Když se slovo krájí a trhá. Plzeňská výstava se ptá, jestli je možné číst obraz
V plzeňské galerii Masné krámy je k vidění výstava Obraz a slovo v českém výtvarném umění šedesátých let, která se podrobně věnuje propojení a možné záměně psaného textu a obrazu. Visí tu práce Jiřího Koláře, Běly Kolářové, Václava Boštíka či Václava Havla.
Je možné číst obraz a vidět slovo? Odpovědí je výstava Obraz a slovo v českém výtvarném umění šedesátých let, která je až do konce srpna k vidění v Masných krámech Západočeské galerie v Plzni.
Výstava se zaměřuje právě na české umění 60. let, které se programově věnovalo vztahu obrazu a slova. Tématem je tu v celkem šesti okruzích zaměnitelnost textu s obrazem, jejich vzájemné prolínání, relativizace významů, způsobená roztržením textů, či sémiotický rozpor mezi označovaným a označujícím. Mezi vystavujícími najdeme kromě Jiřího a Běly Kolářových například také Dalibora Chatrného, Václava Boštíka, Václava Havla nebo milovníka art brut Jana Křížka.
Staré dobré dada
"Tito výtvarníci navazují na experimentální postupy v umění, na druhé straně reagují i na tehdy pociťovanou vyprázdněnost jazyka, která přivedla řadu autorů k úvahám o relativnosti spojení slova a toho, co označuje," vysvětluje kurátorka Alena Pomajzlová s tím, že tyto otázky se neobjevují v šedesátých letech poprvé. "Tvůrci navazovali rovněž na futuristická osvobozená slova, dadaismus, ruskou poesii i na domácí meziválečnou avantgardu," dodává.
Přemýšlení Jiřího Koláře dává výstava i do kontextu tvorby kolegů. "Kolář, jenž před tím v básnické tvorbě se slovy experimentoval, si uvědomil, že i samotné slovo se dá krájet, trhat a deformovat. Ve vzájemném dialogu s třebíčským Ladislavem Novákem pak vynalézali nové výtvarné postupy. Oba dekonstruovali texty, trhali je a stříhali, vrstvili fragmenty, znečitelňovali napsané," vysvětluje Alena Pomajzlová.
Výstava ale nestojí jen na Jiřím Kolářovi, byť spolu s tvorbou pro děti ("děravé" básničky v knížce Nápady pana Apríla) a částí věnované Kolářově ženě Běle a jejím vzorníkům či Abecedě věcí tvoří její velký díl.
Inspiraci abecedou přírodních národů je možné vysledovat v obrazech Václava Boštíka nebo Jana Křížka, Jiří Valoch nebo Dalibor Chatrný zase zpochybňují sdělení protikladem viděného a napsaného. V Masných krámech nechybí ani slavné Antikódy, experimentální básně Václava Havla.
Na výstavě jsou prezentovány ukázky asémického, nesrozumitelného psaní, u něhož dominuje, podobně jako u gestické malby, vizualita (cvokogramy Jiřího Koláře, dekrety Jiřího Balcara, abstrakce Jana Kotíka).
Jinde se původní smysl textu rozbíjí pomocí koláže, různých deformací a destrukcí (Jiří Kolář, Ladislav Novák), zároveň vznikají i vizuální písmové struktury blízké konstruktivistickým tendencím v malbě (Vladimír Burda, Josef Hiršal, Bohumila Grögerová, Jiří Valoch).
Někteří autoři hledají nové způsoby sdělení mimo konvenční systém jazyka a nahrazují slovo obrazem (Jiří Kolář, Ladislav Novák, Běla Kolářová, Dalibor Chatrný), jiní zpochybňují sdělení protikladem viděného a napsaného (Jiří Valoch, Dalibor Chatrný).
Ukazuje se, že se obraz může se slovem prolínat, spojovat nebo střetávat, což posouvá významy nebo vytváří nové. Právě na tuto významovou stránku se výstava zaměřuje především, obrací se však i k tomu, co a jak vidíme.
Výstava obsahuje zhruba 180 děl (obrazy, kresby, grafiky, fotografie, dokumenty) zapůjčených z řady předních sbírek, veřejných i soukromých (mj. Národní galerie v Praze, Moravská galerie v Brně, Museum Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových, Galerie hlavního města Prahy, Muzeum umění Olomouc, Galerie Zlatá husa, Knihovna Václava Havla a další).
K výstavě vydává ZČG ve spolupráci s nakladatelstvím Barrister & Principal stejnojmennou publikaci.
Doprovodný program
18. července v 17 hodin – Zlatá šedesátá a literatura (Jiří Staněk)
26. července v 17 hodin – Zlatá šedesátá a film (Jiří Kastner)
16. srpna v 17 hodin – Zlatá šedesátá a hudba (Zdeněk Raboch)
Autor / zdroj: Hana Slívová
Publisher: magazin.aktualne.cz
Informace o knize
Název: Obraz a slovo v českém výtvarném umění šedesátých let
Autor: Alena Pomajzlová
Rok vydání: 2017
Když se slovo krájí a trhá. Plzeňská výstava … - www.iUmeni.cz (2017)
Zpět na výpisZ ostatních rubrik
- Vychází Mářiny paměti, nové vydání knihy U Janáčků podle vyprávění Marie Stejskalové, hospodyně v rodině Leoše Janáčka.
Originály ilustrací jsou k vidění v Památníku Leoše Janáčka …
Kategorie: Recenze - Antikvariát Dlážděná - Aukce sběratelských pohlednic - 5.10. 2023
Antikvariát Dlážděná, „legendární Dlážděnka“, představuje na…
Kategorie: Aukční zpravodajství - Vladimir 518: Architektura 58–89
Třetí ze série přednášek Vladimira 518, které mapují aspekty…
Kategorie: Videa - Lenka Kamínková – o kamishibai i lásce ke stěhování
V rámci Dní otevřených ateliérů v Jihomoravském kraji, který…
Kategorie: Umění a design - Den Architektury bude letos objevovat konstrukce a připomene dílo Santiniho i Pragera
Konec září a začátek října bude opět patřit architektuře. Ne…
Kategorie: Architektura