Bdělé snění Pavla Preisnera v Šumperku

Šumperk není zrovna po ruce, pokud nepočítáme ty, kteří bydlí nedaleko. Ale do Galerie Jiřího Jílka se vyplatí si udělat výlet vždy, protože autory, které v ní Miroslav Koval s manželkou tak citlivě vybírají a vystavují, se Vám zaryjí pod kůži a už je nikdy nevypudíte.

Něžnost, poetika, harmonie, to jsou slova, která mne napadají a nejsou jediná…. A přesně takové jsou i obrazy Pavla Presisnera, který v galerii bude vystavovat svá díla od 9. 6. do 4. 7. 2021

foto k článkuPřipomínat Pavla Preisnera v galerii nemusím. Vystavuje tu už opakovaně výsostným právem křehké jistoty výpovědi bytostného básníka obrazem i slovem. Většinou byly to kresby uhlem nebo častěji hnědou rudkou, malé rozměrem a zároveň monumentální. Vyprávějí příběhy v rovině bludných snů a vizí vpečetěných do dlouhé řady jednodenních záznamů bez názvu, a o to výmluvnějších. Do mimoslovních dějů, ponořených v pavučině čar, připomínajících letokruhy dřeva, a do ní pevně vrostlých bytostí záhadného původu a zrodu. Zároveň lidí, sledujících očí, zastřených znaků, podivných srostlic oživlých věcí, jejich tvarů a tvorů celé živočišné říše, navzájem provázaných do rozumem nevysvětlitelné jednoty.

foto k článkuKresby počtem převažují. Obrazy potřebují delší dobu zrání i jiné rozpoložení mysli, a přece jsou jejich paralelou, často návratem stejného motivu. Potkáme v nich své dobré známé, podivné tvory z jeho minulých výstav. Vidiny prchavě plaché, někdy zraňující, jindy hojivě laskavé, nespojité i pevně srostlé, až smrtelně vážné i humorně hravé a osvobozující. Zrcadlí život v úplnosti koloběhu rození a uplývání, v krátkodeché pomíjivosti každého jedinečného bytí i v nadčasovosti jeho věčného návratu.

foto k článkuVystavené obrazy se i stavbou kresbám podobají, i jim vládne dřevu podobná tkáň liniemi prokreslených prostorových plánů živě rozvlněné plochy. Jsou teď možná civilnější a tvarem i čitelnější, světlem zevnitř prozářené a sytou barvou zvýrazněné. A přece zůstávají dál mnohovýznamově rozostřené a jako noční můra prostoupené nejasnou předtuchou, snad jakousi skrytou hrozbou. Jsou ale i pohlazením a tichým spočinutím, svou vratkou povahou zneklidňující i teskně vábivé. Jinými prostředky v nich Pavlovy uhrančivé kresby znovu ožívají...

Miroslav Koval

Pavel Preisner

Výtvarný pedagog, básník, ilustrátor a malíř se narodil 24.11.1970 ve Zlíně. Pavel Preisner studoval na Pedagogické fakultě UP v Olomouci.

V roce 1993 založil výtvarné romantické sdružení ROMAN, společně s kolegy se studií Alešem Szotkowskim a Michalem Navrátilem.  V roce 1996 vyšla v brněnském nakladatelství Host první Preisnerova sbírka poezie pod názvem Ulomili, kterou autor sám ilustroval a je spoluautorem básnické sbírky Hodina Hora (1998). V nakladatelství Host vydal také sbírku Usuch a později (2005) v nakladatelství M.A.P.A. poetické texty Budem Nudlit.  V roce 1997 byl vybrán na I. Zlínský salon mladých a po dovršení hranice 30 let se prezentoval na všech zlínských salonech od roku 2002, které se etablovaly pod názvem Nový Zlínský salon.
Od roku 1999 působí jako výtvarný pedagog na Zlínské soukromé vyšší odborné škole umění.
V letech 2008 až 2013 působil na Fakultě umění Ostravské univerzity, v detašovaném pracovišti ve Zlíně v ateliéru malby.
V roce 2006 byl soubor jeho kresebných prací zařazen do stálých sbírek KGVU ve Zlíně a zúčastnil se kolektivní výstavy autorů takzvaného Zlínského okruhu.  V roce 2010, autor představil Obrazy v prestižní Galerii Magma, Ostrava.  Následná výstava Pavla Preisnera byla v atelieru TOAST_KOMUNÁL ve Zlíně, kde vystavoval naposledy i letos v lednu své práce z let 2011 - 2013.

Bdělé snění Pavla Preisnera v Šumperku ~ iUmeni.cz ~

Pavel Preisner - Bdělé snění
9. 6. – 4. 7. 2021