Amazonka s aurou

Od 2. března se v Galerii u Betlémské kaple koná výstava Margity Titlové-Ylovsky nazvaná „O čem víme“. Klíčovým tématem celého výstavního projektu je „magický dotyk“ dotyk lidské ruky.

Margita Titlová-Ylovsky (*1957) je česká umělkyně s maďarskými kořeny zabývající se kresbou, malbou a instalacemi. Je absolventkou pražské AVU (1983), ateliéru Oldřicha Oplta. Na uměleckou scénu výrazně vystoupila již v osmdesátých letech. Devadesátá léta byla pro Titlovou-Ylovsky ve znamení velkých výstavních projektů (Archetypy, Chymická zahrada, Introspekce atd.). Věnovala se také pedagogické činnosti na FAVU VUT v Brně, kde vedla ateliér grafiky.

foto k článkuPro Titlovou-Ylovsky je charakteristický živelný, ničím nespoutaný přístup k vlastní výtvarné tvorbě. Z jejího naturelu vycházela expresivní kresba a malba, která se postupem času přetransformovala do akčního umění. Ve výtvarném projevu je bezprostřední, ničím nekontrolovaná, nechává se unášet momentálními citovými stavy a vzplanutími.

foto k článkuTitlová-Ylovsky v přízemí Galerie u Betlémské kaple představuje své kresby Kirlianovým přístrojem. Semjon Davidovič Kirlian byl sovětský elektrotechnický inženýr, který si v roce 1937 povšiml, že lidská pokožka při kontaktu s elektrodou vydává slabé světelné záření. Později vynalezl zařízení, které dokázalo toto světelné záření vyfotografovat. Někteří, zejména alternativní léčitelé se domnívají, že podle barevnosti této „aury“ je možné určit zdravotní stav člověka, což vyvolává divoké půtky se zastánci klasické vědy a medicíny. Ať tak, či onak, tyto „aury“ můžou mít fascinující škály barev, což je bezpochyby přitažlivé pro výtvarníky. Titlová-Ylovsky si tohoto zajímavého fenoménu povšimla a vytvářela s ním kresby, na výstavě zastoupené. Samotné kresby provedené Kirlianovým přístrojem jsou pozoruhodnými artefakty, které působí jako abstraktně-expresivní psychogramy. Zároveň z nich čiší jistá tajemnost, umocněná touto neobvyklou a pro mnohé kontroverzní technikou. Dalším pozoruhodným uměleckým předmětem v přízemí galerie je objekt nazvaný „Rukavice“. Jedná se o koženou rukavici s připevněnými štětci na koncích prstů. Tato „malířská rukavice“ je uměleckým dílem srovnatelným s objekty z magicko-realistických dimenzí Meret Oppenheim.

foto k článkuV suterénu galerie vévodí monumentální instalace vytvořená z kreseb, seismografických záznamů mysli umělkyně zároveň evokující stažené kůže praturů pokryté tajnými značkami medicinmanů jakoby dávno zapomenutého kmene. Na zdích v suterénu visí fotografie z performancí s vlastnoručními poznámkami autorky, v nichž se Titlová-Ylovsky představuje zároveň jako bojovná Amazonka, ale také jako médium zprostředkovávající kontakt s nadpřirozenou, supernaturální skutečností.

Na výstavě nazvané „O čem víme“ se Margita Titlová-Ylovsky ukazuje jako umělkyně nesmírné duchovní hloubky, jako potápěčka a oceánografka působící v bažinatých mořích a oceánech vlastního podvědomí, ze kterých vytváří sugestivní a tajuplné záznamy, obtížně vyluštitelné, ale o to více fascinující, když se to náhodou divákovi podaří…

Margita Titlová -Ylovsky – O čem víme
Výstava potrvá do 2. 4. 2017

Amazonka s aurou ~ iUmeni.cz ~