Výstava Ďáblova bible / 100 podob knihy

Umění a design - obrázek Kniha v rozličných podobách v Letohrádku Mitrovských v Brně

foto k článkuHistorická část výstavy přiblíží vývoj knižní kultury (Egypt – Mezopotámie – Čína – Indie – Evropa), knihu ve středo-evropském kontextu (od skriptorií po knihařsko-tiskařskou dílnu) pak připomene ústřední exponát – mistrovská maketa Ďáblovy bible, kterou vytvořil přední český umělecký knihař Jiří Fogl ze Žamberka. Přechod mezi historickou částí a částí soudobou zaopatří obří leporelo Lucie Seifertové, které nejen dětské návštěvníky provede dějinami „udatného českého národa“. Nedávno minulou a především současnou knižní vazbu představí jedinečné práce významných českých a moravských knihařů. Nebudou chybět ani unikátní knižní objekty a recesistické knižní kuriozity.

foto k článkuĎáblova bible – Codex gigas je středověký rukopis, který vznikl někdy mezi lety 1200 a 1230. Podle odborníků je pozoruhodné, že prakticky celý rukopis (písmo, iniciály a iluminace) je podle všeho dílem jediného člověka, který zřejmě pracoval v zaniklém benediktinském klášteře v Podlažicích na Chrudimsku. Dílo bývá nazýváno Knihou knih nebo také Knihovnou v jedné knize a ve středověku bylo označováno jako osmý div světa. Maketa největší knihy světa, na jejíž výrobě strávil Jiří Fogl se spolu-pracovníky stovky hodin, váží kolem 75 kilogramů, rozměrově i váhově je stejná jako originál.

foto k článkuObří leporelo Dějiny udatného národa českého od Lucie Seifertové je barevný komiks o rozměrech 2 x 70 m. Procházkou skrze knihu si malí i velcí diváci mohou osvěžit paměť z výuky dějepisu. Jak název díla napovídá, vydáte se na vtipnou a veselou procházku českými dějinami a to od pravěku až po současnost. Podle autorky se jedná o nejdelší knihu světa.

foto k článku20. století na výstavě zastupují vynikající zesnulí umělečtí knihaři profesor Jindřich Svoboda, Jiří Hadlač a Jaroslav Olšák – všechny exponáty pochází ze sbírek Moravské galerie v Brně, nebo František Šiml – knihy ze soukromé sbírky. Několik méně známých ukázek zastoupí také mistra POP UP Vojtěcha Kubaštu.

foto k článku21. století představí práce vynikajících knihařů z různých koutů České republiky. Kromě Jiřího Fogla ze Žamberku to budou manželé Krupkovi z Úval, Eliška Čabalová z Ostravy, Jana Trnková z Plzně, Jana Přibíková z Kadaně, Pavla Lukasová z Brna, Jan Perůtka ze Zlína, Dalibor Nesnídal ze Žlutic, další exponáty zapůjčí Expozice knižní vazby v Lokti nad Ohří, Muzeum Vyškovska a Národní archiv v Praze. Speciální kategorií výstavy bude kolekce Iva Vodičky z Litoměřic – např. sada bubnových, lístkových nebo válečkových knih, přesýpací básně, knižní kompot, kniha – cd nebo magnetofonová páska a další kuriózní ukázky.

3. 2. – 3. 4. 2016, út. – ne. 10.00 – 16.30

Výstava Ďáblova bible / 100 podob knihy - www.iUmeni.cz ()

Sklenářovy kolorovánky