Grafická dílna Dřímal – generační štafeta

V uměleckém světě a řemesle je možná ještě více než jinde důležité předávat tradice a zkušenosti z generace na generaci, - udržovat a rozvíjet umělecké řemeslo. Jedním z těch, kdo se s vášní a zaujetím chopili tohoto úkolu, je Milan Dřímal mladší (*1974) jako pokračovatel rodinné tiskařské tradice.

foto k článkuV rodině Dřímalů je umělecké tiskové řemeslo přenášeno z generace na generaci, tvořící pevný základ tvůrčího dědictví. Zakladatel dílny Mirro Pegrassi (1891-1963), tiskl až do konce svého života na pražském Smíchově, ulici v Lesíčku. Hosty zde byli třeba Josef Sudek, František Tichý, Alois Moravec, Mario Stretti Zamponi, Pavel Šimon. Seznam by vydal na desítky jmen umělců různých generací, přičemž mnohé z nich Pegrassi osobně s technikou měditisku seznámil. K těm patří třeba Jiřincová, Čepelák, Janeček, Liesler, Lhoták, Švengsbír, či Vysušil.

foto k článkuPo Pegrassim byl asi nejvýznamnější postavou rodinného klanu Pavel Dřímal (1943-2019). Ten v období tzv. normalizace přes všemožné překážky jenž ztrpčovaly umělcům život a svobodu projevu dokázal vytvořit ostrůvek svobodné tvorby s okruhem výtvarníků částečně převzatým od svého prastrýce Mirra a samozřejmě s novými mladými výtvarníky, kteří vycházeli ze škol a s grafikou to mysleli opravdu vážně. Pavel opustil toho času „združstevněnou“ dílnu založenou prastrýcem Pegrassim, kterou převzal jeho bratr Milan a odešel na volnou nohu, což v té době nebylo rozhodně jednoduché. Jeho ateliér se několikrát musel stěhovat od Staroměstského náměstí, přes Malou Stranu za dob socialismu, do let devadesátých v Hostivaři a nakonec na Spořilov, kde jej nyní znovu probouzí k životu jeho syn Milan. I zde je pouhý výběr jmen kmenových autorů dostatečně výmluvný: Anderle, Bauch, Born, Boštík, Bouda, Brunovský, Čechová, Čepelák, Demel, Jiřincová, Janeček, Lhoták, Pešicová, Sivko, Sklenář, Synecká, Švengsbír, Tomanová, Vodrážka, Zrzavý ...

foto k článkuKromě Pavla Dřímala se řemeslu vyučil i jeho bratr Milan (*1948), který provozoval původní dílnu v Lesíčku až do počátku 90. let. Odtud byl nucen kvůli restitucím odejít a nyní má atelier na Praze 2. Zde v současnosti pracuje nejstarší tiskařský rod v Čechách jako duo Milanů (strýc a synovec) hlavně při tisku větších desek na původní stoleté velkoformátové satynýrce. Grafická dílna vyprodukovala za několik generací kromě tisíců volných grafik i stovky bibliofilií. Valná část z nich získala různá ocenění včetně titulů nejkrásnější kniha roku aj. U Dřímalů zkrátka tiskli snad všichni, kdo v české a často i světové grafice něco znamenali a znamenají.

foto k článkuGrafická dílna Dřímal spolupracuje s mnoha umělci grafiky a vydavateli a díky svým zkušenostem a znalosti řemeslné tiskové techniky dokáže doslova vtisknout umělecké vize do skutečnosti. Milan Dřímal mladší, který v hlubotiskové dílně prakticky vyrostl se neomezuje pouze na udržování tradic a osvědčených postupů, ale experimentuje i s vlastní volnou tvorbou a nezvyklými tiskovými matricemi.

Aby řemeslo v dnešním předigitalizovaném světě nebylo zapomenuto, nabízí Grafická dílna Dřímal také zážitkové workshopy pro umělce i laiky. Pokud máte zájem přičichnout tiskařskému řemeslu, nebo si vytvořit vlastní grafický list, třeba jako originální dárek budete zde jistě vítáni.

Ukázky tisků z Grafické dílny Dřímal

Grafická dílna Dřímal – generační štafeta ~ iUmeni.cz ~

Kurz suché jehly, sobota, 24.6.2023, 10-16 hod