Bibliomanie aneb sbírám tedy čtu

Recenze - obrázek Základy lidské touhy shromažďovat a vytvářet sbírky jsou položeny v raném dětství, tak proč bychom nedopřály svým dětem knihu do vínku? Nakladatelství Meander poprvé vypouští na svět své vzácné skladové zásoby signovaných titulů, které si můžete pořídit ve speciálních sběratelských sadách.

foto k článkuV umělecké edici Modrý slon se vždy prvních 100 titulů čísluje a signuje, jak autorem knihy, tak jejím ilustrátorem, obdobně jako například autorské grafiky. Vytvářejí se tak limitované edice a kniha se stává unikátem, který má v budoucnosti potenciál zvyšovat hodnotu. Jak ukazuje vývoj aukčního trhu a sběratelský svět knih, o knihy s autorovým podpisem je vždy velký zájem. Zkuste proto investovat do knihy raději než do bankovního portfolia, kde je vývoj financí, obzvlášť v současné době, velmi nejistý. Sběratelské balíčky jsou vhodným dárkem k významným událostem dítěte jako jsou křtiny či narozeniny, ale mnohé umělecké tituly jistě potěší i dospělé čtenáře a mohou se stát svatebním darem či vzpomínkou na promoci. Ulovte ty nejlepší kousky, které doslova a do písmene obohatí vaši knihovnu!

foto k článkuJistě to znáte. Pamatujete si nějakou knihu z dětství, kterou jste rádi četli pořád dokola, ale v knihovně u rodičů ani na chalupě už ji nemůžete najít. Pátráte proto v antikvariátech a na internetových bazarech, abyste ji našli a navodili si ten vzácný pocit nostalgie. K vašemu překvapení cena knížky, do které jste s chutí kreslily jako dítě pastelkami, ba dokonce z ní vystřihli nějakou pěknou ilustraci, je nyní několik tisíc, přestože tiráž uvádí 12,- Kčs. Náklad 30 000 ks. Ale nikde není k mání. Jakoby zcela zmizela z povrchu zemského. Přitom vyšla ve vysokém nákladu a dříve ji měl doma téměř každý. Po čtvrt století je z ní sběratelská rarita. V případě, že je výtisk dobře uchovávaný a dětskou rukou netknutý může být cena ještě vyšší...

foto k článkuČeský trh s uměním knihy zatím spíše přehlíží. Zatímco v zahraničí se jedná o váženou kategorii hodnou sběratelského zájmu. Britské aukční domy Christie s či Sotheby s ve svých aukcích vzácných tisků a bibliofilií rozprodávají celé knihovny bibliofilů, ve kterých jsou k nalezení unikátní první vydání či signované výtisky. První vydání Harryho Pottera a kamene mudrců s podpisem autorky J. K. Rowling může mít hodnotu deseti tisíc liber.
V současné době již není nutné naplnit knihovnu zaprášenými těžkými koženými knižními vazbami středověkých inkunábulí a renesančních myslitelů, aby se stala hodnotnou. Dnešní knižní produkce je velmi zrychlená, navíc daleko více založená na okamžité spotřebě. Otvírá proto mnoho trhlin, do kterých čas od času zapadnou, mnohdy i zcela nečekaně, nejrůznější knižní tituly. Ty pak mizí z oběhu stejně rychle, jako se na něm objevily a logicky se zkracuje i doba jejich zrání. Mnohé ukázky dětské literatury z 60. let jsou dnes vzácnou raritou, která paradoxně opouští dětské knihovničky a míří do sběratelských depozitářů.

foto k článkuPrvní vydání signovaná autorem jsou běžně středobodem sběratelského zájmu a stání ve frontě v den autogramiády knihy dostává zcela nový rozměr. Aura podpisu vytváří ze spotřebního zboží hodnotné dílo mnohdy i umělecké, pokud knihu signuje i ilustrátor, který připojí drobnou kresbu. Ačkoliv v Čechách zatím není tradice sběratelství knih natolik rozvinutá navzdory velmi významné avantgardní bibliofilní produkci začátkem minulého století, můžeme i dnes narazit na signované bibliofilie na ušlechtilých papírech vydávané v nízkých nákladech. Na hodnotě ovšem nabývají i knihy v nižším nákladu se zajímavým grafickým zpracováním či ilustrované současnými umělci. Přesně takové jsou knihy z nakladatelství Meander. Už máte svůj výtisk s oblíbeným číslem?

Název: Sběratelská kolekce "Tento výtisk má číslo..."
Autor: kolektiv
Rok vydání: 2021