Předaukční výstava v Galerii KODL

Aukční zpravodajství - obrázek

Předaukční výstava 250 mimořádných a vzácných uměleckých děl probíhá v prostorách Galerie KODL od 5. října do 28. listopadu. Výstava bude zakončena aukcí na pražském Žofíně v neděli 29. listopadu od 12 hodin. Poprvé se aukce uskuteční i online formou.

Letošní mimořádná situace přispěla k několika změnám. Mezi nejzásadnější novinky patří možnost zúčastnit se dražby online. Galerie KODL připravila pro tyto účely nový aukční portál artsbay.cz. Dále je možné se do aukce zapojit i přes webové stánky invaluable.com a livebid.cz. Další úpravou je prodloužení předaukční výstavy na dva měsíce, což umožňuje prohlídky uzpůsobit a pořádat je v menším počtu návštěvníků, tedy ve větším soukromí. Samozřejmostí je dodržování veškerých hygienických opatření v galerii.

foto k článkuVýznamné místo na podzimní aukci zaujímá již tradičně umění 19. století. Nechybí tzv. Generace Národního divadla (Václav Brožík), které sekundují další významní figuralisté v čele s Gabrielem Corneliem Maxem, Josefem Mánesem či Maxem Švabinským. Výsadní pozici má opět krajinomalba v podání žáků Haushoferovy školy (Adolf Chwala či Bedřich Havránek) a přímo navazujícího ateliéru Julia Mařáka, zastoupeného díly Antonína Slavíčka či Otakara Lebedy. Nechybí ani reprezentativní díla na současném trhu vysoce ceněných solitérů Beneše Knüpfera nebo Antonína Chittussiho či práce „českých Pařížanů“ Viktora Olivy a Luďka Marolda. Zcela charakteristické je i plátno „Tramvaj v pražské ulici“ Jakuba Schikanedera. České autory doplňují i tentokrát vysoce renomovaní malíři francouzští a ruští - Frédéric Bazille, Eugène Boudin, Nikolaj Petrovič Bogdanov-Bělskij či Alexej Alexejevič Harlamoff.

foto k článkuUmění samého počátku 20. století znamenalo neustálé hledání a protichůdné názory jak na české, tak mezinárodní scéně. Začátek cesty k modernímu umění představuje jedinečné a velmi atraktivní plátno „Růžový klobouk“ Františka Kupky, vytvořené v letech 1907–1909 s vyvolávací cenou dvacet pět milionů korun. Nejdražším dílem aukce bude naprosto unikátní obraz Františka Kupky „Divertimento II“, který je jedním z nejvýznamnějších děl jeho abstraktního období 30. let. Může být ozdobou jakékoli sbírky světového malířství. Ostatně obraz „Divertimento I“ je dnes ve sbírkách newyorského Guggenheimova muzea. Vyvolávací cena tohoto plátna činí třicet milionů korun. Pro český trh umění znamená přítomnost dvou takto kvalitních Kupkových obrazů v jedné dražbě ojedinělý moment a příležitost.

foto k článkuZásadní kapitolu v rámci celé aukce zaujímá generace skupiny Osma v čele s Emilem Fillou a Otakarem Kubínem jimž sekundují neméně význační Vincenc Beneš, Josef Čapek a Václav Špála. Velice obsáhlá kolekce prezentuje průřez tvorbu Emila Filly od nejranějších děl až po poválečné práce. Mezi nejvýraznější patří „Džbán a flétna“ nebo „Zátiší s mandolínou“. Václav Špála je zastoupen nejen pro něj typickými velkoformátovými květinovými zátišími, ale rovněž nádhernou a výjimečně dynamickou malbou „O žních“. Uchvacující futuristicky laděnou prací je obraz „Střelená vrána“ Josefa Čapka z roku 1936, který v sobě koncentruje veškerá specifika autorova vrcholného a sběrateli nejvíce oceňovaného období tvorby.

foto k článkuMimořádným solitérem v rámci výstavy je pak veřejnosti dlouho nepřístupné a v posledních dekádách nevystavované oboustranné plátno Jindřicha Štýrského „Kostel na kopci/ Svatý Šebestián“ z roku 1921. K surrealismu 30. let v českém prostředí se hlásí zejména práce Františka Janouška. Z kolekce jeho obrazů zaujme především strhující velkoformátová malba „Krajina s knihou“ z roku 1934, která staví tohoto umělce na úroveň nejlepších světových reprezentantů stylu. Lze ji bez váhání označit za jedno z nejvýznamnějších autorových děl, které se objevilo na českém aukčním trhu.

