Skrze poznání vlastního lidství posouvá Malik hranice současného umění

Události - obrázek Současné umění je termín označující způsob vizuální prezentace, která je něčím nová, nabízející inovace v uměleckém postupu. Moderní/ současné umění je ale také věc obsahová, a to ve smyslu dopadu na současnou společnost a jeho relevanci k dnešní době, k současnému člověku.

Hesham Malik za svůj život získal na mezinárodním poli mnohá ocenění. Věnuje se zejména zobrazení lidské kultury a psychologie. Zabývá se tématem kulturní identity, filozofickým východiskům pojetí reality člověka, jeho morálky a vztahování ke společnosti. Malikovým cílem je poukázat na tyto faktory a nabídnout tak východiska k porozumění sebe sama i ostatních lidí v globalizovaném světě.

foto k článkuHesham Malik se ve svém životě zaměřil na interakci s lidmi ve všech koutech Země. Ve svých začátcích se zaměřoval na mýty a legendy společnosti, jako bázi k pochopení lidského chování, později se však zaměřil na současné pojetí reality a hodnot člověka. Ve svém životě se naplno s kulturně-antropologickou vášní vydal poznat svět. Žil a studoval téměř na všech kontinentech a pobýval v úzkém kontaktu s izolovanými nativními kulturami v Africe, Kanadě, Indii a Asii.

Výstavu „Černý Buddha“ ve Zbrašovských aragonitových jeskyních otevřela 3. července vernisáž a bude pokračovat až do 31. října 2018. Výstava představuje život Guatamy Buddhy, jeho cestu a pokroky na cestě k dosažení osvícení. Buddha, jakožto reálná historická postava, člověk z masa a kostí, byl vzorem pro miliony lidí už za svého života. Prošel si však mnoha duchovními milníky a proměnami osobnosti, než dosáhl osvícení.

foto k článkuV rámci výstavy je na každém obrazu zobrazen jeden konkrétní příběh boje Buddhy se svými omezeními, s negativními lidskými vlastnostmi, tak jak o nich uvažuje autor výstavy. Příběhy a mýty zobrazené na jednotlivých obrazech mohou tak divákovi přiblížit nejen tuto historickou figuru, která dala základ duchovnímu směru, ale i Buddhu jako nezidealizovaného člověka, zápasícího o to, aby žil v míru sám se sebou.

„Zbrašovské jeskyně jsou krásným a unikátním místem. Vždy jsem jako umělec rád vyhledával silná místa, která mě a moji kreativitu povzbuzují. Jsem velmi rád, že obrazy mohly vzniknout přímo v útrobách těchto jeskyní. Z celkem 20 jsem pro tuto výstavu vybral 10 děl, které chci představit veřejnosti“, dodává autor výstavy Hesham Malik.

foto k článkuVzhledem ke klimatickým podmínkám v jeskyních jsou plátna vložena do vzduchotěsného plastového obalu, který je uchrání proti znehodnocení. Vedoucí správy Zbrašovských aragonitových jeskyní Barbora Šimečková k tomu podotýká: „Při instalaci uměleckých objektů v jeskyních musíme počítat s vysokou vzdušnou vlhkostí, která se pohybuje okolo 94-98 %. To samozřejmě zužuje výběr výtvarných materiálů. V případě Heshamových obrazů tak překračujeme další, technický limit. Je to vůbec poprvé v historii, kdy budou v jeskyních vystavena umělecká plátna.“

foto k článkuZbrašovské aragonitové jeskyně jsou jedinými zpřístupněnými jeskyněmi hydrotermálního původu v České republice. Byly vytvořeny unikátní kombinací působení atmosférických vod a teplých uhličitých kyselek, které vyvěrají z neznámých mnohasetmetrových hloubek. Jeskyně jsou mimořádně cenným přírodním úkazem s jedinečnou výzdobou a specifickým mikroklimatem.

„Jsou však unikátní i z jiného hlediska. Již od roku 1981 se v podzemních prostorách pravidelně pořádají výstavy současného výtvarného umění. Jiné jeskyně v Evropě se takovou aktivitou nezabývají. Naše jeskyně získaly věhlas renomované výstavní síně mezi výtvarníky, ale zároveň řada návštěvníků plánuje jejich každoroční návštěvu právě v době výstavy. Tento neustálý zájem o autentické propojení přírody a umění mne stále znovu překvapuje a těší“, říká Barbora Šimečková.

Malikovo umění má originální rukopis, který je na první pohled rozpoznatelný. Je nositelem stylu abstraktní figurace. Při malbě tvoří čistě rukama, kdy v různých barevných vrstvách přes sebe dává vzniknout figuře. Malik minimalizuje užití štětce, a naopak komponuje do obrazů reálné prvky např. písek a hlínu. Malikův rukopis podtrhuje také užití grafických obrazových prvků za použití zlatého a stříbrného inkoustu.

foto k článkuHesham Malik je původem z Indie, nyní žije v České republice se svou rodinou. V současné době vede na Karlově univerzitě v Praze projekt na podporu vizualizačních kompetencí studentů, věnuje se vlastní výstavní činnosti. Zatím poslední autorova výstava „Lost in translation“ byla uvedena v Paříži. Umělec vytvořil díla již v devadesátých letech minulého století a jde o perské umění inspirované jazykem fársí. Výstava je putovní a chystá se její uvedení v České republice.

„Dobro a zlo, smutek a radost, touhy, láska. To jsou určující lidské pocity. Dnes možná o to intenzivněji, kdy lidé vnímají větší tlak z odcizení jeden k druhému, nenacházejí propojení s vnějším světem. Možná nám Buddhův příběh může být inspirací v našem vnitřním zápase.“ Takto definuje svůj záměr sám autor Hesham Malik.

Skrze poznání vlastního lidství posouvá Malik… - www.iUmeni.cz ()

To je Mnichov
To je Mnichov