se nejrůznějším materiálům, jež použil,
ať už to kromě dřeva byl beton, drát,
cihla, kost či popílek, se kterým měl zkušenost
jako bývalý topič. Jeho rozměrná díla
začala zaplňovat veřejný prostor jak v rámci
města, tak ve volné krajině. Jeho dřevěný
mnich s kamenným prvkem s názvem Ora
et labora (Modli se a pracuj) zdobí klášterní
chodbu vČ. Budějovicích a jeho Velikonoční
brána s 12 lavicemi vytvořená ze dřeva a kamene
je organickou součástí krajské nemocnice.
Ale mezi jeho výtvory ve volné krajině
pro mne vynikají tři. Jedná se především
o Modlitbu v návrší za Modlešovicemi, která
je vytvořena z betonu, ale Milanův materiál
je na dotek příjemný jako lidská pleť a krajina
s Modlitbou komunikuje, jako by se znaly
odedávna. Lidé ji berou jako samozřejmost.
O tom svědčí i fakt, že místo je oblíbeným
úložištěm tzv. kešek. Že si dal sochař Modlitbu
k šedesátinám a že ji měl moc rád, není
všeobecně známo. Janusovská lampa umístěná
poblíž skiareálu Lipno rovněž vyniká
dokonalým umístěním v krajině a svým námětem navíc komunikuje přes velké časové
plochy se starou civilizací čínskou, ale především
s kulturou starořímskou. Když se
však díváme na poslední Milanovo sousoší
s názvem „Šumava Adalberta Stiftera“, jež
je umístěno na farmě Slunečná na dohled od
Želnavy, uvědomujeme si, že sousoší vstoupilo
do poutavého dialogu s jinak nepřístupnou Šumavou na obzoru a že jako šperk
zkrášluje a spoluvytváří nový intimní prostor
a krajina ochotně umocňuje specifickou
krásu Milanova dokonalého díla. V té souvislosti
mne napadá stará pravda, že v umění pokračuje akt stvoření a že naše Modrá
planeta podléhá stejným silám jako tvůrčí
síla pokorného umělce. Vždyť dokonalému
dílu se daří nahlédnout do pomyslné svatyně,
kde ve věčném a prapůvodním sjednocení
jakoby jedním
plamenem plane
to, co je běžně
v přírodě a ve světě lidí neúprosně
odděleno. Skrze
svět našich smyslů
na chvíli prosvítá,
jako poloprůzračnou mlhou země
obraznosti, po níž
toužíme. A v tu
chvíli už skoro
mluvíme o hudbě.
Těžké betonové
sousoší je náhle
obklopeno akustickým
oparem
a my musíme myslet
na panesthesii některých prokletých
básníků, kdy vnímáme dokonalé dílo všemi
smysly najednou.
Ne náhodou se Milan
v posledním období zabýval poslechem vážné hudby a rád o ní se mnou hovořil. Znali
jsme se od počátku sedmdesátých let a byl
jsem svědkem organického růstu jeho lidských
i uměleckých schopností. Byli jsme
přátelé a Milan byl pro mne na dálku jednou
z lidských jistot. Na konci roku jsem se vždy
těšil na jeho novoročenku s Andulčinou
grafickou úpravou a v létě jsme vedli dlouhé
rozhovory a probrali kde co. Od 70. let
však uběhlo hezkých pár desetiletí a nastal
nečekaný rozvoj komunikačních technologií,
jež nezůstaly bez podstatného vlivu na
psychiku zejména mladé generace. Einstein
kdysi řekl, že to bude technologie, která zničí
lidstvo, a náš filozof Klíma se vyjádřil, že
čím větší technický vynález, tím menší dělá
lidičky. Ne nadarmo vznikl pojem digitální
diskontinuita, který označuje změnu v mentálním
postoji nejen ke vzdělání, ale k mezilidské
komunikaci vůbec. I když se obecně
méně čte, zdá se, že výtvarné umění je na
tom o dost lépe. Je naděje, že tudy možná
povede cesta k zachování kulturní kontinuity.
Milan Doubrava tomu věřil a měl pro to
doklady v ohlasech na své výstavy a plastiky
ve veřejném prostoru.
Můj přítel, sochař Milan Doubrava, zemřel
a v zármutku nás všech, kteří ho měli
rádi, nám zbývá nacházet útěchu a inspiraci
v jeho tvorbě, jež bude nepochybně ještě
více oceněna, než je tomu dosud. Ale po
příteli Milanovi zůstane bolestně prázdné
místo, jež nelze zaplnit.
Autor / zdroj: text: Zdeněk Bednář / foto: Pravoslav Tomek /
Publisher: Forum/III/2017
Po stopách soch Milana Doubravy - www.iUmeni.cz (2018)
Zpět na výpisZ ostatních rubrik
- Nálož umění v Galerii moderního umění v Hradci Králové
Až do února příštího roku 2024 oproti avizovanému říjnu 2023…
Kategorie: Recenze - Pražská Pallas a Moravská Hellas 1902: Auguste Rodin v Praze a na Moravě & Umělecká výstava slovenská v Hodoníně 1902
Třetí repríza výstavního projektu připraveného Galerií hlavn…
Kategorie: Události - Antikvariát Dlážděná - Aukce sběratelských pohlednic - 5.10. 2023
Antikvariát Dlážděná, „legendární Dlážděnka“, představuje na…
Kategorie: Aukční zpravodajství - Vladimir 518: Architektura 58–89
Třetí ze série přednášek Vladimira 518, které mapují aspekty…
Kategorie: Videa - Schminkeho dům od Hanse Scharouna, ikona moderny, slaví 90 let
U příležitosti tohoto výročí vás Nadace Haus Schminke, malíř…
Kategorie: Architektura