To je Miroslav Šašek: První velká výstava ve světě nejznámějšího českého ilustrátora

Recenze - obrázek Výstava Miroslava Šaška je v Čechách vůbec první velkou prezentací u nás téměř neznámého, ve světě však proslaveného ilustrátora a tvůrce obrazových knih o světových metropolích.

Galerie Smečky ve spolupráci s Nadací Miroslava Šaška představí originály ilustrací, malby a knihy tohoto poúnorového emigranta, hlasatele a redaktora Svobodné Evropy, architekta a světoběžníka. Ve třicátých a čtyřicátých letech v Československu ilustroval mnoho dětských knih, od roku 1958 až do roku 1974 vytvořil dvacet obrazových alb o městech a zemích a další autorské knihy, které vycházejí dodnes.

foto k článkuŘada This is... byla přeložena do deseti světových jazyků a jednotlivé knihy vycházely v nákladech v řádu desetitisíců. Šašek v nich zachytil nejen světové metropole, ale také například středisko NASA či továrnu na autíčka Matchbox. Původně byla přitom plánovaná pouze trojice průvodců – Paříž, Londýn a Řím. Knihy se ovšem setkaly s takovou oblibou, že se jejich počet vyšplhal až na 18. Poslední díl o historické Británii vyšel v roce 1974.

Vedle kresebných náčrtů, které Šašek tvořil přímo v terénu měst, výstava ukazuje drobné ilustrace, malované často v nevyhovujících podmínkách hotelových pokojů, ale i velkoformátová plátna. Další část představuje temnější Šaškova plátna, kresby či kvaše a v neposlední řadě samotné knižní tituly.

Práce Miroslava Šaška je stále ceněná i 34 let od jeho smrti. Dokazují to nejen reedice průvodců, ale i zájem současných tvůrců. „Jeho fascinace malými vtipnými detaily, které tvoří jedinečnou strukturu života na daném místě, způsobila, že se jeho knihy staly nadčasovou klasikou a budou vycházet znovu a znovu. Miroslav Šašek stále sklízí obdiv poslední generace umělců pro jeho šarm a grafický vtip a zaslouží si být připomínán jako jeden z nejvytrvalejších a nejvlivnějších tvůrců obrazové knihy dvacátého století,“ píše o Šaškovi Martin Salisbury, profesor ilustrace na Cambridge School of Art.

ŘEKLI O M. ŠAŠKOVI:

Jan Šrámek v časopisu Živel:

foto k článkuNávštěvník tak má možnost vidět rozdíl mezi reprodukcemi ilustrací v knihách a jejich originály. Zatímco díky fotografické reprodukci obrazy v knihách působí jako jednotný celek, čistě, uhlazeně, originály ukazují, jak Šašek využíval kvašových zásahů do akvarelové malby a zobrazoval tak fyzikální jevy, jako mlha, kouř, mraky, odklesky světla.

O knize This is Paris...: ...pestré obrazové album, jímž se Šašek přihlásil k internacionálnímu proudu modernou poučené ilustrace. V Šaškově Paříži jsou věrné portréty architektury vetkány do sítě odkazů na francouzské malířství: stavby vyrůstají ze záplavy skvrn, upomínajících na Seuratova plátna, ve tvářích Pařížanů se občas mihne vzpomínka na portréty Amedea Modiglianiho.

V posledních deseti letech začala alba vycházet znovu a zdá se, že zdaleka nejsou jen zdrojem nostalgických vzpomínek na moderní metropole šedesátých let, ale také slabikářem brilantního a stále živého vizuálního jazyka. Šaškovu práci nyní začínají objevovat i současní čeští umělci.

