Kuna nese nanuk: Umění čtení umění

Recenze - obrázek Nakladatelství 8SMIČKA zahájila rok 2019 vydáním již třetí publikace. Katalog k výstavě s palindromickým názvem Kuna nese nanuk: Umění čtení umění znovu otevírá téma liter, slov a vět v českém a slovenském výtvarném umění.

foto k článkuAbeceda, jakožto soubor základních stavebních kamenů našeho jazyka, slouží k sebevyjádření. Nejen literáti, ale i výtvarníci si pohrávají s písmeny a zkoumají hranice mezi slovem a obrazem nebo písmo využívají k zesílení vizuálního účinku. Výstava vychází z tradice meziválečné avantgardy a lettristického umění šedesátých let. Přiznaný je i odkaz na legendární výstavu Obraz a písmo z roku 1966, pořádanou nejen v Galerii Václava Špály v Praze a Muzeu v Kolíně, ale také v Oblastní galerii Vysočiny v Jihlavě, právě nedaleko Humpolce.

foto k článkuKniha obsahuje několik částí, oddělených nejen koncepčně a graficky, ale také hapticky, strukturou papíru. V první části nalezne čtenář reprodukce všech 38 děl ve výstavě. Následuje sekce teoretická – autorských esejů a textů, do které přispěli umělec Pavel Büchler, kurátorka výstavy Emma Hanzlíková, literární kritik a básník Ondřej Buddeus, teoretik Vít Havránek, odborník na knižní kulturu Jan Rous a v neposlední řadě spoluautor výstavy Obraz a písmo z roku 1966 Zdeněk Felix. Na jeho vzpomínkový dopis dále odkazují archivní materiály a kompletní přetisky dvou katalogových brožur, dnes již sběratelských bibliofilií, které byly vydány k putovní výstavě Obraz a písmo pro pražskou Galerii Václava Špály a Muzeum v Kolíně. Právě krátké ohlédnutí půl století nazpět ukazuje možnosti, jak navazovat a pokračovat v tradici umění, jenž můžeme číst.

foto k článku Výstava Kuna nese nanuk, a stejně tak i doprovodný katalog, se snaží vytvořit plynulý přechod jako ve výčtu písmen abecedy, od ikonických děl šedesátých let po nejaktuálnější projekty. Dochází tak ke konfrontaci pamětníků dobové vlny lettristického umění se současnou i nejmladší generací nejen výtvarníků, ale i typografů.

Výstava Kuna nese nanuk v humpolecké 8smičce v Kamarytově ulici potrvá do 12. května.

Název: Kuna nese nanuk: Umění čtení umění
Autor: Emma Hanzlíková