Vladimír Komárek – Ohlédnutí 90

Výjimečná kolekce desítek maleb, kreseb a grafik Vladimíra Komárka je do 26. srpna 2018 k vidění v semilské Pojizerské galerii.

foto k článkuVětšinou se jedná o řadu výjimečných děl ze soukromých i institucionálních sbírek, která jsou jinak veřejnosti nedostupná. Výtvarná díla doplní ve druhém výstavním sále osobní fotografie, články z periodik, vzpomínky přátel a významných osobností (Seifert, Voskovec), k vidění bude i autorův originální stojan či busta v nadživotní velikosti. Výstavu doplní i filmová projekce dokumentárních filmů o něm i jeho legendární kniha návštěv z ateliéru v Nedvězí u Semil.

foto k článku Komárek se na Semilsku narodil, znovu tu pak žil od 60. let minulého století. Nazýval se malířem Pojizeří a byl pravidelným účastníkem každoročních setkání pojizerských malířů. Komárek byl nejen známým malířem a grafikem, ale také vyhledávaným ilustrátorem, glosátorem a literátem. Známé jsou jeho ilustrace k Máchově Máji či Hrubínově Romanci pro křídlovku. Oblíbený byl nejen díky své tvorbě, ale i pro svou přátelskou povahu, životní optimismus a humor. Vypravěčské umění mnohokrát prokázal v pořadu Tobogan stanice Praha Českého rozhlasu. Jeho díla vlastní desítky českých i zahraničních galerií, umělec je představil na 150 samostatných výstavách po celém světě. Své obrazy Komárek označoval za kousek ticha v současném kultu ošklivosti. Nechtěl šokovat. Maloval bezbranné lidi s citlivou duší.

Videopozvánka na výstavu

Vladimír Komárek

foto k článku (10. srpna 1928 Hořensko u Semil – 24. srpna 2002 Jilemnice) byl český malíř, grafik, ilustrátor a pedagog. Patřil k předním osobnostem českého výtvarného umění 20. století. Jeho obrazy, grafiky a ilustrace si svou podmanivostí získaly nejen pozornost, ale i srdce mnoha lidí. Totéž platí i o jeho vypravěčském umění, které svým humorem a člověčenstvím dokázalo vždycky vyvolat salvy smíchu a dobrou náladu.

Život

foto k článkuMilovaným krajem Vladimíra Komárka bylo Semilsko, kde se narodil a kde prožil i podstatnou část svého života. K výtvarnému umění tíhl od raného mládí – studia začal na umělecké sklářské škole v Železném Brodě a v roce 1946 byl přijat na Akademii výtvarných umění. Po dvou letech však přestoupil na UMPRUM (Vysoká škola umělecko-průmyslová), kde v roce 1954 absolvoval u prof. Karla Štipla.

Už v době studií se intenzivně věnoval vlastní volné tvorbě a aktivně se zapojoval i do skupin a sdružení podobně smýšlejících tvůrců. Například v letech 1965–71 byl členem významného Sdružení českých umělců a grafiků Hollar.

foto k článkuVelmi bohatá byla také jeho výstavní činnost – svoji první samostatnou výstavu uspořádal už v roce 1958 v České Lípě. Jeho rukopis byl jako stvořený také pro tvorbu ilustrací. Za výtvarný doprovod veršů Vladimíra Holana Strom kůru shazuje získal v roce 1981 prestižní ocenění Nejkrásnější kniha roku. S příznivým ohlasem se však setkaly i jeho ilustrace básnické sbírky Jaroslava Seiferta Deštník z Piccadilly (1979), balady Karla Hynka Máchy „Máj“ (1982) i další.

Svojí malířskou tvorbou Vladimír Komárek oživil slavnou tradici české imaginace, kterou před ním proslavil například Jan Zrzavý. Zatímco jeho ranější tvorba se vyznačuje značnou expresivností, pro malby z jeho zralého a zásadního období je charakteristická lyričnost až tklivost a podmanivá poetika. Komárkovým vyjadřovacím prostředkem byly především velmi jemné barvy a neostré kontury, což vnáší do jeho obrazů jedinečnou atmosféru.

Neopakovatelná je rovněž jeho grafická tvorba. Především v oblasti drobné grafiky a ex libris patřil k české i evropské špičce.

VLADIMÍR KOMÁREK - OHLÉDNUTÍ 90
Muzeum a Pojizerská galerie Semily