Malba a její přesahy

Téma soutěže Malba a její přesahy charakterizuje soutěž Ceny kritiky za mladou malbu i pro 11. ročník 2018. Zadání je chápáno v kontextu tvůrčího vývoje umělce, tj. umělec není hodnocen jen za své vystavené dílo, ale i za svou tvorbu v rozmezí zhruba posledních dvou let.

V rámci prezentace malby se předpokládá možnost kombinovaného intermediálního vyjádření, tedy např. malba–objekt, nástěnná nebo prostorová instalace obrazu s doplňkovými prvky. Věkový limit soutěžících do 30 let vyjadřuje záměr pořadatelů podpořit tvorbu mladých umělců nejvyšších ročníků vysokých škol a čerstvých absolventů pro jejich vstup na profesionální uměleckou scénu. Uchazeči se mohou účastnit soutěže nanejvýš třikrát, přednost ve výběru dostávají noví uchazeči před účastníky minulých ročníků, s nimiž byla již navázána a realizována výstavní spolupráce.

foto k článkuVýběr osmi finalistů 11. ročníku soutěže 2018 byl proveden z celkového počtu více než 60 uchazečů, jež bez ohledu na národnost mají dlouhodobý pobyt v České republice. Většina z nich se přihlásila na základě pořadatelské výzvy, část z nich byla navržena odborníky z řad pedagogů vysokých škol, renomovaných umělců, kritiků a neziskových galeristů, kteří nominují mladé umělce pro zachování dobré úrovně soutěže. Postupným výběrem uchazečů do užšího okruhu, daného i možnostmi výstavního prostoru galerie, byl stanoven výsledný počet finalistů.

foto k článkuCena kritiky za mladou malbu slouží především hledání nových přístupů k malířské tvorbě, jejich medializaci a vytváření výstavních příležitostí pro mladé umělce. Proto je vytvářen i sběratelský Fond Ceny kritiky, zahrnující depozit vybraných děl. V soutěži Ceny kritiky se hodnotí první tři pořadí a laureátovi je uspořádána samostatná autorská výstava ke konci kalendářního roku v Galerii kritiků. Na tvorbu pro realizaci výstavy obdrží finanční příspěvek. Dále má možnost týdenní rezidenční stáže v některé ze zahraničních destinací Českých center. Diváci vybírají svého vítěze udělením Ceny sympatie.

Výstava finalistů 11. Ceny kritiky za mladou malbu se koná od 7. února do 5. března 2018 v prostorách Galerie kritiků v pražském Paláci Adria.

Umístění

1. místo
foto k článku Filip Dvořák
absolvent Ateliéru malby Jiřího Černického na pražské UMPRUM, vystavuje výběr svých prací, v nichž zkoumá hranice média malby. Kromě maleb vytváří také kresby, instalace i videoperformance. Ve své tvorbě se obrací do dávné minulosti, ale zároveň pracuje s vizuálním dědictvím modernismu či informelu. Na výstavě prezentuje polystyrenové desky s motivy barokních rozvilin, které vyjadřují jeho aktuální přístup k médiu obrazu.

2. místo
foto k článkuKryštof Strejc(1994)
Student magisterského stupně v Ateliéru malby u Jiřího Černického a Michala Novotného na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Kryštof rozvíjí expresivní a gestickou malbu, plnou světlých, až ostrých odstínů. Důležité je spojení malířského materiálu, formy obrazu, asociací a jednotlivých názvů. Jeho inspirační zdroje vycházejí i z jiných kulturních oblastí než malby. Podněty pro nejnovějších obrazy vycházejí například ze surfingu, heraldiky, konce běžecké kariéry Usaina Bolta, BBC 1Xtra, uprchlické krize, orientálního ornamentu, fashion designu, zvířecí říše, sprintu, fitnessfreaks, black music, seriálů House of Cards či Insecure.

3. místo
foto k článku Argišt Alaverdyan(1991)
Žije od roku 1993 v České republice. V letech 2007–2011 studoval Výtvarnou školu Václava Hollara v Praze. V současné době je posluchačem posledního diplomového ročníku Akademie výtvarných umění v Praze (ateliér Malba IV, škola prof. Martina Mainera). Vystavuje od roku 2013, jeho práce byly mimo jiné představeny v rámci výstav Přirozený svět (2016, Prague House, Brusel), Nultá generace (2016, Jihlava) nebo HRAna (2017, Galerie Off Format, Brno).

Cena sympatie diváků
foto k článku Aleš Zapletal (1990)
původem z Opavy, vystudoval Fakultu Výtvarných Umění v Brně a Vysokou školu uměleckoprůmyslovou v Praze, v ateliérech malby a Intermediální konfrontace. Ve své umělecké práci, často inspirované filosofií a dějinami umění, se zaměřuje na hmotné projevy současných i historických kultur, z perspektivy současné informační a environmentální situace. Od roku 2017 je doktorandem na Akademii výtvarných umění v Praze.

Sdružení výtvarných kritiků a teoretiků / Česká sekce AICA děkují za záštitu a finanční podporu soutěže Hlavnímu městu Praha, Ministerstvu kultury České republiky, Státnímu fondu kultury České republiky, Českým centrům a společnosti ČEPS, dále za výstavní spolupráci Galerii Zdeněk Sklenář a mediálním partnerům.

Malba a její přesahy ~ iUmeni.cz ~