V rytmu selfie a na zemi rozbité vánoční ozdoby

Dne 14.12. 2019 se v Galerii středočeského kraje konala vernisáž výstavy fotografie ateliéru UMPRUM nazvaná 80´Svoboda a představení nové instalace sochaře Martina Kocourka nazvané „Santus Klaus“.

foto k článkuMladí lidé, studenti ateliéru fotografie na pražské Umprum pod vedením Václava Jiráska a Štěpánky Stein zde reflektují své chápání svobody, není to pouze v rovině politické, svobodu chápou šířeji, svoboda podle mladých fotografů spočívá například také v tvůrčí svobodě či v prezentování nejen vlastní tělesnosti často v kontextu digitálních technologií. Není to výstava o roce 1989, je to spíše ponor do mysli milleniální generace, jak chápou pojem svoboda ve všech svých fazetách skutečnosti a rozmanitých kontextech. Kurátorky výstavy Anežka Kořínková a Kateřina Sýsová k výstavě dodávají: „Není to konvenční výstava reagující na sametovou revoluci. S myšlenkou převratu 1989 pracuje minimum děl. Výstava tvoří sondu do vnímání generace, která toto období nezažila. Tvůrci často kladou důraz na to, jak vnímají vlastní svobodu v současnosti.“

Asi nejvíce působivým snímkem z celé výstavy fotografií byla pro mne fotografie Viktorie Macánové zobrazující sebe samu omotanou nespočtem drátů, nabíjecích kabelů, řetízků, šňůrek, provázků a podobných artefaktů. Je to silné zobrazení zakleté dívčí něhy zamotané ve virtuálních sítích neprostupné džungle elektrických přístrojů se svými kovovo-plastovými šlahouny a liánami, které až nebezpečně, plíživým způsobem pohlcují lidské tělo, až se z něj stane ve výsledku digitální homunkulus.

Martin Kocourek je český sochař, v současnosti tvořící a žijící ve středočeském Kolíně. Vystudoval sochařství na pražské UMPRUM v ateliéru Kurta Gebauera. Kocourek je sochařem, který má nadání vyjádřit hlubokou vnitřní zkušenost úspornými prostředky často materiálově vycházejících z odpadových hmot. V jeho dílech je obsažen šokující kontrast mezi intenzivní vnitřní zkušeností a surovou, často odpadovou či průmyslovou hmotou.

foto k článkuInstalace či socha Martina Kocourka nazvaná „Santus Klaus“ je velkým překvapením (v pozitivním slova smyslu) pro znalce jeho sochařského díla. Kocourek opouští své obvyklé, silně od reality abstrahované motivy a pouští se do figurativního, pro něj nepříliš typického motivu lidské figury. Olbřímí, široce rozkročená, bezdomovecky působící postava oblečená do zimního umolousaného oblečení táhne vánoční stromeček a všude kolem něj jsou rozbité vánoční baňky. V jeho křečovité tváři se zračí hněv a rozčilení, sám sochař Kocourek k tomu během vernisáže řekl: „Normálně figury nedělám, ale tahle socha je takovou mutací Santa Klause a Ježíše Krista, který je na Santu naštvaný, že mu ukradl Vánoce, a je to taky socha pro děti, pro mého malého syna.“

Kocourek díky svým nekonvenčním nápadům vzbuzuje zájem a zvídavost v nitru současného člověka, mnohdy obluzeném přemírou vizuálního smogu.

Výstavu zahájil povzbudivým slovem směrem ke studentům rektor UMPRUM prof. Jindřich Vybíral.

V průběhu výstavy se uskuteční dvě Martinem Kocourkem komentované prohlídky Santus Klause, dne 11. ledna a 30. ledna 2020 vždy od 15:00.