Exkluzivní kniha mapuje tvorbu Františka Kavána

Od konce letošního dubna mají milovníci výtvarného umění možnost shlédnout v Galerii Kooperativy výstavu předního českého krajináře Františka Kavána.

Expozice FRANTIŠEK KAVÁN, český rok v krajinách, která končí již 30. 9. 2018, představuje průřez jeho tvorbou a jedná se o nejrozsáhlejší výstavu jeho děl od roku 1941. Současně s přípravou výstavy vznikala také reprezentativní kniha, která mapuje dílo Františka Kavána. Slavnostní křest knihy nazvané FRANTIŠEK KAVÁN - DÍLO, proběhla v pondělí, 24. 9., v Galerii Kooperativy. Kniha vznikla za podpory Nadace Kooperativy a Spolku výtvarných umělců Mánes.

foto k článkuJedná se o nejrozsáhlejší publikaci o výtvarném díle akademického malíře Františka Kavána, která přináší celistvý pohled na jedinečný výtvarný odkaz jednoho ze zakladatelů české realistické krajinomalby. Kniha obsahuje průvodní text PhDr. Michaela Zachaře doplněný o další významné statě a citace, celostránkové barevné reprodukce včetně řady působivých detailů a též katalog umělcova díla. Ten tvoří více než třetinu knihy a obnáší 1738 děl. Mnohá z nich byla po celá desetiletí nezvěstná a veřejnost je tak má možnost vidět vůbec poprvé, a to buď přímo ve výstavě, nebo alespoň v publikaci. Nejvýznamnější z nich jsou například obrazy Bude ještě padat sníh, U svatého ducha v Dobrušce nebo Partie z Chvalína u Roudnice.

foto k článkuKvalita a rozsah knihy z ní činí jedinečné svědectví o umělecké velikosti Františka Kavána, jehož obliba trvá již po celé generace. Důležitou součástí knihy jsou také dokumentární fotografie z umělcova života získané z veřejných i soukromých zdrojů. Kniha je významným a příspěvkem do nabídky publikací o výtvarném umění.

FRANTIŠEK KAVÁN - DÍLO
Rozsah: 544 stran
Vazba: šitá V8
Barevný tisk na křídu mat 170 gr.
Formát: 237x300 mm

Výstava Františka Kavána je v Galerii Kooperativy návštěvníkům zdarma přístupná ještě do 30. 9. 2018, od úterý do neděle, od 10 do 18 hodin.

František Kaván

foto k článkuFrantišek Kaván se narodil 10. září 1866 ve Víchovské Lhotě u Jilemnice jako syn chudého chalupníka. Již jako žák křižlické jednotřídky projevoval zvláštní zájem o kresbu a přírodu. Na doporučení svého učitele vstoupil na hradecké gymnázium, kde jako premiant v roce 1888 maturoval.

Přáním rodičů bylo, aby se stal knězem. Byla to ale veliká láska k malování a umění vůbec, která přivedla mladého maturanta na malířskou akademii v Praze, kde studoval krajinářství u profesora Julia Mařáka. Není třeba se ani více šířit o tom, jaké potíže chudému studentovi toto přinášelo. Bylo to opravdové nadání a píle, že nalezl i krásné přátelské prostředí mezi svými spolužáky, kterými byli např. Antonín Slavíček, Ferdinand Engelmuller, Dvořák, Holub, Lebeda, Plaška, Minařík.
V těchto uměleckých počátcích vzniklo několik významných obrazů z Krkonoš. "Podmrak" z roku 1894 byl poslán na světovou výstavu v Paříži a zde byl poctěn cenou a medailí. Kolem roku 1895 vyvrcholila Kavánova tvorba z let akademických - byla to díla skutečně realistická.
Náhle se však projevila nečekaná přechodná krize. Kaván s Lebedou odjeli v deštivém podzimu náhle na Třeboňsko, kde dříve tvořil Chittusi. Bylo to v době, kdy jak sám řekl "… v čase mnohých životních rozporů". A toto se projevilo v malbě tak zvaným "černým malováním". V této době také nastal rozpor mezi prof. Mařákem a Kavánem, který do svých prací malířských i básnických / neboť Kaván byl i dobrým básníkem/ vkládal známky dekadentního symbolismu.

foto k článkuTo také rozhodlo a v roce 1896 končí svá studia na akademii. Doba symbolismu trvá až do roku 1899, kdy končí prvá etapa jeho uměleckého vývoje, období zpočátku popisného, záhy lyrického období impresivního realismu s rozjasněnou paletou. Tu se stěhuje po různých místech v Podkrkonoší, jako je Železnice, Nová Ves nad Popelkou, Levínská Olešnice, Žlábek pod Kozákovem. Zde jsou většinou malovány obrazy menších rozměrů.
Pak odchází na Českomoravskou vysočinu, kde se usídluje ve Svobodných Hamrech a ve Vítanově. Po onemocnění své ženy Helenky odchází na radu lékaře z Vysočiny a v roce 1922 se poprvé usídluje v Libuni. Zde zůstává až do roku 1925 a potom se vrací zpět do Vítanova, kde v roce 1926 paní Helenka umírá. Toto období je naplněno pilnou prací i přesto, že sám malíř onemocněl. Omrzly mu totiž při malování přírody v zimě nohy.

foto k článkuZvrat v Kavánově životě nastal úmrtím pardubického malíře profesora Šíra. Vdova nabídla Kavánovi k používání ateliér po svém manželovi, došlo k seznámení a následně k uzavření sňatku s paní Pavlou v roce 1930. Na podzim téhož roku přichází Kaván podruhé do Libuně, kde si zakoupil nový domek s pěknou zahradou a výhledem na Trosky. Tento druhý pobyt v Libuni je vlastně poslední období vývoje jeho tvorby. Malířská technika je ještě jednodušší, paleta jasnější s novým pojetím koloritu v krajině. Maluje v okolí, nejraději kvetoucí krajinu.
Od této doby, hlavně zásluhou své paní, která byla nadána obchodním talentem, pořádá řadu významných výstav, které ho finančně zabezpečují.
V roce 1937 zakoupili manželé v Dolní Kalné v Podkrkonoší větší vilu, kde si Mistr zařídil rozsáhlý atelier.

foto k článkuPo obsazení pohraničí, kdy se hranice posunula až ke Kalné a nebylo mu dovoleno v okolí malovat, se Kaván vrací zpět do Libuně.

Vilu v Dolní Kalné věnovali manželé při příležitosti Kavánových 75. narozenin Dětské nemocnici v Praze na zřízení ozdravovny. Krátce na to 16. prosince 1941 František Kaván umírá v Libuni na prudký zápal plic.

Je pohřben na libuňského hřbitově, kde byl k 20. výročí úmrtí vybudován důstojný náhrobek s bustou od mladého sochaře Karla Pešaty z Jablonce nad Nisou.

Exkluzivní kniha mapuje tvorbu Františka Kavána ~ iUmeni.cz ~

Název: František Kaván - Dílo