Koudelka, Petrbok, Čapek: Národní galerie si připomíná 50. výročí událostí srpna 1968

21. srpna zahajuje Národní galerie ve Veletržním paláci trojici nových výstav. Při příležitosti 50. výročí okupace Československa vojsky Varšavské smlouvy představuje legendární fotografie Josefa Koudelky Invaze 68 a malby Jiřího Petrboka na výstavě Hořící srdce.

Výstava Záhada Čakova koberce pak vypráví příběh, který se točí kolem jedné ze sběratelských vášní Karla Čapka. V den výročí okupace bude také volně přístupná výstava Jiří Koláře, jejíž součástí je jeho Týdeník 1968.

„V letošním roce si připomínáme rozhodující okamžiky české historie 20. století. Národní galerie se zapojuje do projektu Společné století celou dramaturgickou řadou a připomínka tragických událostí 21. srpna 1968 tak nemůže v jejím programu chybět. V den 50. výročí ožije Veletržní palác v rámci tzv. Openingu 68 – budeme slavit svobodu a zároveň upozorňovat na její křehkost,“ uvádí generální ředitel Národní galerie Jiří Fajt.

Koudelkova Invaze

foto k článkuSlavný cyklus fotografií Josefa Koudelky (1938) Invaze 68 bude ve Veletržním paláci představen ve zcela nové koncepci – společně s devítikanálovou videoinstalací se záběry Jana Němce, která návštěvníka vtáhne do dění srpna 1968. Den před invazí vojsk Varšavské smlouvy do Československa se tehdy třicetiletý fotograf Josef Koudelka vrátil z Rumunska, kde fotografoval Romy, a přestože se nikdy předtím reportáží nezabýval, jeho snímky pořízené během dramatických srpnových dnů se staly symbolem boje za svobodu a patří dodnes ke klasickým dílům poválečné reportážní fotografie.

Josef Koudelka

foto k článkuJosef Koudelka se narodil v Boskovicích na Moravě v roce 1938. Původně letecký inženýr se začal věnovat fotografii v roce 1958. V té době fotografoval svět několika pražských divadel a život Romů. V roce 1968 zdokumentoval invazi vojsk zemí Varšavské smlouvy do Československa. Následující rok byly tyto snímky publikovány k výročí invaze v mnoha zahraničních časopisech pod pseudonymem P.P. (Prague Photographer), aniž o tom Koudelka tehdy věděl. Snímky „anonymního českého fotografa“ získaly od Overseas Press Club ocenění Robert Capa Gold Medal a jsou dnes považovány za klasické dílo poválečné reportážní fotografie (u příležitosti čtyřicátého výročí invaze vydal Josef Koudelka v roce 2008 knihu obsahující 249 fotografií doplněných texty historiků, kniha byla dosud vydána ve dvanácti jazykových mutacích).

V obavách z možných represí, se Josef Koudelka v roce 1970 rozhodl opustit svou vlast. Odjel do Velké Británie, kde získal politický azyl, od roku 1974 je členem agentury Magnum Photos. Později odešel do Francie, v roce 1987 získal francouzské občanství. V roce 1975 publikoval ve spolupráci s francouzským nakladatelem Robertem Delpirem knihu Cikáni, v roce 1988 následovala kniha Exily. Od té doby Josef Koudelka publikoval patnáct knih věnujících se dokumentování vlivu člověka na současnou krajinu.

Historie vs. Ironie

foto k článkuSoučasný a mnohdy ironizující pohled na českou historii nabídne výstava Jiřího Petrboka (1962) Hořící srdce. Malíř, vedoucí ateliéru kresby na Akademii výtvarných umění, nikdy nebyl členem žádného uměleckého ani generačního uskupení a vždy stál jakoby stranou. Jeho výstavu nejnovějších prací tvoří čtyři základní témata spojená s domovem – obrazy odrážející zkušenost se světem, který nás obklopuje, se světem nesmírného strachu i hluboké lásky.

Jiří Petrbok

Narozen 28. března 1962 v Kladně. Po střední škole v době husákovského bezčasí pracoval jako slévač a záměčník. V roce 1981 absolvoval poprvé přijímací zkoušky na Akademii výtvarných umění v Praze, přijat byl až napotřetí, což tehdy nebylo nijak výjimečné. Během studia pak zažil převratné změny, kterými škola prošla v období po roce 1989. První výstavy se zúčastnil ještě za studií, v roce 1986 na statku Milana Periče ve Svárově u Kladna. Jednalo se o polooficiální výstavu v rámci tzv. Konfrontací, které v druhé polovině osmdesátých let spojovaly umělecky různou skupinu mladých umělců – Jiřího Davida, Tomáše Císařovského, Jaroslava Róny, Martina Mainera nebo Vladimíra Skrepla. Z té doby, a vlastně ani z několika následujících let, se ale nedochovaly žádné Petrbokovy práce.

Petrbok nikdy nebyl členem žádného uměleckého ani generačního uskupení. Vždy stál jako by stranou, trochu vně. Distance byla sice zcela vědomá, ale byl kvůli ní dlouhá léta znám pouze úzkému okruhu diváků a sběratelů. Na AVU studoval v období 1984–1990 u prof. Radomíra Koláře a prof. Jiřího Sopka. První léta po ukončení akademie bývají nejtěžší, jsou plná pochybností a zklamání. Svět velkého umění se neotevírá a dřívější sny se stávají nočními můrami. Petrbok začal po škole pracovat jako prodavač v sexshopu a odešel do jakéhosi vnitřního exilu. V roce 1995 se na Akademii vrátil a stal se odborným asistentem Jitky Svobodové v ateliéru kresby na akademii, kde v současné době působí jako vedoucí pedagog.

Čapkův nedosažitelný koberec

foto k článkuPoslední projekt, výstava Záhada Čapkova koberce, je pak předskokanem programu k dalšímu „osmičkovému“ výročí – říjnovým oslavám sta let od založení Československa. Národní galerie poprvé vystavuje vzácný koberec selendi se vzorem ptáků ze 16. století, který inspiroval Karla Čapka k napsání legendární povídky Čintamani a ptáci. Sám Čapek o získání koberce ze 16. století neúspěšně usiloval. Ústřední exponát, po tři roky restaurovaný turecký koberec, doplní mimo jiné exponáty vinohradské vily Karla Čapka včetně několika tamějších koberců a části vybavení pracovny.

Kolář a Opening 68

V den výročí sovětské okupace zpřístupní Národní galerie po celý den zdarma výstavu Jiřího Koláře Úšklebek století, která probíhá už jen do 2. září v paláci Kinských na Staroměstském náměstí. Významnou součástí výstavy je Týdeník 1968, soubor 66 koláží mapujících dramatické události tohoto roku. Pro návštěvníky bude připravin i doprovodný program. Po uzavření Kolářovy výstavy v 18 hodin se pak bude možné přesunout k Veletržnímu paláci, kde v 19 hodin začně vernisáž nových výstav v rámci tzv. Openingu 68. Jeho součástí bude i hudební doprovod nebo projekce oblíbeného filmu Pelíšky.

Společné století

Výstavní projekty se konají za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky a jsou součástí oslav připomenutí významných výročí roku 2018 spojených s českou státností. Přehled všech akcí, které se v rámci oslav konají, jsou uvedeny na webových stránkách www.spolecnestoleti.cz.

Koudelka: Invaze 68
& archivní záběry Jana Němce
Termín: 22. 8. 2018 – 6. 1. 2019