H.U.D.B.A. je všude!

Recenze - obrázek Co je hudba? Kde ji hledat? A jak ji lze tvořit? Za posledních sto let se radikálně rozšířily možnosti, jak chápat a vytvářet hudbu. Její svět se proměnil ve fascinující krajinu nepřeberného množství přístupů. Hudba může být uměním, meditací, zpravodajstvím, protestem, hrou i vědou.

Pestrý výběr příkladů přináší nyní českému (nejen dětskému) čtenáři kniha H.U.D.B.A. Harmonicky unikátní defilé bombastické akustiky

Další z řady úspěšné S.E.R.I.E., která přibližuje dětem a mládeži různá odvětví lidské činnosti.

A aby byl zážitek z objevování dokonalý, je kniha doprovázena stránkou www.poslechovnik.cz, kde si můžete pustit ukázku z práce každého zmiňovaného autora.

foto k článkuV knize se potkáte například s Američanem Johnem Cagem, který tvrdil, že „všechno je hudba“, protože zvuky nelze rozdělit na méně a na více hudební, s Markem Bainem, který pomocí speciálních přístrojů zaznamenává zvuky uvnitř konstrukcí staveb a pak je na koncertech přehrává, s Wolfgangem von Kempelem, který sestrojil mluvící stroj, s The Beatles jako autory první na desce zaznamenané kytarové vazby, s Einstürzende Neubauten, hudební skupinou bez hudebních nástrojů, s Kraftwerk, hudebníky, kteří se nejdříve na koncertním podiu chovali jako stroje a pak se dokonce stroji nechali nahradit, foto k článkus Brianem Eno coby příkladem toho, že hudebník nemusí nutně vystudovat hudební školu, aby ovlivnil vývoj hudby po celém světě, s královnou popu Madonnou, s Karlheinzem Stockhausenem, který donutil houslové kvarteto hrát za zvuků létajících helikoptér nad koncertním sálem, s Maxem Neuhausem, který tvrdí, že víc pozornosti věnujeme tomu, co vidíme, než tomu, co slyšíme a že to je škoda, s famózním skladatelem Carlem Stallingem, který pomohl Walt Disneymu za využití práce se zvuky uchvátit svět animovanými příběhy, s Leonem Thèreminem, který sestrojil první elektronický nástroj na světě, či s Aloisem Hábou, českým skladatelem, který se podílel na stavbě unikátního čtvrttónového klavíru, dnes vystaveného v Českém muzeu hudby.

foto k článkuCelkem se knížka H.U.D.B.A. zabývá přístupy 66 autorů a je tak skvělým startovním můstkem k bádání v nepřeberné krajině hudby.

foto k článkuAutory textu jsou sociolog a kurátor Michał Libera a hudební teoretik a novinář Michał Mendyk. Čtivou formu textu doplnili svým originálním stylem a smyslem pro chytrou zkratku Aleksandra a Daniel Mizielińští, ilustrátoři, kteří stojí za knihou D.O.M.E.K., prvním titulem této pozoruhodné dětské série.

foto k článkuČeský překlad knihy vydává nakladatelství jakost (jakost.net), které se zaměřuje na tituly non-fiction literatury pro děti a mládež. Ze série v češtině již vyšly knihy: D.O.M.E.K. (Důvtipná obrázková mozaika efektních konstrukcí), D.E.S.I.G.N. (Domácí encyklopedie seriózních i groteskních návrhů) a Z.A.H.R.A.D.A. (Zelený atlas hravě rašících a důmyslných areálů). V edičním plánu nakladatelství je do konce roku ještě obsáhlá kniha o vesmíru Kosmos, která je určená čtenářům od 10 let, a kniha K čemu jsou na světě architekti pro čtenáře od 8 let.

Ukázka z knihy: foto k článkuV roce 1878 si americký vynálezce Thomas Edison nechal patentovat fonograf, přístroj, který je schopný zaznamenat a uchovat zvuk. O necelých dvacet let později se poprvé podařilo vyslat rádiový signál, který dopravil zaznamenaný zvuk ke vzdáleným posluchačům. Tyto dva vynálezy radikálně změnily uvažování o zvucích a možnostech práce s nimi a ovlivnily také oblast hudby. Do této doby se skladatelé snažili vytvořit melodii, která pak byla předváděna na živých koncertech. Od vynálezu fonografu mohli začít uvažovat o zvucích, jejich záznamu a jejich budoucím znovu přehrávání úplně jinak.

Název: H.U.D.B.A.
Autor: Alexandra Mizielińska a Daniel Mizieliński
Rok vydání: 2018