KATEŘINA KOMM: Viteál - první výstava Společnosti Topičova salonu v nových prostorách Jilské 14

Události - obrázek Ke konci roku 2020 musela Společnost Topičova salonu, z.s. opustit prostory v Topičově domě na Národní třídě. Podařilo se najít nový prostor, kde může výstavní a kulturní činnost pokračovat - v Jilské 14 na Praze 1, kde také zahájí novou výstavou Kateřiny Komm.

1. výstava v nové galerii "Jilská 14" s názvem Viteál je věnovaná   Kateřině Komm  se měla uskutečnit na podzim loňského roku ještě v Topičově salonu, kvůli vládním opatřením to však nebylo možné. Osobitá sochařská výstava Kateřiny Komm, která je asistentkou v Ateliéru figurálního sochařství na pražské AVU, nyní zahajuje historii nové galerie. Kurátorkou výstavy je Iva Mladičová.

Výstava potrvá  od 26. května do 10. července  v otevírací době středa-sobota od  14 do 19 hodin , na adrese Jilská 14, Praha 1. Vernisáž/dernisáž proběhne v druhé polovině června, kdy snad bude možné potkat se ve větším počtu. O všem Vás budeme informovat.

foto k článkuZ dosavadních uměleckých prací Kateřiny Komm zřetelně vystupuje záměr vrstvit, skládat a průběžně přetvářet nesčetné množství obrazových i textových objektů a záznamů událostí, inspirativních prožitků či vjemů z různých míst, časů a prostorů. Autorčiny reflexe živě rezonujících momentů otevírají prostor dalším asociativním představám, jež tvoří bohatě rozvětvené linie významů vznikajících soch, objektů, kreseb a instalací. Některé z prací byly vytvořeny na základě inspirace konkrétním předmětem, uměleckým dílem nebo architekturou, některé mohou být přímým otiskem nalezeného objektu, podnětem může být i magický zážitek symbolického charakteru. Tuto různorodost vznikání práce přímo vnímáme v nejnovějších velkoformátových prostorových objektech, kde iniciační roli sehrály autorčiny reálné návštěvy starodávných sečuánských a indických hrobek. Převažují v nich významy partnerských vztahů, civilní realita a sakrální symbolika se vzájemně prostupují. Mnohovrstvá ideová a prožitková struktura, kde každý prvek má schopnost mocí symbolu nebo pozornost upoutávající narace vést diváka k různým projekcím, autorčina bezprostřední otevřenost v zacházení s výrazovými prvky jej ale přivádí především i k sobě samému.

Téma překrývání a vzájemné prostupnosti vrstev času a prostoru Kateřina Komm zprostředkovala již v ranějším sochařském souboru Kodáda Rudá a Medzeba Holatá (je krásné, když se rodina sejde u večeře) a proudu kreseb Rodinný strom (2017), zviditelňujících fragmenty složitého mnohovrstvého obrazu osudu žitého jednotlivými členy generačních posloupností rodiny, z níž autorka pochází. Svými kresbami, objekty a sochami opakovaně vytváří prostředí kumulovaných míst a událostí v čase.

foto k článkuZ nejnovějších prací v současné výstavě Viteál pozornost poutají architektonický objekt-svatyně a stavba asamblážovitě vyskládaná z dílčích prostorů a reliéfů. Kateřina Komm je nebudovala dle předem vytvořeného modelu, ale proces jejich vznikání se postupně odvíjel od reálně zakoušených prostorových a hmotových situací. Konkrétní prostředí inspirovalo autorku k dalšímu kroku, jako by stavěla architekturu reálného vjemu a bytí. Tělo se stalo výrazovým prostředkem, zásadním způsobem spoluurčilo výslednou formu. Tutéž určující roli individuální tělesnosti čteme i z polaroidových fotografií drobného formátu, na nichž je Kateřina Komm zachycena v tělesné bezprostřednosti s vlastními objekty a sochami. Umocňují výše uvedené, neboť fixují okamžiky neustále pohlcované prostorem zapomnění – každý autorčin dech současně znamená odpočítávání vymezeného času.

Vzájemnost a vztahovost se tak stávají absolutní hodnotou celku díla. Není možné oddělit jeden význam či tvar od druhého, neboť jedno vysvětluje druhé, ale současně vede pozornost k další vrstvě významů. Rozbíhá se do nezměrné šíře ve snaze uchovat vše důležité. Nehierarchická vzájemnost, neustále proměnná, nekonečně reagující, toužící možná po absolutní obsažnosti. Jakýsi moment nasycenosti s nekonečně otevřenými možnostmi. Autentický průzkum možnosti zakusit kvalitu vnitřní plnosti skrze realizovanou duševní mnohost a intenzitu. Touha po jistotě vědomí sebe sama.

Kurátorka výstavy: Iva Mladičová
Místo: Jilská 14, Praha 1, www.jilska14.cz
Termín: 26. 5. - 10. 7. 2021, otevřeno st-so 14-19