Barbora Svobodová v Art & Antiques:

Vše je zpodobněno do nejmenšího detailu. Ilustrátor si totiž velmi dobře uvědomoval, co pro děti detaily znamenají, a také se o tom zmiňuje v jednom z dochovaných rozhovorů: „Když nakreslím v budově 53 oken namísto 54, zasype mě hromada dopisů. Děti dnes vědí všecko – svět je mnohem menší.“

MIROSLAV ŠAŠEK (18. listopadu 1916 – 28. května 1980)

foto k článkuMiroslav Šašek se narodil 18. listopadu 1916 v Praze na Žižkově. Vystudoval architekturu a školu kreslení a malování u profesora Otakara Blažíčka. Po studiích kreslil pro noviny, ilustroval řadu knih, se svojí první ženou Jindřiškou navrhovali loutky.

V roce 1947 odešel do Paříže na École des Beaux Arts. Když v Československu převzali moc komunisté, rozhodl se zpátky domů už nevracet. Živil se jako reklamní grafik a architekt, od roku 1951 byl zaměstnán v české redakci Rádia Svobodná Evropa – RFE – v Mnichově.

foto k článkuRoku 1957 se vrací do Paříže a pokračuje v přerušené práci na turistickém průvodci pro děti. This is Paris se Šaškovými ilustracemi i textem vychází v nakladatelství Allen v Londýně, brzo poté i v nakladatelství McMillan v New Yorku. Následují knihy o Londýně, Římě, New Yorku, Edinburgu, Mnichově, Benátkách, San Francisku, Izraeli, mysu Cape Canaveral, Irsku, Hong Kongu, Řecku, Texasu, OSN, Washingtonu D.C., Austrálii a historické Británii. Neuskutečnily se plány na knížky o Bombaji, Dillí, Bermudách, Kanadě, Riu de Janeiru, Kodani, Stockholmu, Vídni, Amsterdamu...

Knihy z řady This is byly přeloženy do mnoha jazyků, vycházely ve Francii, Itálii, Německu, Španělsku, jižní Americe, Japonsku i ve Skandinávii v desetitsícových nákladech (This is New York se prodávalo až 600 kusů denně). Přinesly svému autorovi několik ocenění, mimo jiné čestný klíč od města San Francisco a zápis na čestnou listinu IBBY.
Průvodce po Londýně a New Yorku získaly ceny za nejlepší ilustrovanou knihu New York Times. Podle čtyř knih (New York, Izrael, Benátky, Irsko) byly natočeny filmy, Šaškovy ilustrace se objevily na pohlednicích, plakátech a užitkových předmětech. Kromě ilustrovaných průvodců po městech a zemích Šašek vydal další dvě knížky s vlastním textem a ilustracemi: Stone is not Cold (New York, 1961) a Mike and the Modelmakers (Londýn, 1970) a několik dalších titulů ilustroval.

Pro Svobodnou Evropou v šedesátých letech pravidelně psal a namluvil fejetony a postřehů z cest po světě. V posledních patnácti letech života Miroslav Šašek uspořádal řadu výstav svých obrazů v Německu, Švýcarsku, Velké Británii, Austrálii a USA. Zemřel 28. května 1980 ve Wettingenu u Zürichu u své sestry Věry. Po roce 2000 začaly jeho knihy vycházet v reedicích v Americe, Francii a Německu a poprvé vyjdou letos i v češtině.

Nadace Miroslava Šaška

foto k článkuDědicové autorských práv na dílo Miroslava Šaška z České republiky, Belgie a Švýcarska, se rozhodli vložit tato práva do nadace, která si stanovila za úkol mimo jiné podporovat šíření díla Miroslava Šaška ve světě a podporu současné tvorby knih pro děti. Nadace vypisuje soutěže pro získání grantové podpory na vytvoření dětské obrazové knihy. Soutěž je určena pro autory z České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska, Německa, Rakouska a Švýcarska.

TO JE MIROSLAV ŠAŠEK: První velká výstava ve světě nejznámějšího českého ilustrátora

Místo konání výstavy: Galerie Smečky, Ve Smečkách 24, Praha 1, tel.: +420 222 210 268
Termín konání výstavy: 22. 4. – 28.6.2014