Vyjímečná výstava ze sbírky Roberta Runtáka: Tohle není poesie! (Zhroucení citů)

Smetanova výtvarná Litomyšl je stále sebevědomějším partnerem Smetanovy Litomyšle. Už několik let to není pouhý konduktus slavné hudební slavnosti. Mezi řadou projektů zaujímá výsadní postavení výstava Tohle není poesie! (Zhroucení citů).

Smetanova výtvarná Litomyšl letos zpřístupní veřejnosti mimořádnou kolekci současného figurálního umění. Jindy těžko dostupná díla od zásadních žijících českých i zahraničních výtvarníků ze sbírky Roberta Runtáka budou v unikátním kurátorském konceptu Martina Gerboce od 10. června do 10. července 2016 představena v Zámeckém pivovaru v Litomyšli.

foto k článkuKurátor výstavy a malíř Martin Gerboc sbírku charakterizuje jako „výjimečnou i v evropském kontextu“. To odpovídá tomu, že její majitel Robert Runták je poradcem britské Tate Gallery pro akvizice současného umění z východní Evropy a Ruska. „Nadšení a emocionalita, se kterou Robert Runták přistupuje k budování své kolekce, jde ruku v ruce s potřebou obsáhnout vyčerpávajícím způsobem celek,“ doplňuje Gerboc. Ve sbírce i na výstavě jsou zastoupena díla vynikajících autorů včetně Josefa Bolfa, Lubomíra Typlta, Krištofa Kintery, Petra Nikla či Michaela Rittsteina.

Ve svém kurátorském konceptu se Gerboc zabývá třemi různými přístupy k nazírání těla v umění a jejich důsledku pro interpretaci: nazírání ve smyslu perverze těla a jeho převrácení skrze voyerismus; skrze jeho zobjektivnění, kategorizaci či popis; a skrze jeho individualizaci a použití těla jako prostředku sebeidentifikace. Diváka tedy čeká především figurální umění ve formě maleb, plastik i grafik.

foto k článkuVýstava „Tohle není poesie! (Zhroucení citů)“ se uskutečňuje díky nadačnímu fondu BOHEMIAN HERITAGE FUND. Jeho president Pavel Smutný k tomu říká: „BOHEMIAN HERITAGE FUND je partnerem Smetanovy výtvarné Litomyšle již šestým rokem, během kterých se tato část festivalu rozrostla až na letošních neuvěřitelných 25 výstavních projektů. Náš nadační fond BOHEMIAN HERITAGE FUND v rámci Smetanovy výtvarné Litomyšle již potřetí představuje veřejnosti sbírku soukromého sběratele. Po klasičtějších kusech z minulých let je to letos kolekce současných autorů ze sbírky významného mecenáše umění pana Roberta Runtáka, která je důkazem toho, že v dialogu se zahraničím můžeme být skutečně rovnocenným partnerem.“

Majitel sbírky Robert Runták doplňuje: „Jsem nadšen, že se vernisáže výstavy zúčastní také moldavský malíř Alexander Tinei a maďarský malíř Attila Szucs, kteří jsou na výstavě zastoupeni. Oba dva zaujímají velmi silné postavení na mezinárodní umělecké scéně a jsou to výrazné osobnosti současné evropské malby.“

foto k článkuKromě výstavy „Tohle není poesie! (Zhroucení citů)“ bude po dobu trvání hudebního festivalu Smetanova Litomyšl 2016 ve městě k vidění několik dalších výjimečných výstav včetně představení unikátního nálezu Madony z Osíka, tvorby místního rodáka Olbrama Zoubka či sochaře a malíře Kurta Gebauera. V blízké White Gallery se odehraje česká premiéra výstavy Daniela Pešty „Záznamy noční hlavy“, která byla vytvořena pro benátské bienále 2015, nyní však byla adaptována pro nové prostory. Návštěvník Litomyšle bude mít v každém případě během června na výběr ze široké škály atraktivních uměleckých událostí.

Zdroj: vytvarna.smetanovalitomysl.cz

Vyjímečná výstava ze sbírky Roberta Runtáka: Tohle není poesie! (Zhroucení citů) ~ iUmeni.cz ~