Podzimní aukční kolekce představuje Lhotákovu tvorbu od samého počátku až do pozdních období. Jedním z autorových prvních známých obrazů je plátno „Příběhy z cest“ z roku 1939, odrážející ještě inspiraci stylizovaným rukopisem Henriho Rousseaua. O rok starší „Tobogan“ již opouští tematiku Verneových dobrodružných románů a přenáší nás kamsi na Letenskou pláň. Typickou vizualitu, poesii periferií a Lhotákovu lásku k technice pak výborně reprezentuje dílo „Wincharger“.

foto k článkuKrásným momentem výstavy jsou také poválečné práce Josefa Šímy. „Svah paměti“ zaujme malířsky mistrným způsobem uchopenou světelnou režií koloritu, plasticitou malby a celkovým až mystickým vyzněním.  Sugestivní obraz „Větrný prostor“ skvěle reprezentuje Šímovo významné poválečné, sběratelsky teprve nedávno oprávněně doceněné, období. Naprosto unikátní kolekci tvoří díla Františka Muziky, z nichž každé představuje lehce odlišnou polohu jeho poválečné tvorby. Mezi nejzajímavější patří velice vzácné plátno „Zrození Venuše“ nebo mimořádně působivý, brilantní velkoformátový olej „Velký Elsinor XI.“.

foto k článkuHned několika díly se představuje poválečná tvorba Mikuláše Medka. „Malý klobouk na velké hlavě“ z roku 1960 je ukázkou přeměny jeho výtvarného rukopisu k abstraktním formám, aniž by se však ještě vzdal figurativnosti námětu. Oproti tomu „Sesutý signál“ datovaný rokem 1963 již ukazuje potřebu zachytit zejména Medkův vnitřní pocit, cosi nehmatatelného, což vyústilo v postupné stupňování dramatičnosti a apelativního účinku jeho malby. Z Medkova okruhu se v kolekci poválečného umění představí dvěma vynikajícími plátny také Jan Koblasa či Pavla Mautnerová.

foto k článkuSoučasnou výtvarnou scénu prezentuje celá řada zvučných jmen napříč generacemi. Nepřehlédnutelné je velkoformátové plátno „Adieu, Guy Moll“ z let 1992─2017 představující vrcholnou polohu tvorby dnes již legendárního Theodora Pištěka. Dílo s vyvolávací cenou patnáct milionů korun lze považovat za jedno z autorových nejvýznamnějších děl, které se na trhu objevilo a kterému i sám Pištěk v rámci celé své tvorby přisuzuje osobní, velmi výjimečnou pozici.

Již se stalo tradicí, že současní umělci darují do dobročinných aukcí Galerie KODL špičková díla. Patří jim za to respekt a poděkování. Letos ovšem patří mimořádné poděkování i štědrým dárcům z řad klientů galerie, kteří se rozhodli touto formou podpořit v nelehkých časech Centrum Paraple. Zájemci o charitativní aukci se mohou těšit na vynikající umělecká díla od Ivany Štenclové, Patrika Hábla, Jana Kalába, Rudolfa Burdy, Magdaleny Jetelové, Pasty Onera, Jaroslava Róny a na trojici obrazů od Karla Gotta.

Na dobročinné a charitativní účely bude použit také výtěžek z další aukční položky – originálních hodinek Orlík české značky PRIM. Hodinky do aukce věnovala společnost CZECHOSLOVAK GROUP a.s. a výnos z prodeje bude předán Vojenskému fondu solidarity.

Předaukční výstava v Galerii KODL ~ iUmeni.cz ~

Národní 7, Praha 1, 110 00
Předaukční výstava 5.10. - 28.11. 2020