Kniha 20000 dokumentuje současnou českou architekturu na malých městech

Recenze - obrázek Nový literárně-vizuální dokument s názvem 20000 představuje portréty 20 míst ve 20 městech České republiky, které svým počtem obyvatel nepřesahují 20 000 a za nimiž stojí 20 předních architektonických studií.

foto k článkuJe to také druhá kniha Michaely Hečkové, autorky publikace O městech a lidech. Na nové knize pracovala společně s Matějem Chaberou, grafickým designérem a nositelem ocenění Czech Grand Design v kategorii grafický designér roku 2017. Výsledkem je alternativní průvodce současnou českou architekturou. Publikace vychází v březnu 2019 a bude dostupná online, v distribuci sítě Kosmas a v knihkupectvích Book Therapy, PageFive, ArtMap a dalších. Křest proběhne v pátek 8. března v CAMPu.

foto k článkuKniha 20000 je architektonický průvodce, reportáž i dokument o stavu českých měst a obcí, ale také kniha, která má inspirovat k cestování a objevování současné architektury mimo velká města. Zachycuje proměny 20 českých vesnic a malých měst po výstavbě nových veřejných budov nebo po urbanistických zásazích, které dokáží významně ovlivnit charakter a biorytmus daného místa. „Velká architektura nepotřebuje velká města. Lidé nejsou zvyklí se jezdit inspirovat na vesnici a do maloměsta, jenže právě v malém měřítku těchto míst se současná architektura prosadí mnohem lépe. Kniha je určena nejen architektům, ale všem, kteří cestují a rádi se nechají překvapit,“ vysvětluje autorka Michaela Hečková. Mezi uvedené stavby patří rozhledna Růženka v obci Růžová od libereckého studia Mjölk architekti, nová galerie v Humpolci 8smička od OK PLAN ARCHITECTS, pozorovatelna Durch ve Valašských Příkazech od architekta Zdeňka Fránka, hotel Štajnhaus v moravském Mikulově od studia ORA nebo revitalizace nábřeží řeky Loučné v Litomyšli od Rusina Frei architekti.

foto k článkuTexty vznikaly na základě rozhovorů nejen s jednotlivými architektonickými studii, ale také s takzvanými hybateli architektury, tedy zadavateli, investory, provozovateli, vedením obce či města a místními kulturními organizátory. Autorské fotografie vznikaly speciálně pro tuto knihu zcela atypicky v době reálného provozu objektů.

foto k článkuZa konceptem a texty knihy 20000 stojí Michaela Hečková, která se dlouhodobě věnuje tématu oživení veřejného prostoru. V minulosti se podílela na projektech redefinujících prostředí pražských sídlišť Jižní Město (festival o umění ve veřejném prostoru Street for Art, Galerie Chodovská tvrz) a Černý Most (komunitní centrum Plechárna). V současnosti působí jako projektová manažerka SIGNAL festivalu, největšího festivalu vizuálního umění v České republice. Na začátku roku 2017 vydala svou první autorskou knihu O městech a lidech, která mapovala třiatřicet příběhů o oživení veřejného prostoru ve třiatřiceti českých městech.

Autorem fotografií a grafického zpracování knihy je Matěj Chabera, grafický designér a absolvent prestižní Royal College of Art v Londýně. Posledních patnáct let strávil prací pro spektrum klientů v Londýně, Miláně a Amsterdamu. V loňském roce získal ocenění Grafický designér roku v rámci Czech Grand Design 2017. Nově spolupracuje s českou značkou Braasi Industry a věnuje se produktovému designu.

Autoři

Michaela Hečková – koncept, texty
Bohemistka, projektová manažerka. Oživení veřejného prostoru se věnuje posledních sedm let. Podílela se na projektech redefinujících prostředí pražských sídlišť Jižní Město (festival o umění ve veřejném prostoru Street for Art, Galerie Chodovská tvrz) a Černý Most (komunitní centrum Plechárna). V současnosti působí jako projektová manažerka největšího festivalu vizuálního umění v České republice, Signal Festival. Na začátku roku 2017 vydala svou první autorskou knihu O městech a lidech, která směle mapovala třiatřicet příběhů o oživení veřejného prostoru ve třiatřiceti českých městech. Ve své volné tvorbě se zaměřuje na žánr literární dokument a vizuální esej.

Matěj Chabera – grafický design, fotografie
Designér propojující několik oborů v jeden celek. Posledních patnáct let strávil studiem a prací pro spektrum klientů v Londýně, Miláně a Amsterdamu. Věnuje se grafickému designu, produktovému designu a interiéru. Studoval antropologii na Univerzitě Karlově v Praze, design na Gerrit Rietveld Academy v Amsterdamu a jako první Čech absolvoval magisterský obor Design Products na prestižní Royal College of Art v Londýně. Společně s M. Žampachem získal v roce 2012 v Chicagu cenu Good Design Award, společně s J. Korousem pak v roce 2017 obdržel v Berlíně cenu Red Dot Design Award. Matěj Chabera, J. Korous a T. Brousil jsou držitelé ocenění Czech Grand Design – Grafický Designér roku 2017.

Název: 20000 - O místech a lidech
Autor: Hečková Michaela, Chabera Matěj
Rok vydání: 2019