Kontemplace nad měděnou destičkou

Události - obrázek Od 1. 3. 2017 je v Galerii Hollar k vidění výstava pěti grafiků nazvaná „Světlo v mezzotintě“, která představuje jejich grafické listy prováděné touto technicky náročnou grafickou technikou.

Mezzotinta je grafická technika vynalezená v roce 1642 v Holandsku Němcem Ludwigem von Siegen. Jeho portrét nepříliš atraktivní šlechtičny Amelie Elisabeth von Hessen je považován za první grafický list provedený touto přenádhernou grafickou technikou. foto k článkuSvého vrcholu dosáhla mezzotinta v 18. století zejména v Anglii, kdy byla využívána jako prostředek sloužící k dokonalé černobílé reprodukce barevných malířských děl. Mezzotinta totiž dovoluje umělci, který ji ovládne, rozsáhlou škálu šedí až po hluboké černě, čímž se výjimečně dobře hodí k realistickému převodu malby do snadno rozmnožitelné grafiky. Mezzotinta je specifická technika vyžadující hodiny a hodiny pečlivé práce, je tedy v dnešní hektické době nemnoho umělců, kteří se jí ve svém díle soustavně zabývají.

foto k článkuSnad nejvýznamnějším výtvarníkem v České republice, který se mezzotintou ve svém díle dlouhodobě a téměř výhradně zabývá je Dalibor Smutný, vysokoškolský pedagog, vedoucí ateliéru grafiky na pražské AVU. Techniku mezzotinty ovládl do té dokonalosti, že mu byla v roce 2016 předána Cena Vladimíra Boudníka za grafiku roku. Smutný ve svých mezzotintách, které na výstavě představuje, znázorňuje květiny jako živoucí bytosti, které se nehlučně vynořují ze sametové černi a které vydávají tajemné bílé světlo. I když při tisku používá jen černé barvy, jsou jeho květiny ve skutečnosti díky obrovité škále šedí koloristickým eldorádem. Květiny ve Smutného podání jsou nositeli nálad, určitého času, je v tom zároveň prvek pomíjivé krásy, než květ zemře a promění se ve vyschlý, povislý kousek kdysi živého organismu. Smutný využívá ve svých grafikách výraznou geometrickou kompozici, která jim propůjčuje charakter absolutna zenové zahrady.

foto k článkuDalší grafik na výstavě zastoupený je Jan Hísek, který na výstavě divákovi předkládá mezzotinty zobrazující vlastní obrazový svět vycházející ze snové bezčasovosti, ve které se zrcadlí surreálné krajiny a stylizovaní tvorové zrození v grafikově mysli neinfikované přírodní skutečností. Hísek má stejně jako další autor na výstavě zastoupený, Petr Nikl svým vizuálním kódem blízko ke spiritistickým medijním kresbám, dnes například uchovávaných v Městském muzeu v Nové Pace. Nikl je na rozdíl od Híska koncentrován na určitý objekt, na organický tvar, ve svých grafikách vytváří medijní bestiář všelijakých tvorů žijících v jiných, alternativních dimenzích.

foto k článku„Obrazy se vyznačují hlubokou působivostí, ale přesto jsou prosté jakýchkoliv emocí. Vedle samotné materie a jejího zpřítomnění ve výtvarném díle ho zajímá povrch krajiny, její světlo a atmosféra.“

Poslední z pětice na výstavě zastoupených grafiků Jindřich Walla zachycuje ve svých abstraktně-strukturálních mezzotintách světlo. Jeho světlo má duchovní charakter, je to světlo transcendentální, které sestupuje z nebeských výšin níže, k nebohým smrtelníkům, a kterým rozjasňuje jejich ponurou existenci.

Světlo v mezzotintě: Jan Hísek, Jan Jedlička, Petr Nikl, Dalibor Smutný, Jindřich Walla
Výstava potrvá do 26. 3. 2017
Kurátor výstavy: Markéta Kroupová