Edice Olomoučtí fotografové získala Cenu Olomouckého kraje za přínos v oblasti kultury

Výjimečný počin roku v oblasti umění v kategorii literatura. Tomuto přívlastku se nově může těšit edice Olomoučtí fotografové, na které spolupracuje Vydavatelství Univerzity Palackého (VUP) a Muzeum umění Olomouc (MUO).

Knižní sérii, která v anglicko-české mutaci přibližuje světový význam fotografů spjatých s olomouckým regionem, ocenila odborná porota Cen Olomouckého kraje za přínos v oblasti kultury. Zástupci VUP a MUO si ocenění převzali na slavnostním vyhlášení výsledků v Moravském divadle Olomouc.

V Olomouci působili a působí fotografové, kteří se zapsali do dějin fotografického umění a originálně obohatili řadu dobových uměleckých trendů a výtvarných tendencí v domácím i mezinárodním kontextu. To je zřejmé i díky bohatému fotografickému fondu MUO, z nějž čerpala jeho kurátorka Štěpánka Bieleszová při ediční práci na Olomouckých fotografech.

„Mezi osobnostmi olomoucké fotografie najdeme výrazné představitele experimentální, dokumentaristické či sociální fotografie. Jejich dílo rezonovalo v zahraničí a dostávalo se na výstavy a obálky katalogů v kulturních metropolích, jakými jsou třeba New York či Barcelona. Mnoho z těchto postav olomoucké fotografie však leželo v zapomnění a na jejich fotografie sedal prach. Proto bylo naší povinností tyto výrazné zástupce olomouckého umění znovu vnést do centra dění,“ říká Bieleszová.

foto k článkuV reprezentativní edici dosud vyšly knihy mapující dílo mistra aktu a ženského portrétu Miloslava Stibora, autentického dokumentaristy života za normalizace Petra Zatloukala a přední postavy české avantgardní fotografie Karla Kašpaříka. Právě tento triptych přesvědčil odbornou porotu Cen Olomouckého kraje za přínos v oblasti kultury o výjimečnosti edice. Série Olomoučtí fotografové tím však nekončí. VUP a MUO již brzy představí další knihu, tentokrát věnovanou dílu Michala Kalhouse.

„Edice Olomoučtí fotografové je přínosná nejen pro nadšence do umění, sběratele a milovníky řemeslně a graficky perfektně zpracovaných knih. Díky své dvojjazyčné anglicko-české podobě má rovněž význam pro celý olomoucký region. Pomáhá totiž ukotvit Olomoucký kraj na mapě světového umění, a tím podpořit pozitivní obraz i turistický potenciál regionu v zahraničí. Máme radost, že Olomoucký kraj tento potenciál vnímá a dodal nám svým oceněním chuť v práci na edici Olomoučtí fotografové pokračovat i v následujících letech,“ doplnil Aleš Prstek, ředitel Vydavatelství UP.

O tom, že Olomoučtí fotografové rezonují nejen doma, ale i v zahraničí, svědčí hned několik výstav a akcí z minulého roku i toho letošního. Nedávno se navíc celá knižní řada objevila v expozici Vydavatelství UP na českém stánku v rámci Londýnského knižního veletrhu. Od 25. dubna pak bude reprezentována díky výstavě fotografií Petra Zatloukala v Budapešti.

Edice Olomoučtí fotografové získala Cenu Olomouckého kraje za přínos v oblasti kultury ~ iUmeni.cz ~

Název: Olomoučtí fotografové - komplet (Stibor, Zatloukal, Kašpařík)
Autor: Bieleszová, Štěpánka