Na Špilberku to bude žít i letos aneb Co chystá Muzeum města Brna na Špilberku v roce 2017?

Hrad Špilberk vstoupil do nové sezóny zprudka. Až do konce února trvá ještě výstava velmi oblíbeného výtvarníka Pavla Čecha a už zahájil výstavu zcela žánrovně odlišnou - zakladatele op-artu Victora Vasarelyho.

I rok 2017 se ponese v duchu pestrých výstav, které potěší milovníky historie a umění, ale i fanoušky fantasy nebo děti. Muzeum města Brna chystá na hradě Špilberku celkem devět nových přechodných výstav. Během celého roku bude Špilberk také dějištěm mnoha kulturních akcí – od koncertů a divadel až po tradiční akci Špilberk žije, tentokrát řemeslem.

foto k článkuNa začátku února začala na Špilberku výstava Vasarely, jež hýří geometrií, kontrasty a optickými iluzemi. Představíuje totiž zakladatele op-artu Victora Vasarelyho. Později se přidá výstava Nedělní korzo, která bude dýchat atmosférou dávných brněnských promenád. Lidé na ní uvidí dobové vycházkové hole, módní doplňky i staré fotografie míst, kde se kdysi Brňané rádi procházeli. V dubnu bude na Špilberku k vidění výstava Nechtěné dědictví. Přiblíží málo známou tvorbu brněnského architekta Jana Dvořáka, který zvláště v 60. a 70. významně ovlivnil tvář města.

foto k článkuV červnu muzeum zahájí hlavní výstavu sezóny. Jmenovat se bude Stavba jako Brno a potrvá až do konce roku. Návštěvníci se na ní seznámí s vývojem stavebních řemesel, poznají, jak se stavěl hrad, kostel nebo měšťanský dům a přímo v exteriéru Špilberku si prohlédnou funkční repliky středověkých stavebních strojů. V červnu ale začne také výstava Krysáci, kterou ocení zvláště děti – najdou na ní dobrodružství těchto večerníčkových postaviček. O prázdninách bude královská kaple Špilberku tradičně hostit výstavu sklářského umění. Tentokrát se představí další legenda českého skla – Jiřina Žertová. Na konci srpna ještě začne výstava Radka Kratiny, důležité postavy české variabilní tvorby a konkrétismu.

foto k článkuPodzim na Špilberku potěší milovníky fantasy. Od konce září tam bude výstava Jeden kmen, na níž se představí stejnojmenný výtvarný projekt. Návštěvníkům dá nahlédnout do světa skřetů z kmene Snaga. Čas adventu bude i v roce 2017 patřit dětem, avšak muzeum výjimečně vybočí ze své tradice výstav autorů pro děti. Tentokrát totiž uvede tvorbu studií, které vytvářejí vizuální podobu počítačových her. I totiž vzniká podobně jako umělecké dílo a stejně tak podněcuje představivost. Návštěvníkům to dokáže výstava Kouzelný svět počítačových her.

foto k článkuVýstavy doplní také široká nabídka akcí. Ve výčtu nechybí tradiční akce jako Brněnská muzejní noc, která připomene 300 let od narození Marie Terezie, Špilberk Food Festival pro pravé gourmety, proslulé Letní shakespearovské slavnosti nebo Mezinárodní hudební festival Špilberk pod taktovkou Filharmonie Brno. Znovu se chystá také festival Provázek na hrad! divadla Husa na provázku, vystoupení souboru Ondráš nebo festival elektronické hudby Špilberk Open Air. Několik oper pod širým nebem během léta odehraje Národní divadlo Brno, chystá se také galakoncert festivalu Ibérica nebo koncert rockové skupiny Divokej Bill. Po celé léto se budou na východním opevnění hradu promítat filmy na Letním kině. Muzeum města Brna opět přichystá také tradiční akci Špilberk žije, při níž odemyká všechna zákoutí hradu. Letos půjde akce ruku v ruce s výstavou Stavba jako Brno, Špilberk proto ožije středověkými řemesly. Závěr roku bude patřit vánoční akci pro děti.

Výstavy

Vasarely: 2. února až 2. dubna
Nedělní korzo. Svět brněnských promenád a vycházkových holí: 23. února až 21. května