Prostě Raku

Umění a design - obrázek Keramika Raku je neodmyslitelně spjatá s pitím čaje v Japonsku. S touto informací jsme se vydaly jedno páteční dopoledne do keramické dílny Pavla Bezůška tuto techniku vlasnoručně vyzkoušet. A z jednoho dopoledne se stal nakonec celý krásně prožitý den a chuť tvořit dál.

To, že v japonštině RAKU znamená znamená požitek, radost, spokojenost a blaženost, přesně vystihlo pocity, které nás při glazování, pálení, chlazení, čištění a leštění výrobků provázeli.

Celý proces jsme si tak trošku sobecky zkrátily o docela důležitou fázi, kterou si ale zcela jistě necháme na příště, a sice o samotnou výrobu střepu, tedy předmětu, který bychom následně technikou Raku upravili. Chtěli jsme tak ušetřit čas při výrobě a prvním výpalu.

foto k článkuPavel Bezůšek, který se keramikou, nejenom techikou Raku již několik let zabývá, nám tedy poskytl k dekorování některé své již hotové výrobky, takže jsme měli k výběru širokou škálu šálků na čaj, konviček, váziček či mističek. A proces, na jejímž konci bylo mnoho krásně nadekorovaných keramických předmětů technikou Raku, rozjasněné tváře a blaženost v duši, mohla začít.

foto k článkuNebudu čtenáře trápit zdlouhavým textem, kterým bych samotný proces popisovala, slova nejsou až tak důležitá. Ostatně kdo má zájem, má možnost si na různých akcích či kurzech techniku Raku si vyzkoušet a zažít na vlastní kůži.

Zabrouzdám pouze malinko do historie vzniku raku, základního rozdělení a krátkou fotodokumentací se pokusím Vám zprostředkovat kousek toho, co jsme si při výrobě zažili a odnesli. I když vůně a prožitek, který se již nesmazatelně vryl do našich hlav, Vám bohužel zprostředkovat neumím, ale z celého srdce Vám jej přeji, třeba při pití lahodného čaje.

O Raku keramice

Vznik Raku keramiky se datuje do 16. století do Japonska, kde velice šikovný pan Sen No Rikju hledá speciálních nádoby pro pití čaje dle nových principů. Chce, aby se v obřadu pití čaje rozvíjela harmonie, úcta, čistota a klid a proto potřebuje i takové čajové misky, které toto vyzařují. A tak vzniká nová metoda výroby a pálení keramiky, při které se do misky zapracují všechny čtyři živly, které musí být v procesu výroby v dokonalé harmonii, jinak miska nevydrží a praskne.

A jaký je tedy proces výroby Raku keramiky?

Hlavní rozdíl mezi normální a Raku keramikou je v tom, že raku keramika se vyndavá rozžhavená přímo z pece ven a chladí se buď na vzduchu nebo ve vodě a nebo v redukčním materiálu a nebo kombinací.

Do dnešní doby se vyvinulo mnoho směrů a odnoží výroby Raku keramiky.

V Japonské raku keramice jsou dva hlavní směry. Černá a červená raku keramika. Černá raku keramika se vypaluje dřevěným uhlím při teplotách přesahujícím 1250 stupňů a odstíny černohnědé má díky glazuře s velkým podílem železa. Chladí se volně na vzduchu. Červená raku keramika se vypaluje za výrazně nižších teplot a červenou barvu má díky Orche engobě a olovnatým glazurám. Chlazení probíhá ve vodě.

Americká raku keramika je podstatně mladší než ta japonská a vyznačuje se chlazením převážně v redukčním materiálu. V tomto směru vzniklo spoustu odnoží, protože je tady velký prostor pro experimenty. Hlavní směry jsou tyto:

Glazovaný povrch – to znamená, že glazovaná keramika speciální raku glazurou se rozžhavená vyndá z pece při nižších teplotách, nejčastěji okolo 1040 stupňů, a dá se do organického materiálu, který vytváří dým, jsou to nejčastěji piliny, seno, obilí, jehličí atd. A v tomto prostředí dochází k reakci glazury s konkrétním materiálem, při kterém vzniká neopakovatelný vzor na povrchu keramiky i se změnou barvy nebo s různými barevnými přechody. Proces, který se nedá opakovat s úplně stejným výsledkem. Pokaždé je to trochu jiné.

