PRACOVAL JSEM MNOHO, díl druhý, užitá kresba Josefa Čapka

Recenze - obrázek „Pracoval jsem mnoho,“ povzdechl si Josef Čapek ve své knize Psáno do mraků. Teoretička umění Pavla Pečinková citát použila jako trefný název pro knižní vydání soupisu všech jeho dochovaných výtvarných děl. Na sklonku loňského roku se v knihkupectvích objevil již druhý z plánovaných čtyř dílů.

foto k článku Pracoval jsem mnoho je ideálním darem pro všechny snílky i obdivovatele génia Josefa Čapka. Unikátní vydání na prémiovém papíře ukryté ve dvou svazcích v pevném červeném pouzdře, které ukrývá dosud nejobsáhlejší soupis i popis Čapkovy užité kresby.

foto k článku Druhý díl mimořádného projektu Pracoval jsem mnoho – kompletního soupisu originálních výtvarných prací Josefa Čapka, které se zachovaly v pozůstalosti a veřejných sbírkách.

foto k článku Je to vůbec poprvé, kdy je Čapkova výtvarná tvorba zpracována v takovém detailu, pečlivě, znalecky a s unikátním grafickým zpracováním. Po prvním svazku, který zmapoval Čapkovu tvorbu volné kresby, vychází nyní díl druhý, věnovaný kresbě užité, jež zahrnuje ilustraci, karikaturu či scénografické návrhy. Soubor dvou svazků obsahuje detailní katalog téměř 2 000 položek s barevnými náhledy jednotlivých prací, doprovázený celostránkovými reprodukcemi a monografickými studiemi. Kniha vychází v limitovaném nákladu 888 kusů, je tedy nezbytným přírůstkem do knihovny každého milovníka výtvarného umění a obdivovatele uměleckého génia Josefa Čapka.

foto k článkuGrafické podoby se ujalo opět grafické studio Toman Design, textový doprovod obstarala PhDr. Pavla Pečinková, Csc. a Vojtěch Poláček. Soupis scénografií vytvořil Kryštof Vanča. Kniha je zhotovena na prémiový papír Fedrigoni a vydání obsahuje hned dva svazky: jeden s plným textem a obrazovým materiálem a druhý jako soupis celého díla.

Pracoval jsem mnoho....

foto k článkuV rozmezí let 2019–22 vychází ve sběratelské edici œuvre-katalog, tzn. celkový soupis originálních výtvarných prací Josefa Čapka, které se zachovaly v pozůstalosti a veřejných i privátních sbírkách. První kniha je věnovaná volné kresbě (3 546 položek), druhá kniha obsáhne tvorbu užitou, ilustrace, karikatury a scénografické návrhy (necelých 2 000 položek), třetí se zaměřuje na malbu (cca 700 položek). Čtvrtý svazek bude věnován grafice. V každém svazku je obsažen katalog s barevnými náhledy jednotlivých prací, doprovázený autorskými texty a obrazovým pásmem s celostránkovými reprodukcemi vybraných děl. Josef Čapek (1887–1945) nesporně patří ke klíčovým osobnostem českého moderního umění, jeho dílo nebylo až do konce dvacátého století systematicky evidováno.

První díl soupisu věnovaný kresbě získal třetí místo v soutěži Nejkrásnější kniha ČR 2019

foto k článku„Jedná se o první díl v budoucnu čtyřsvazkového soupisu výtvarného díla Josefa Čapka s názvem Pracoval jsem mnoho. Pokaždé, když vyjde publikace podobného typu, musí přející odborné i laické veřejnosti přejít mráz po těle, uvědomí-li si, jaké množství obrazového a textového materiálu, ale i spoustu odkazů, popisek a poznámek pod čarou muselo být zpracováno a zorganizováno do jednoho celku a kolik rozhodnutí musel grafik udělat pro to, aby kniha měla rytmus, kultivovanost, dobře uspořádanou vnitřní strukturu, byla čitelná a hlavně, aby dobře vypadala… Tento dvousvazkový katalog raisonné všechny výše zmíněné parametry s přehledem a jistotou splňuje a bezpochyby si zaslouží být oceněn.” Karel Štědrý, člen výtvarné komise NKČR 2019

Název: Pracoval jsem mnoho, Soupis výt. díla J. Čapka, díl. druhý - užitá kresba
Autor: Pavla Pečinková
Rok vydání: 2020