STAŘÍ MISTŘI - dárek pro milovníky starého umění

U příležitosti otevření nové expozice „Staří mistři“ ve Schwarzenberském paláci vyšla stejnojmenná reprezentativní publikace Staří mistři - 100 mistrovských děl od renesance po baroko. Zahrnuje práce Rubense, Dürera či Cranacha společně s Brandlem nebo Škrétou.

Katalog je trojjazyčný, po úvodních dvou kapitolách, které se věnují historii sbírky starého umění Národní galerie v Praze a budově Schwarzenberského paláce, následuje rozsáhlá kapitola zobrazující a popisující jednotlivá mistrovská díla, která jsou řazena chronologicky dle data jejich vytvoření. foto k článkuNejstarší dílo, které si můžeme vychutnat, je z roku 1447 - Polyptych s Adorací dítěte a světci od Antonia Vivariniho da Murana. Mezi nejmladšími díly pak narazíme na poutavý, mimořádně plastický portrét podobizny Dona Miguela de Lardizábala, jehož autorem není nikdo menší než Francisco José Goya Y Lucientes (1815). Reprodukce jednotlivých obrazů jsou vyvedeny netradičně na velmi kvalitním lesklém papíře, který podtrhuje exkluzivitu a vzácnost samotných děl.
Katalog je proveden ve dvou variantách obálek s výsekem, což je zajímavým sběratelským aspektem při pořízení katalogu. Grafické úpravy katalogu se ujalo známé studio Najbrt.

Staří mistři - Národní galerie v Praze

foto k článkuPořízení katalogu by měla ale rozhodně předcházet návštěva samotné výstavy Staří mistři ve Schwarzenberském paláci, která byla slavnostně otevřena začátkem listopadu 2019.
Představuje výběr nejvýznamnějších mistrovských děl ze Sbírky starého umění (Hans von Aachen, Petr Brandl, Matyáš Bernard Braun, Lucas Cranach,  Adriaen de Vries, Albrecht Dürer, El Greco, Francisco José Goya, Hans Holbein, Jan Gossaert zvaný Mabuse, Jusepe de Ribera, Peter Paul Rubens, Bartholomaeus Spranger, Karel Škréta, Simon Vouet,  Michael Leopold Willmann a jiní).

foto k článkuVýstava je unikátní a inovativní hned v několika aspektech. Na realizaci se podílel kurátor Marius Winzeler, ředitel Sbírky starého umění a architektonického ztvárnění se ujal Josef Pleskot.

Hlavní myšlenkou nové expozice je představit české umění jako součást evropské kultury a dějinných souvislostí vůbec a navázat na staré tradice ve vystavování sbírek NGP (Řeč je o obrazárnách z let 1885 a 1931, které předcházely vzniku Národní galerie).

foto k článkuInovativnost nové expozice Starých mistrů může divák objevovat také ve způsobu instalace artefaktů. Architektonické řešení expozice je dílem Josefa Pleskota, který ve svých dílech přihlíží k místním, historickým, sociálním i duchovním souvislostem. „Nyní je třeba ho znovu zabydlet, aby mohl být vlídným hostitelem starého umění,“ říká architekt Josef Pleskot.

foto k článkuVelkým tématem jsou pro Pleskota nové vstupy do historického prostředí, mluví o „projektování akvarelovou metodou“, kdy se hranice starého a nového rozmývají a „nové věci se stávají součástí celku“. Jakýmsi mottem Pleskotovy přítomnosti ve Schwarzenberském paláci coby muzejní budovy s expozicí Starých mistrů je architektova myšlenka publikovaná v knize Schwarzenberský a Salmovský palác: „Renesancí dospěl středověk. V baroku se zrodila dodnes trvající epocha. Ale renesance ani středověk v baroku neumřely. Prokázat tuto skutečnost znamená dosvědčit, že z toho všeho pocházíme.“

Velký důraz při přípravě expozice byl kladen i na osvětlení celé expozice, která vjem jednotlivých děl povýšila.

foto k článkuKurátor nové expozice a současně ředitel Sbírky starého umění Marius Winzeler o nové výstavě říká: „ Doufejme, že hlavní majitelé fondu Národní galerie, tedy český národ, bude mít radost. Jde o poklad české země,“ říká ředitel Sbírky starého umění NGP Marius Winzeler. Expozice poukazuje na mezinárodní charakter českého umění v prostředí střední Evropy a nadčasovost mistrovských děl. Inovativní instalace reflektuje české umění jako nedílnou součást evropské kultury a veškerých dějinných souvislostí.

Marius Winzeler

Ředitel Sbírky starého umění Marius Winzeler se narodil ve švýcarském Männedorfu v roce 1970. Působí jako odborný asistent/vyučující na Vysoké škole užitých věd v Žitavě/Zhořelci, člen výkonných rad několika nadací, profesních asociací a uměleckých a historických spolků a jako kurátor výstav v Německu, Švýcarsku a České republice. Napsal řadu publikací z oblasti dějin umění od středověku do současnosti, textů o regionální kultuře, architektuře a kulturním dědictví; recenze, eseje, monografie a katalogy.

Josef Pleskot

Josef Pleskot, významný český architekt se narodil  3. prosince 1952 v Písku.
Za své realizace získal řadu ocenění a jeho stavby pravidelně reprezentují českou architekturu v mezinárodních přehlídkách. V roce 2009 byl v odborné anketě organizované časopisem Reflex zvolen nejvýznamnější osobností české architektury dvacetiletí 1990–2009.
Vystudoval Fakultu architektury ČVUT v Praze (1979), kde následně až do roku 1982 vyučoval na katedře teorie a vývoje architektury. V letech 1982–1991 byl zaměstnán v Krajském projektovém ústavu, v ateliéru G-16. Roku 1990 se na svou alma mater krátce vrátil jako pedagog, od roku 1991 vede v pražských Holešovicích vlastní architektonickou kancelář AP ATELIER. Od roku 1997 je členem Spolku výtvarných umělců Mánes.
V roce 2014 získal titul „Architekt roku“, a to za „pokračující sérii architektonických realizací, které patří k oborové špičce toho, co vzniká v České republice. V tomto roce především za unikátní revitalizaci postindustriální čtvrti Dolní oblasti Vítkovic“.

STAŘÍ MISTŘI - dárek pro milovníky starého umění ~ iUmeni.cz ~

Název: Staří mistří - 100 mistrovských děl od renesance
Autor: Marius Winzeller (ed.)