Posel z Dálného východu

Vojtěch Chytil a sběratelství moderní čínské tušové malby v meziválečném Československu přibližuje dramatický životní příběh akademického malíře a sběratele Vojtěcha Chytila (1896–1936) v nové publikaci Michaely Pejčochové Posel z Dálného východu.

foto k článkuBěhem svých pobytů v Číně se stal učitelem západní malby a sběratelem – vizionářem, který dokázal shromáždit vysoce ceněnou sbírku, ale především jako první Evropan rozpoznat kvality moderní čínské malby. Knihu vydává Národní galerie Praha v unikátním grafickém řešení, jež využívá prvků původního čínského designu a vazby.

foto k článkuČeskoslovenská republika byla v období mezi světovými válkami jednou z prvních evropských zemí, kde vznikaly sbírky moderního čínského malířství a dobová čínská malba se zde systematicky představila na výstavách a ve specializovaných publikacích. Zasloužil se o to především Vojtěch Chytil, který se během první světové války dostal za dobrodružných okolností do Číny, kde později dlouhodobě pobýval a stal se učitelem západní malby na pekingské Akademii výtvarných umění.

foto k článkuBěhem svého krátkého života shromáždil Vojtěch Chytil kolekci několika set uměleckých děl z Číny, Japonska, Koreje a Tibetu a při svých návratech do Evropy je představil v mnoha kulturních centrech, k nimž patřily Praha, Brno, Bratislava, Vídeň, Berlín, Budapešť nebo Londýn. Zásadní roli v jeho sbírce hrála moderní čínská malba pekingských mistrů, jako byli Čchi Paj-š’ (1864–1957), Siao Sun (1883–1944) a Čchen Pan-ting (1876–1970).

foto k článkuPublikace čerpá z řady veřejných i soukromých sbírek a archivů a přibližuje spletitý životní příběh Vojtěcha Chytila a vznik jeho sbírek. Přestože byl především malířem a sběratelem umění, zkoušel své štěstí i v obchodu a politice. Kniha podrobně představuje všechny Chytilovy evropské výstavy a její závěrečná část popisuje dvě velká turné moderní čínské tušové malby, která zásluhou čínských umělců a pedagogů Liou Chaj-sua (1896–1994) a Sü Pej-chunga (1895–1953) v Evropě probíhala paralelně s Chytilovými aktivitami. Text ilustruje více než stovka archivních fotografií, výběr z dobového tisku a archiválií, stejně jako barevné reprodukce dvou set třiceti asijských uměleckých děl z někdejší Chytilovy sbírky, která jsou dnes dochovaná převážně ve fondech Národní galerie Praha.

Mistři čínské tušové malby 20. století ze sbírek NG v Praze

Národní galerie v Praze vlastní jedinečnou sbírku čínské malby 20. století, která svým rozsahem a kvalitou, čítá na 260 malířských děl a nemá v západních sbírkách dálněvýchodního umění obdoby. Protože sbírka nebyla donedávna ve své úplnosti nikdy zpracována a publikována, uskutečnila Národní galerie v letech 2006 až 2008 rozsáhlý projekt, který finančně podpořila tchajwanská Ťiang Ťing-kuova nadace při Karlově univerzitě v Praze. Výsledkem tohoto úsilí je výstava - Mistři čínské tušové malby 20. století ze sbírek Národní galerie v Praze - kterou otevřela Sbírka orientálního umění Národní galerie v Praze ve Valdštejnské jízdárně a také rozsáhlý, více než pětisetstránkový vědecký katalog v českém a anglickém jazyce. Autorkou a kkurátorkou výstavy je Michaely Pejčochové.

Posel z Dálného východu ~ iUmeni.cz ~

Název: Posel z Dálného východu
Autor: Michaela Pejčochová