Nová sezóna v Egon Schiele Art Centru se zastřešujícím názvem OSUDY A DÍLO

Ve středu 12.4.2017 v 18:00 hodin budou v Egon Schiele Art Centru v Českém Krumlově na ploše 3000m² otevřeny tři nové samostatné výstavy umělců z  České republiky a Švýcarska a odhalena nová Krumlovská madona od Romana Týce na fasádě objektu Široká 72.

Otevření výstav v Egon Schiele Art centru v českém krumlově se odehraje za přítomnosti umělců PAVLA BRÁZDY, VĚRY NOVÁKOVÉ, M.S.BASTIANA & ISABELLE L.

Výstavy představí umělce:

• Pavel Brázda (nar. 1926): RETROSPEKTIVA - výstava k 91. narozeninám (obrazy, objekty, akvarely, kresby, grafika)
  • Věra Nováková (nar. 1928): RETROSPEKTIVA - výstava k 89. narozeninám (obrazy, objekty, kresby)
  • M.S.Bastian & Isabelle L. (nar. 1963 & nar. 1967) BASTOKALYPSE & BASTOMANIA (obrazy, 3D objekty)
  • Roman Týc (nar. 1977): KRUMOVSKÁ MADONA

Výstavy letošního roku se ponesou v duchu zastřešujícího názvu OSUDY A DÍLO.

foto k článku„Nelze nevidět rozdíl mezi osudy umělců ze západní a východní části tehdejší železné opony. Osudy našich umělců jsou silně dotčeny 2.světovou válkou (P. Brázda místo do oktávy klasikého gymnázia nastoupil na nucené práce jako dřevorubec), vývojem po komunistickém puči v roce 1948 (oba vyhozeni z Akademie, zákaz studovat vysokou školu, rodina P.Brázdy připravena o majetek, otec zákaz vykonávat advokacii a odeslán na nucené práce...) i osmašedesátým rokem, kdy byla naše země obsazena vojsky Varšavské smlouvy a kdekdo (včetně Brázdových) zvažoval emigraci... A na druhé straně Švýcarsko, země, která se ve 20. století stala stala synonymem úspěchu a kvality. Přesto s odstupem jasně vidíme, že na nesvobodné straně vznikalo umění s nezpochybnitelnou kvalitou a silou oslovit (i ohromit) světovou scénu. Je na nás, abychom se snažili to světu sdělit,“ vysvětluje ředitelka Egon Schiele Art Centra Hana Jirmusová Lazarowitz.

foto k článku„Tak jako každoročně, bude i v roce 2017 naším cílem představit umění české a zahraniční, propojené historicky, geograficky a částečně tematicky,“ říká Hana Jirmusová Lazarowitz . Zvolenými zahraničními umělci jsou M.S.Bastian & Isabelle L., švýcarští umělci střední generace, pracující posledních patnáct let společně. Jejich kořeny a inspirace zahrnují život a vzdělání ve svobodném a úspěšném Švýcarsku, dlouhodobé pobyty v Paříži a New Yorku, cesty kolem světa, ale zároveň výrazný obdiv k českým animovaným filmům z doby před rokem 1989 a také k osudu a tvorbě českých umělců Pavla Brázdy (nar. 1926) a Věry Novákové (nar. 1928). Manželé Pavel Brázda a Věra Nováková byli z politických důvodů vyhozeni „v první vlně“ z Akademie výtvarných umění v Praze (v roce 1949), přesto se i nadále bytostně věnovali umělecké tvorbě, aby byli po čtyřiceti letech postupně znovuobjevováni v rámci Československa, resp. České republiky a velice pozvolna též v rámci Evropy a světa. „Tři samostatné výstavy (M.S.Bastien & Isabelle.L., Věra Nováková, Pavel Brázda) ukáží tři příběhy umělců žijících a tvořících v naprosto odlišných systémech, ale čerpajících z obdobných zdrojů lidské každodennosti, kde hravost, humor a komiksové prvky dokáží i beze slov srozumitelně poukázat na absurditu i krásu 20. století,“ přibližuje Hana Jirmusová Lazarowitz.

foto k článkuVýstavy Pavla Brázdy a Věry Novákové představují retrospektivy s cílem seznámit Evropu s umělci, jejich pohnutým osudem a dílem, které v 50. letech 20. století nepochybně předběhlo svoji dobu, jenže v době svého vzniku nedostalo příležitost být představováno a vystavováno. Je tedy zároveň malou satisfakcí a splátkou dluhu vůči umělcům, kteří celá desetiletí kráčeli složitými cestami, odděleni železnou oponou od zbytku světa a zároveň izolováni od většinové umělecké scény v rámci Československa, přesto dokázali obdivuhodně s humorem a nadhledem reagovat na atmosféru doby. „Tuto ucelenou výpověď chceme nyní představit Evropě (až na výjimky byly dosavadní výstavy obou umělců brány víceméně jako cosi regionálního, výhradně „českého“), zdůraznit situaci i dobu, v jaké díla vznikala (názvy jako Pět minut před koncem světa u P. Brázdy nebo Tak končí sláva světa V.Novákové z roku 1950), jejich nadčasový význam, stejně jako upozornit mj. na základy popartového umění, které později tolik proslavilo jiného, ve svobodě žijícího umělce A. Warhola,“ dodává k výstavám českých umělců Hana Jirmusová Lazarowitz. „Vystavena bude i první olejomalba Pavla Brázdy, kterou namaloval v 11 letech, když v roce 1937 dostal olejové barvy. A také zatím poslední obraz z letošního roku, který jsem mu prakticky sebrala z pod rukou. Jde tedy o retrospektivu zahrnující neuvěřitelných osmdesát let tvorby!“ láká návštěvníky Hana Jirmusová Lazarowitz.

Paralelně běžící výstava M.S.Batiana a Isabelle L. tak na jedné straně doplní informaci o stavu umění v Evropě 20. století, o snaze hledat inspiraci na obou stranách železné opony, o významu a vlivu umění bez ohledu na politické uspořádání a sociální situaci, zdůrazní význam hloubky díla, jež dokáže sumarizovat umělecké i životní zkušenosti a které se dokáže „prodrat“ přes hranice.

Za přítomnosti Pavla Brázdy, Věry Novákové, M.S.Bastiana & Isabelle L. a Romana Týce otevře výstavy prof. Milan Knížák, Dr.A., emeritní rektror AVU a bývalý generální ředitel Národní galerie v Praze.
„Byl to právě profesor Knížák, který dostal Pavla Brázdu do Národní galerie, k osmdesátým narozeninám mu připravil rozsáhlou retrospektivu ve Veletržním paláci a pro NG zakoupil několik Brázdových skvostných děl, proto jsme chtěli, aby letošní výstavy otevřel právě on,“ dodává Hana Jirmusová Lazarowitz.

Trvání výstav 13.4.-30.10.2017
Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov
denně od 10:00 do 18:00 hodin