Letní výstavy v Galerii Kodl

Události - obrázek Pokud se chystáte v létě v rámci odpočinku a relaxace věnovat i kultuře, zařaďte si do programu dvě letní výstavy Františka Kavána a Ivana Grubera v galerii Kodl v Praze.

František Kaván – letní výstava, 12.7. - 10.9. 2016

foto k článkuPrvní z nich je výstava obrazů Františka Kavána je připravena u příležitosti 150 let od jeho narození a připomíná i 120. výročí počátku přátelské spolupráce umělce s knihkupcem a nakladatelem Františkem Topičem v prostorách 1. Topičova salonu (Ferdinandova třída č. 9, nyní Národní č. 7). V rámci výstavy bude k zakoupení nejnovější publikace věnující se malíři s názvem ,,František Kaván – život a dílo (výběr z korespondence).“ Spoluautorkou titulu je PhDr. Eliška Charvátová, kurátorka výstavy.

Výstava proběhne ve spolupráci s Krkonošským muzeem v Jilemnici, které si letos připomíná 60 let od založené Kavánovy galerie.

foto k článkuFrantišek Kaván (10. září 1866 Víchovská Lhota[1] u Jilemnice – 16. prosince 1941 Libuň)
byl významný český malíř-krajinář, básník a překladatel z ruštiny. Studoval na pražské Akademii v krajinářském ateliéru u Julia Mařáka. V roce 1900 získal diplom a zlatou medaili na Světové výstavě v Paříži za obraz Podmrak, který vytvořil roku 1894 ve své rodné vsi.

foto k článkuPo důsledně realistických začátcích se v letech 1895–1899 přiklonil k symbolismu a udržoval kontakt s osobnostmi kolem Moderní revue. Po roce 1900 se vrátil k čisté krajinomalbě, kterou zachycoval pomocí impresivně laděného realismu, známé jsou především jeho zimní motivy. Jeho dílo je spjaté s rodným krajem, maloval především Krkonoše, také Českomoravskou vrchovinu a Železné hory. Spolu s Otakarem Lebedou a Antonínem Slavíčkem patří Kaván k nejdůležitějším českým krajinářům. Jeho dílo je dosti běžné a bylo často paděláno.

IVAN GRUBER - Kameny dávných cest, 12.7. - 31.8.2016

Druhou výstavou je výstava Ivana Grubera (1929−2015) , slovenského malíře a restaurátora, kterou Galerie Kodl pořádá spolu s Galerií Golztova tvrz, kde jsou jeho díla vystavena až do 6. července.

Ivan Gruber (9. 7. 1929 v Turčianském Svätém Martinu - 11. 7. 2015 v Praze)
foto k článkuVýtvarný projev Ivana Grubera, v raných letech tvorby, souvisí s českou meziválečnou krajinomalbou, především s tvorbou Miloslava Holého, jeho profesora z pražské Akademie výtvarných umění, který uměl své motivy ztvárnit s vytříbeným citem pro barevné vztahy, pro vyjádření výstižnou zkratkou.

V krajinářské tvorbě ovšem navázal nejen na svého pedagoga, ale i třeba na Karla Holana. Svým jemným citem pro zachycení proměn přírody se přiblížil i Františku Kavánovi, s nímž sdílel smysl pro živé chvění, pro proměny ročních i denních dob, pro jemně a někdy i střídmě odstupňované barevné akordy.

foto k článkuZačátkem šedesátých let se stal se svými spolužáky Františkem Ronovským a Otakarem Synáčkem a některými dalšími osobnostmi (Josefem Klimešem, Jaroslavou Pešicovou, Františkem Štorkem...) členem tvůrčí skupiny Etapa, která patří vedle Šmidrů, Máje, UB 12 či Trasy k tomu nejlepšímu, co přineslo uvolnění po krajní kulturní nesvobodě trvající několik let po komunistickém převratu.

foto k článkuGruberovy obrazy z počátku šedesátých let patří k tomu nejoriginálnějšímu a také pro svou dobu nejtypičtějšímu, co vůbec kdy vytvořil. I figurální malba změnila svůj ráz, i když ne tak výrazně jako krajina. Jde ovšem o celkovou stylovou jednotu, jak to dokládají mnohé kompozice s náměty ženských postav, v nichž autor dokonale zvládl stavbu objemů a tvarů, jejich zasazení do prostoru i pohyb, který působí přirozeně a zároveň navazuje nejen na meziválečnou progresivní malbu, ale i na daleko starší principy (barokně působící natočení figur). Dosáhl v nich výrazné modelace citlivým odstupňováním barevných tónů i vymezením tvarů ostrými a pevnými konturami.

(Z textu PhDr. Jiřího Machalického - Ivan Gruber Kameny dávných cest)

foto k článkuU příležitosti výstav tvorby Ivana Grubera (1929−2015) v Galerii Goltz v Golčově Jeníkově a v Galerii Kodl v Praze byla vydána vůbec první autorova monografie s textem PhDr. Jiřího Machalického, který představuje malířovo dílo v kontextu domácí umělecké scény 2. poloviny 20. století. Publikaci doprovází více než 250 reprodukcí díla, které je svébytným přínosem poválečné malby v Československu.

Název: Ivan Gruber - Kameny dávných cest
Autor: Jiří Machalický
Rok vydání: 2016