Recenze výstavy František Kupka, Valdštejnská jízdárna

Národní galerie v Praze připravila velice zajímavou retrospektivní výstavu nejslavnějšího českého umělce Františka Kupky. Jedná se o reprízu výstavy, kterou mohli milovníci umění shlédnout již v létě v pařížském Grand Palais.

Výstava ve Valdštejnské jízdárně představuje podle kurátorky výstavy Anny Pravdové většinu důležitých děl, která byla k vidění i v Paříži, ale prostorově musela být poněkud shloučena do prostorových možností pražského výstavního prostoru.

foto k článkuVýstava je řazena v podstatě chronologicky, začíná symbolistními pracemi Františka Kupky, jako například „Posledním snem umírajícího Heina“, který vznikl ještě ve Vídni. Úplné prvotiny Kupky z dob jeho mládí v Dobrušce ve výstavě přítomny nejsou. Z figurativního období lze vidět i obraz Knihomol (1897), který se dnes nachází ve sbírkách Pražského hradu. Neméně zajímavým dílem je „Duše lotosu“, které svědčí o duchovním směřování mladého umělce. Obraz Lekníny (Počátek života) již souzní s pracemi pařížského symbolisty Odilona Redona. Nechybí ani obrazy ze série Cesta ticha, zobrazující nekonečné aleje egyptských sfing. V úvodu výstavy se návštěvník seznámí také s tematicky velmi pozoruhodným dílem Antropoides, kde Kupka zobrazil darwinovské téma souboje o ženu. Obraz bohužel přišel o svůj původní modernistický rám, ve kterém působil ještě daleko lépe a zajímavěji. Balada (Radosti života) je obraz, který je zlatým fondem pražské Národní galerie.
foto k článkuKupka zde vyobrazil své dvě milenky, jak sedí na koních a opalují se v záři zapadajícího slunce u moře. Pozoruhodné série Žigoletek čerpají svoji inspiraci v krétské malbě, ale zároveň i v prostředí pařížských ulic a jejich lehkých žen. Je škoda, že se do Prahy nepodařilo zapůjčit tematicky velice zajímavý obraz „Sen“, který byl prezentován v Paříži, a nachází se ve sbírkách Kunsthalle v Bochumi v Německu. Výstava však obsahuje mnoho zajímavých zápůjček z celého světa, mezi nimiž nechybí Velký akt z Guggenheimova muzea v New Yorku. Pozoruhodný obraz První krok z Muzea moderního umění v New Yorku, který je bezprostředním výchozím bodem pro nejslavnější Kupkův obraz „Amorfa“, se však bohužel do Prahy zapůjčit nepodařilo a na výstavě chybí. Je to veliká škoda a promarněná příležitost, protože tento obraz je také kvůli geografické vzdálenosti českému publiku těžce dostupný. Je však skvělé, že se v Praze můžeme kochat Kupkovými obrazy „Newtonovy kotouče“, které odráží jeho fascinaci teoriemi barev. Také je pozitivní, že je možné shlédnout více verzí Vertikálních plánů, které vedly k nejmonumentálnější kompozici ze sbírek pražské Národní galerie. Výhrou současné výstavy jsou i důležité zápůjčky Kupkových děl z Paříže, například rozměrných kompozic „Okolo bodu“ a „Oživené linie“. Nechybí ani Kupkovy kompozice mašinistických témat. V závěru výstavy návštěvník nalezne Kupkovy obrazy ze třicátých let, kdy byl členem skupiny Abstraction-Création a na úplném konci nalezne ještě i kompozice z let poválečných.

foto k článkuPražská výstava Františka Kupky je určitě velkou slavností. Doufejme, že nebude jen dočasnou, ale že zásadní Kupkova díla z majetku Národní galerie zůstanou vystavena v Praze natrvalo a že nebudou věčně na cestách. Možná by se dalo koncepci výstavy vyčíst, že je čistě monografická, a že se Kupkova díla nepokouší zasadit do širšího kontextu, alespoň v takové míře, jako jsme se s tím setkali v případě poslední Kupkovy výstavy v Salmovském paláci na Pražském hradě. Bylo by zajímavé naznačit souvislosti Kupkovy tvorby s grafikami Odilona Redona nebo s díly Jeana Héliona a souputníků ze skupiny Abstraction-Création. Možná by to bývalo bylo zajímavější než se snažit vtěsnat do Valdštejnské jízdárny co největší počet abstraktních obrazů, které mohou na některé návštěvníky působit až poněkud jednotvárně a únavně.

FRANTIŠEK KUPKA 1871–1957
Místo konání: Národní galerie, Valdštejnská jízdárna Datum konání: 07.09.2018 - 20.01.2019
Místo konání: Valdštejnská jízdárna