Něco něčím / Daliborem Chatrným

Události - obrázek Výstava Něco něčím / Daliborem Chatrným se soustředí na odraz tvorby, názorů a postojů brněnského výtvarníka Dalibora Chatrného. Činí tak prostřednictvím děl a osobností, se kterými se v průběhu života bezprostředně potkával.

foto k článkuI když lze dílo Dalibora Chatrného (1925–2012) řadit ke generaci šedesátých let, ve skutečnosti působil napříč několika generacemi, aniž by v nějaké dobové zkušenosti a názoru ulpěl. Škála lidí, s nimiž byl pracovně spřízněn, zahrnuje nejen umělce, ale také hudebníky, literáty, vědce a další. Možná díky celoživotnímu pedagogickému působení na uměleckých školách měl velmi blízko i k mladším generacím. V pozůstalosti Dalibora Chatrného, ve složce související s výukou na Střední škole uměleckých řemesel v Brně, lze mezi jinými najít i zadání Něco něčím, které se stalo motivem výstavy. S úkolem provést Něco něčím / Daliborem Chatrným se kurátoři obrátili na osobnosti, u nichž cítili určitou spojitost s Daliborem Chatrným. Mohlo jít o práci nebo čin ovlivněný Daliborem Chatrným, využívající jím užívané principy, provedený s myšlenkou na něj apod. Nešlo o tradiční „poctu“ tomuto umělci, ale o pokus dotknout se toho, jak Dalibor Chatrný působí v současnosti.

foto k článkuSledovanou oblast dokreslují autorské svazky, které Dalibor Chatrný v sedmdesátých letech předával osobně či korespondenčně přátelům a známým. Autor je údajně označoval jako „kuchařky“, čili něco, co je možné následovat, případně inovovat. Umožňují na poměrně malém prostoru nahlédnout šíři témat, kterými se Dalibor Chatrný ve své tvorbě zabýval. Dokazují také, že pro svou práci nepotřeboval velkolepé formální řešení. V neposlední řadě jsou zajímavým médiem, typickým pro dobu, v níž vznikaly, a kontext, v němž Dalibor Chatrný strávil většinu aktivního života. V průběhu sedmdesátých a osmdesátých let Chatrný vystavoval spíše sporadicky, a tak mohly samizdatové publikace sloužit i jako prostor pro prezentování aktuální tvorby širšímu okruhu lidí. Univerzálním formátem a grafikou toto médium spojovalo tvorbu okruhu, v němž se Chatrný pohyboval. Malonákladové tiskoviny na Střední škole uměleckých řemesel množil bratr Ivan Chatrný, jehož vlastní publikace jsou zde také vystaveny (spolu s dalšími – Jiřím Valochem, Ladislavem Novákem). V návaznosti na tyto tiskoviny vznikla v rámci tohoto projektu roce 2016 stejnou technologií a ve stejné grafické úpravě edice (dvě stě kusů) distribuovaná poštou. Vyzývala adresáty provést Něco něčím / Daliborem Chatrným na volných vložených listech. Shromážděné příspěvky rozšiřují výstavní koncept poprvé představený v galerii hunt kastner.

foto k článkuDo projektu přispěli: Katarína Hládeková, Dana Chatrná, Josef Daněk, Vladimír Kokolia, Pavel Korbička, Marie Kratochvílová, Monogramista T.D., Jan Nálevka, Tomáš Ruller, Michaela Thelenová, Petr Váša, Jaroslav Šťastný, Blahoslav Rozbořil, Peter Rónai, Petr Veselý, Jiří Zahrádka.

Něco něčím / Daliborem Chatrným
7. 2. – 8. 4. 2018
Kurátoři Filip Cenek, Barbora Klímová
Dům pánů z Kunštátu, Dominikánská 9, Brno

Doprovodný program:

8. 3, 22. 3. a 5. 4. 2018, vždy v 17 h
Návštěva u Dalibora Chatrného

V rámci výstavy vás zveme k návštěvě ateliéru Dalibora Chatrného společně s jeho dcerou Danou Chatrnou a kurátory výstavy Barborou Klímovou a Filipem Cenkem. Blíže se seznámíte s prostředím, které Dalibor Chatrný obýval, hostitelé vám také pustí jeho audio nahrávky.
Kapacita pouze 10 osob, rezervace nutná na: sedlackova@dum-umeni.cz, tel. 731 656 872

14. 3. 2018, 18 h
Uvedení sborníku Prostory Dalibora Chatrného, který obsahuje dokumentaci výstavního projektu. Dům pánů z Kunštátu