Naked raku – nebo-li také odhalené raku nebo svlékací – znamená, že se po vypálení keramika vyloupne z nanesené engoby a zůstane vzor nebo pavučina, která se zakouřila v prasklinách engoby.

Craclovací glazury – krakelovací glazury jsou speciální glazury, ve kterých vznikají prasklinky, které se musí v redukčním prostředí zakouřit.

Horse hair raku – je raku keramika, která nemá glazuru, proto se musí před výpalem vyleštit. Přežah se dělat nemusí, pokud nechceme, aby se hlína slinula nebo když bychom chtěli dát do vnitřku nádob průhlednou glazuru, aby nádoby spolehlivě udrželi vodu, tak v tomto případě se přežah keramiky udělá. Raku keramika se vyndavá rozžhavená z pece a přikládají se na ní koňské žíně, které se připálí a tak zanechají stopu, která tvoří krásné vypálené obrazce. U této metody probíhá chlazení pouze na vzduchu.

RAKU krok za krokem v keramické dílně Pavla Bezůška

Příprava glazur doprovází jejich pečlivé rozmíchání, promyšlení barevných kombinací a samotné glazování keramiky. Ke glazování jsou určeny speciální glazury na Raku, ale zkušení keramici si připravují i vlastní glazury.

foto k článkufoto k článkufoto k článku

Naložením do pece, důmyslným nakladením a proložením všech vyschlých předmětů a rozžhavením pece může proces přeměny začít. První výpal trval déle, než se pec prohřála a postupným pozvolným regulováním teploty, které jsme přenechali Pavlovi se pec vyšplhala až na 1040 st., při kterých se předměty mohly vyjmout. V čekací pauze jsme stihly i oběd, jak jinak než tématicky v nedaleké japonské restauraci.

foto k článkufoto k článkufoto k článku

Nejzajímavější je proces samotného pálení. Z pece plné ohně se vytahuje rozžhavená keramika a prudce se chladí v redukčním prostředí. My jsme použili např. dřevěné piliny a odpad z kakaových bobů, koňské žíně nebo pírka. Tento postup byl pro nás velkou výzvou. Napětí vzniku podtrhuje celou filozofii výroby. Při výrobě se misky dotknou všechny živly a pokud jsou spolu v harmonii miska nejenom, že nepraskne, ale získá neopakovatelnou atmosféru okamžiku. Tento postup se nedá nikdy zopakovat se stejným výsledkem. V čajové misce je ukryt dotek přírody, dar země, energie ohně, závan větru, stopa plodů země, čistota vody.

foto k článkufoto k článkufoto k článku

No a to nejlepší na konec. Díky redukci nenaglazovaný střep zpravidla zčerná (zakouří se). Glazura v redukční atmosféře dostane buď úplně jinou barvu, nebo vzniknou barevné efekty. Škála je široká, od měňavých barev až po jednolitou „měděnou“ lesklou barvu. Zde zase záleží na síle redukce a na tom, jaké chemické sloučeniny obsahuje samotná glazura. A to je prostě RAKU. Nikdy neopakovatelný pokus. I když jsou v peci vedle sebe dva stejné kousky, stejně naglazované, tak po dokončení celého procesu je každý trochu jiný.

foto k článkufoto k článkufoto k článku

Je velkým potěšením držet v ruce misku, šálek, vázičku či dózičku, ve které je zakleto tolik energie v naprosté harmonii. Pokud nám takovýto předmět ukáže svou tvář, rozhostí se ve Vaši duši klid a blaženost, tak jak se rozhostil v nás. A Pavlovi Bezouškovi za tento zážitek z celého srdce děkujeme.

Publisher: iUmeni.cz

Prostě Raku - www.iUmeni.cz ()

Zpět na výpis


Další umění a design


Pavel Babáček - webdesigner, graphic designer, html coder

Knižní akce

Kalendář B. K. S. Herectví
Kalendář B. K. S. Herectví
Karel Svolinský / 1896-1986
Karel Svolinský / 1896-1986
Müllerova vila. Detaily
Müllerova vila. Detaily

Články z IDNES.cz

Knižní novinka

Anička, mluvící potok a další chovanci ústavu paní Majerové

Jinamodernita.cz