Do centra Vinohrad se vrací galerie současného umění s názvem Prostora

Nový prostor věnovaný současnému umění představuje celoroční netradiční kurátorský záměr. Během jednoho roku ukáže čtyři výrazné osobnosti současné české výtvarné scény z jiného pohledu.

Zástupci a zástupkyně malířů, sochařů, fotografů či architektů nebudou vystavovat svá vlastní díla, ale obrazy a objekty jiných umělců, které sami vlastní. Představí díla svých kolegů napříč generacemi, svůj osobní výběr, záliby a obliby. První výstava cyklu je věnovaná výrazné osobnosti výtvarného umělce a pedagoga Jiřího Petrboka, který se letos na konci semestru loučí se svým působením na pražské AVU, kde 28 let učil.

foto k článkuGalerie Prostora nepředstaví jeho vlastní tvorbu, ale jeho koníček a zálibu dostávat, nacházet, měnit a kupovat obrazy, sochy, kresby svých kolegů umělců z oboru. Největší procento děl zde tvoří věci jeho nedávných studentů AVU, které občasnou koupí jejich výtvarné produkce podpořil. Výstava s názvem MOJE, MOJE... představí díla autorů a autorek jako je: Tomáš Absolon, Ondřej Basjuk, Jiří Baštýř, Ondřej Boušek, Renata Ciroková, Jozef Čižmár, Beatrice Dandová, Štěpán Dlouhý, Michal Drozen, Andros Foros, Tereza Frindová, Veronika Gabrielová, Jakub Gajdošík, Martin Gerboc, Alexander Gryner, Jakub Hubálek, Marek Hyksa, Jakub Janovský, Martin Kolář, Roman Košťál, Anna Tretyakova Krajčová, Kristýna Láníková, Majka, Miloš Mamula, Jiří Marek, Tomáš Mitura, Michal Nesázal, Karolína Netolická, Aleš Novák, Jaromír Novotný, Floriana Oprescu, Marcela Putnová, Michal Rapant, Jaroslav Róna, Ondřej Roubík, Dana Sahánková, Adriana Sarnová, Miroslav Šeda, Klára Sedlo, Martin Šilha, Gabriela Slaninková, Hana Súsová, Ivana Štenclová, Jan Štulíř, Lubomír Typlt, Jakub Tytykalo, Jan Uličný, Jan Vidlička a Jan Vytiska. Součástí výstavy bude i doprovodný audiovizuální program a komentované prohlídky.

Jiří Petrbok (*1962) se narodil na Kladně a poté žil dvacet jedna let v Komárově u Hořovic. Po učňovské praxi v době, kdy již x let pracoval v železárnách Buzuluk Komárov se rozhodl přihlásit na Akademii výtvarných umění, kde také v letech 1984–1990 studoval. Od roku 1995 zde působil jako odborný asistent v ateliéru kresby prof. Jitky Svobodové a od roku 2011 do června roku letošního působil v tomto ateliéru jako vedoucí pedagog. Se svými studenty a studentkami navázal velmi blízký vztah a ateliér kresby patřil mezi výrazné ateliéry na AVU. Tvorba jeho i jeho studentů je zastoupena v mnoha galerijních sbírkách, ale i ve sbírkách soukromých sběratelů či milovníků umění. V obrazech Jiřího Petrboka se snoubí jeho osobní zkušenosti, velmi silná imaginace a jeho obrazy mají velmi osobitý, barevný charakter. Právě jakási symbioza mezi pedagogem a studenty, tedy vzájemné konsultace a diskuse, ho i ve své vlastní tvorbě posouvala a provokovala k dalšímu hledání nových možností ve výtvarném projevu.

foto k článkuProstora je nový neziskový projekt architektky Marcely Steinbachové, zakladatelky ateliéru Skupina, spolku Kruhu a ředitelky jeho aktivit (přednáškové cykly o architektuře, festival Den architektury a festival Film a architektura, vydávání publikací). Prostora sídlí v bývalých telefonních ústřednách v Blanické ulici 9 nad náměstím Míru, v 1. patře. Název galerie vychází ze synonyma častěji používaného slova prostor, prostora ale definuje prostředí více vymezené, ohraničené, v tomto případě výstavní.

foto k článku„Prostora vznikla náhodou. Rozšířili jsme naše kanceláře o industriální prostor v centru města a část věnujeme kultuře. Charakterem interiéru navazujeme na předchozí využívání. Nedokonalosti prostoru/prostory, popraskané nerovné podlahy, zaštukované otvory, díry a praskliny jsou součástí těla galerie, její předností. Kurátorský cyklus představí současné české významné umělce jiným způsobem a měl by ukázat šíři těchto osobností, jejich obliby a záliby“. Říká k využití prostoru pro galerijní účely Marcela Steinbachová

Součástí výstavy budou komentované prohlídky či diskuse s výtvarným umělcem Jiřím Petrbokem (28.6 od 17:30) a Marcelou Steinbachovou atd.

Do centra Vinohrad se vrací galerie současného umění s názvem Prostora ~ iUmeni.cz ~

MOJE, MOJE… J. Petrbok