„Reiner je snad největší malířský génius, který z Čech vyšel. Jeho myšlenky jsou vznešené, jejich uspořádání plné působnosti. Tento velký duch se především projevuje v jeho freskových malbách, v nichž jej sotva některý malíř předčil."
Tyto věty o pražském rodákovi Václavu Vavřinci Reinerovi, jednom z hlavních představitelů vrcholného baroka v Čechách, napsal v 18. století životopisec a teoretik umění Jan Quirin Jahn. Prorockou platnost jeho slov prokazuje v těchto týdnech vydaná monografie, kterou napsal historik umění profesor Pavel Preiss. Dvoudílná publikace velkého formátu má 1200 stran textu a stovky barevných reprodukcí.
Dosud nikdy se o žádném českém malíři neobjevila tak reprezentativní a současně obsáhle odborně zpracovaná monografie. O úspěšné dokončení náročného projektu se velkou měrou zasloužila redaktorka Stanislava Fedrová, skvělou práci odvedl i grafik Tomáš Coufal.
Autor textu Pavel Preiss není historik umění, který by pracoval od stolu, kombinoval poznatky svých kolegů a předchůdců a fresky na stopech chrámů znal v detailech jen z fotodokumentace. Spolupracoval s vynikajícími restaurátory, kteří nástěnným malbám zasvětili život, jako byli manželé Vlastimil a Alena Bergerovi nebo Alois a Martin Martanovi. Stál s nimi nejednou na lešení, pomáhal při identifikaci ikonografie i rozlišení rukou mistra a pomocníků. Současně v pražské Národní galerii pracoval na ověření Reinerových obrazů i kreseb, připravoval výstavy malířovy tvorby i děl jeho současníků.
Rok po roce Preiss v knize sleduje Reinerův život, a to vždy v souvislostech historických a náboženských událostí, které se odehrávaly v Českém království. Zájemci o baroko díky tomu najdou v knize poznatky nejen k malířství a grafice, ale i architektuře, kartografii, kulturní historii a také k ikonografii, která byla zrcadlem duchovní filozofie i mystiky.
Reiner měl mnoho zakázek, byl žádaný a oceňovaný, vydělával spoustu peněz. Navíc se dobře oženil s dědičkou rozsáhlého majetku. Preiss podrobně představuje jeho činnost v Praze, na českém venkově, ve Slezsku i Rakousku. Kniha nabízí také pohled do dobové technologie freskové malby v Čechách, od informací o zdrojích vhodného vápna až po konečnou úpravu povrchů, na které Reiner maloval.
Text je nabitý fakty, takže je prakticky nemožné ho souvisle číst. Každou kapitolu musí čtenář doslova studovat. Odměnou mu bude hluboká sonda nejen do Reinerova osobitého stylu a myšlení, ale i do charakteru a osobitosti českého baroka a jeho specifického postavení v rámci barokní kultury střední Evropy.
Vše doplňují působivé fotografie nástěnných maleb, které pro knihu s citem pro charakter a osobitost Reinerova díla vytvořil především historik umění Martin Mádl.Díky němu můžeme objevit do nejmenších detailů umělcovo mistrovství, ale i jeho emoci a vášeň, které by při prohlídce kostelů a kaplí zcela jistě ušly naší pozornosti. Kniha je tak velkolepým odhalením velké osobnosti barokní fresky v Čechách.
Ze soupisu literatury je zřejmě, že Pavel Preiss pročetl na dva tisíce titulů odborné literatury. Jde o obrovský kus práce. Ostatně Preiss první odbornou studii o malířových freskách ve slezské Vratislavi publikoval už v roce 1949 v časopise Volně směry. Bylo mu tehdy třiadvacet let.
Zdroj: www.novinky.cz,
autor: Peter Kováč