PAF Olomouc 2020: umění ve veřejném prostoru, online program a nová publikace

Letošní ročník PAF Olomouc s podtitulem Domino se uskuteční od 3. do 6. prosince 2020.

Mezinárodní Přehlídka filmové animace a současného umění s ohledem na omezení spojená s koronavirem tentokrát proběhne v radikálně odlišné podobě, která se více zaměří na přímý kontakt s publikem skrz online program, výstavy ve veřejném prostoru domovské Olomouce a mezinárodně distribuovanou publikaci PAF Reader. PAF Olomouc 2020 tak nabízí nový pohled na možnosti a potenciál kurátorských platforem zaměřených na současné umění.

Domino

foto k článkuTéma PAFu 2020 si organizátoři vypůjčili z klasické deskové hry založené na poklidné koncentraci, logických kombinacích a mnohých proměnách. Pro festival se stává ústředním tématem i kurátorským gestem, a to proto, že jeho přesný řád lze hravě obrátit vzhůru nohama a pracně sestavené kameny vyslat jediným cvrnknutím vstříc euforickému pádu.

„Domino je pro nás metaforou rozvahy a rozložení pravidel mezi předem daný počet míst a počet hráčů, na druhou stranu jde i o ilustraci pádu a rychlé řetězové reakce. Festival bude letos modulární a jeho výslednou podobu si divák skládá sám na základě online programu, připravované publikace a intervencí ve veřejném prostoru Olomouce,“ říká ke koncepci programový ředitel PAFu Martin Mazanec.

PAF City

foto k článkuUmění v (veřejném) prostoru: letošní ročník PAFu výrazně rozšíří své působení v ulicích a podnicích Olomouce – výstavy se uskuteční nejen v tradičních, volně přístupných prostorách obrazovek Muzea umění Olomouc, ve Vitrínce Deniska ad. Nově také na rozsáhlé ploše v proluce u plánované budovy Středoevropského fóra, v interiérech olomouckých tramvají a v palmovém skleníku výstaviště Flora Olomouc, kde PAF připravuje nový výstavní projekt s berlínskou kurátorkou Suzou Husse. Přímo v Olomouci se také odehrají vybrané audiovizuální performance, které pracují s architekturou výjimečného prostoru kaple Božího těla, současně budou živě streamovány v rámci online programu.

PAF Reader

foto k článkuTištěná publikace na pomezí sborníku autorských textů, katalogu a magazínu vychází letos vůbec poprvé a nahradí dosud vydávaný festivalový katalog. Ambicí této nové série readerů, vydávaných vždy k příležitosti jednotlivých ročníků PAFu, je rozšířit témata (např. 100 let česko-slovenské animace), díla a myšlenky spojené s festivalem i nad rámec samotné události. Kromě teoretiků a kurátorů se na publikaci podílí také tuzemští i zahraniční umělci spojení s letošním ročníkem PAFu, mj. Natália Trejbalová, Billy Johnny Bultheel ad. Publikace vyjde v anglickém jazyce a stane se součástí distribuční řady Edice PAF.

PAF Home

V rámci online sekce PAF Home bude v průběhu čtyř festivalových dnů zveřejňován nejrůznější program ve formě živě streamovaných performancí a diskuzí, ale také premiér nových audiovizuálních projektů. Vůbec poprvé bude online kompletně zpřístupněn letošní ročník soutěže PAFu zaměřené na umění pohyblivého obrazu – Jiné vize CZ. Desítku finalistů a finalistek tentokrát vybírají kurátoři Lumír Nykl a Tina Poliačková.

První detaily k programu budou zprůběžně zveřejněny na facebooku nebo instagramu

PAF Olomouc 2020: umění ve veřejném prostoru, online program a nová publikace ~ iUmeni.cz ~