AU! Galerie Villa Pellé připravuje dosud největší pražskou výstavu děl Venduly Chalánkové

Události - obrázek Vendula Chalánková, jedna z našich nejzajímavějších současných umělkyň, malířka, ilustrátorka a performerka. K vidění bude autorčina tvorba posledních tří let.

Stejně jako název výstavy AU!, který může být značkou pro astronomickou jednotku vzdálenosti mezi Sluncem a Zemí, starou pražskou espézetkou, označením zlata nebo jednoduše pouhým citoslovcem bolesti, je i dílo Venduly Chalánkové mnohoznačné, mnohovrstevnaté a někdy i rozporuplné.

foto k článkuJednoduchost a zdánlivá prostota, použití tradičních technologií v nečekaném kontextu, schopnost trefit základní existenciální témata, humor a nadhled stojí nedělitelně vedle znepokojivého apelu. Porozumění a vstřícnost provází zároveň ironie a sarkasmus. To vše najdeme v jejích vyšívaných smskách připomínajících krojové prvky, plyšácích, na nichž jsou vidět pohnuté osudy, i v kolážových tragikomiksech. Velkoobjemové vietnamské igelitky se změní v typickou sedací soupravu z českého obýváku, solární panely v otevřené krajině se stávají inspirací pro zcela novou lehce nahořklou instalaci.

foto k článkuKurátorem výstavy je Radek Wohlmuth, který autorku výstižně charakterizuje: “Vendula Chalánková je nesmělá performerka, která maluje obrazy, z barevných papírů lepí existenciální komiksy „černější než tma“, občas šije pohádkové knížky, vesele animuje lidové písničky a k tomu v rámci své módní značky Zvrhlý vkus ještě občas vyrobí třeba náušnice z ibuprofenu.” Návštěvníci expozice uvidí například velkoformátové malby, které se sarkasmem vlastně funkci klasického obrazu zpochybňují, nejnovější autorčiny tragikomiksy i populární animace lidových písniček. Autorka připravila i rekonstrukci již ztraceného kultovního objektu Ježíškův hattrick: Sportovní betlém, pro jehož základ poslouží hrací pole stolního fotbalu. „Jsme rádi, že právě dosud největší pražskou výstavou Venduly Chalánkové můžeme pokračovat v představování významných českých umělkyň,” říká ředitelka Villa Pellé Vladana Rýdlová.

Výstava AU! bude otevřena v Galerii Villa Pellé v Pelléově 10 v pražské Bubenči od 8. února do 15. dubna 2018. Více informací na www.villapelle.cz

foto k článkuVendula Chalánková se narodila v Přerově v roce 1981, žije v Troubkách nad Bečvou a v Brně. Po maturitě na Střední pedagogické škole v Přerově absolvovala v roce 2006 Fakultu výtvarných umění, Ateliér environment u Vladimíra Merty a Mariana Pally. Byla stážistkou u Milana Knížáka, Václava Stratila i na Facultad de Bellas Artes de Cuenca ve Španělsku.

foto k článkuDílo skromné, leč výrazné a citlivé umělkyně unikátním způsobem reflektuje střet i symbiózu tradice a moderny, prostoty a vyprázdněnosti, porozumění a nezájmu. „Život je drama, ale absurdní,” říká Vendula Chalánková, které je na hony vzdálen plytký exhibicionismus hvězd uměleckého nebe. I její mluvený projev je tichý a skromný, ale vtip a sarkasmus je tu skryt stejně rafinovaně, jako v jejím výtvarném díle. Ostatně její rozhovor se slovenskou moderátorskou hvězdou Adélou Banášovou i přednáška na pražském TEDu jsou dnes kultovními položkami YouTube playlistů i u těch, kteří se o výtvarné umění jinak příliš nezajímají. Uznání Vendule Chalánkové přinesly také knížky pohádek nebo ilustrovaný zpěvník nejkrásnějších lidových písní, v němž projevila smysl pro čistou poezii a dětsky přímý, nedeformovaný pohled. Na práci s Kühnovým dětským sborem navazuje i cyklus animovaných písniček pro Českou televizi, taktéž vystavený ve vile.

foto k článkuVendula Chalánková poprvé samostatně vystavovala v roce 2001 v brněnském Kabinetu múz. Její dílo prošlo galeriemi u nás, na Slovensku, v Německu, Maďarsku, Anglii, Bosně a Herzegovině, Chorvatsku a v Japonsku. Je zastoupeno v Národní galerii v Praze, Moravské galerii v Brně, prestižní sbírce Marek, Galerii výtvarného umění v Chebu, Muzeu umění Olomouc a Museum für Angewandte Kunst ve Vídni.

foto k článkuNovorenesanční objekt v rezidenční části Prahy 6, obklopený unikátní historickou zástavbou, umístěný v klidové zóně a zároveň výborně dostupný, je ideálním prostorem pro kulturní a společenské události rozmanitého charakteru. Program nekomerční galerie Villa Pellé se v dlouhodobé perspektivě věnuje zejména kresbě a ilustraci jako svébytnému médiu, které v současné době nabývá mnoha nevyzpytatelných forem a které je základem tvůrčího procesu umělců všeho zaměření a dob. Charakter galerie dovoluje pohyb mezi žánry a zároveň garantuje kvalitu výběru. Neopominutelnou součástí galerijní dramaturgie je i kreativní prvek, pravidelně se konající tvůrčí dílny. Cílem činnosti Galerie Villa Pellé je zařadit se svými aktivitami mezi významné výstavní prostory Prahy.

AU! Galerie Villa Pellé připravuje dosud nejv… - www.iUmeni.cz ()

Ze staré Prahy
Ze staré Prahy