Národní galerie Praha v roce 2020

V roce 2020 představí Národní galerie Praha výstavy Rembrandta, Mikuláše Medka a buddhistického umění. Veletržní palác bude již tradičně hostit celou řadu projektů současného umění. Výstavní sezónu zahájí březnový Grand Opening výstavami Kurta Gebauera nebo architektury brutalismu.

V roce, kdy NGP oslaví 224. výročí založení její předchůdkyně – Společnosti vlasteneckých přátel umění, zahájí výstavní sezónu na začátku března tradiční Grand Opening Veletržního paláce. Otevřena bude dosud nejucelenější retrospektiva šedesátileté kariéry sochaře Kurta Gebauera. V perspektivě stále častějšího bourání pak bude představena výstava o brutalismu v pražské architektuře 60. až 80. let. Trojici zahajovaných výstav doplní projekt o reflexi Edgara Allana Poea v českém výtvarném umění.

Rembrandt a Medek

foto k článkuV dubnu NGP zahájí stěžejní projekt starého umění – Rembrandta v paláci Kinských. Výstava vedle ikonického Učence ve studovně představí řadu prvotřídních děl zapůjčených z významných světových muzeí, jako je newyorské Metropolitní muzeum, Národní galerie v Londýně či vídeňská Albertina, i ze soukromých sbírek. V červnu pak Sbírka starého umění NGP otevře druhou část sbírkové expozice Starých mistrů ve Šternberském paláci.

foto k článkuHned tři budovy NGP se v příštím roce stanou hostiteli rozsáhlého projektu věnovaného Mikuláši Medkovi, jedné z nejvýznamnějších osobností českého poválečného umění. Hlavní část výstavy představí Valdštejnská jízdárna, kterou doplní Anežský klášter prezentací Medkovy tvorby se sakrální tématikou a Veletržní palác, kde bude vystaveno monumentální Dekorativní paneau z roku 1969, původně vystavené v restauraci letiště Ruzyně.

Podzimní Opening a Buddha zblízka

foto k článkuPodzimní Opening Veletržního paláce zahájí výstavy sbírky Moderní galerie a Muzea současného umění Metelkova v Lublani, první institucionálně budované sbírky zaměřené na východoevropské umění. Otevřeny budou také výstavy malíře Igora Korpaczewského, fotografky Markéty Othové a Umělecké kolonie na Okoři, k níž patřili Antonín Slavíček, Otakar Lebeda nebo Antonín Hudeček. Veletržní palác bude také již tradičně hostit výstavu finalistů Ceny Jindřicha Chalupeckého.

foto k článkuKresebné a grafické dílo bude vedle výstav v grafických kabinetech Schwarzenberského a Veletržního paláce reprezentovat výstava amerického kreslíře, karikaturisty a ilustrátora Saula Steinberga. Výstavní rok pak NGP završí otevřením dalšího stěžejního projektu – výstavy Buddha zblízka v paláci Kinských. Národní galerie představí vůbec poprvé mistrovská díla buddhistického umění ve spolupráci s curyšským Muzeem Rietberg.

Nové sbírkové expozice a rekordní návštěvnost

foto k článkuNavzdory bouřlivým změnám ve vedení instituce se NGP podařilo v roce 2019 realizovat připravený výstavní plán a představit veřejnosti řadu velice úspěšných projektů. Otevřeny byly hned dvě nové sbírkové expozice – Staří mistři ve Schwarzenberském paláci a expozice 1796–1918: Umění dlouhého století v paláci Veletržním. V příštím roce NGP naváže a spustí přípravy dvou dalších sbírkových expozic, jejichž zahájení je plánováno na rok 2021. Ve Veletržním paláci bude završena celková revitalizace otevřením expozice poválečného umění ve druhém patře, do Salmovského paláce se bude připravovat expozice umění Asie.

foto k článkuVýstava Francouzského impresionismu se stala se sto tisíci diváky nejnavštěvovanější za poslední dekády a pravděpodobně bude atakovat post nejnavštěvovanější tuzemské výstavy roku. Ohlasy zaznamenaly rovněž výstavy Josefa Šímy, Alberta Giacomettiho, Milana Grygara nebo Václava Hollara. NGP na letošním benátském bienále organizovala také úspěšný projekt Stanislava Kolíbala.

Podrobný výstavní program Národní galerie Praha naleznete na webových stránkách www.ngprague.cz

Národní galerie Praha v roce 2020 ~ iUmeni.cz ~