Dimitrij Kadrnožka - Co neznám, to nemaluji.

Umění a design - obrázek Životní příběh akademického malíře Dimitrije Kadrnožky by vydal na objemný román. Na svého žáka by byl prof. Bauch jistě pyšný. Z nadaného a pilného kumštýře (nar. 1923) se během let stal světoznámý malíř, uznávaný autor filmových plakátů, rovněž pak profesor výtvarného umění a dokonce docent.

foto k článkuPražskou Uměleckoprůmyslovou školu absolvoval v letech 1945 – 1950. Od jednapadesátého do čtyřiapadesátého vystudoval obor scénografie na Akademii Muzických umění, neboť hudba je jeho vášní a dokonce jeden čas vedl i ženský akademický sbor v Plzni. Před působením na Kubě se věnoval volné tvorbě, ve které po návratu do vlasti pokračuje. Jeho kresby a obrazy jsou v soukromých i státních sbírkách po celém světě, velké domácí i mezinárodní uznání si rovněž zasloužil tvorbou filmových plakátů, kterých má na svém autorském kontě více jak tři stovky.
foto k článkuMnohé byly vyznamenány prestižními cenami, nesoucí jména Piccasa nebo Miró či Lotreca. Současně Dimitrij Kadrnožka pracuje pro divadelní scény a připravuje do tisku v edici Bibliofilie svou již třetí básnickou sbírku, vlastnoručně ilustrovanou. Jelikož je Žena věčným kumštýřským námětem, je samozřejmě alfou a omegou nejenom malířské, ale i básnické Kadrnožkovy tvorby.
foto k článkuDíky mládí prožitému v protektorátu umí německy, výborně pak španělsky a dobře se domluví francouzsky, neboť do Mekky malířů Paříže rád a často jezdí. Poprvé na stáž již v roce 1947. Jak říkají kunsthistorici, Kadrnožka není v pravém slova smyslu krajinář ani figurativní nebo abstraktní malíř. Jeho inspirací je příroda, zvuky, vůně, světlo a barvy. Milovníky kuriozitek pak jistě bude zajímat, že patří k Lóži svobodných zednářů tzv. francouzské větve a příjmení Dimitrij mu dal otec, legionář, který při tažení Ruskem přestoupil na pravoslaví. Takže v rodném či jak se dříve říkávalo křestním listě má napsáno: Jaroslav, František, Evžen, Dimitrij Kadrnožka. Jeho tatínek, hrdina od Zborova, dostal po návratu osobní poděkování od T.G.Masaryka za služby Vlasti v Rusku, které začínalo slovy: Milý Jeníku…

Bláznivý Čech

foto k článkuKadrnožka na Kubě, Kuba v Kadrnožkovi, dalo by se říci. Pobyt v Karibiku se mu hluboce zadřel do srdce, rád a poutavě o svém působení v Havaně vypráví. Nezasvěceného člověka překvapí líčení poměrů, kdy Kubánci včetně nevyššího vedení o sobě nehovořili jako o komunistech, nýbrž jako o Fidelovcích či Castrovcích. Málo kdo dnes ví, že se Kuba bránila ortodoxnímu sovětskému vedení země a snažila se jít, i přes veškerou spolupráci se SSSR, pokud možno svou vlastní cestou. Lidé si nesmírně vážili výdobytků revoluce a svých barbudos – Vousáčů, vítězů z pláže Giron. Těch sociálních vymožeností byla spousta. Zajištěná práce, zdarma zdravotní péče a školství, minimální nájmy, laciné potraviny, byť vázané lístkovým systémem, který měl ale především blokovat překupníky a šmelináře. V rámci reorganizace školství bylo zdarma i studium na umělecké škole v Havaně, která však jako sůl potřebovala „dát zgruntu dohromady“.

foto k článku„Prostředky pro školu se nešetřilo. Měli jsme k dispozici nejdražší materiál špičkových značek, od barev přes štětce až po pauzáky,“ vzpomíná profesor Kadrnožka. „Studenti měli moderní kolej v areálu, zbudovaném z „imperialistického přežitku – golfového hřiště“ z časů Batisty. Jídlo se podávalo třikrát denně v menze, také zdarma. Horší bylo temperamentní Kubánce naučit studijnímu řádu…,“ usmívá se Kadrnožka. „V zimě, kdy klesla teplota na dvacet stupňů Celsia jsem kupříkladu našel školu jako vymetenou. Jediný, kdo tam byl, byl školník a ostraha v jedné osobě. Kde jsou žáci, ptám se a on jen ucedil mezi zuby: Kdo by chodil v tomhle nečase do školy…jedině snad bláznivý Čech…“

foto k článkuJisté ale je, že Kadrnožka ve funkci děkana školu postavil na nohy, důrazně vyžadoval nejenom docházku, ale i práci podle učebních plánů. K velké radosti studentů zavedl mj. akty, kdy se pracovalo podle modelek, v silně katolické zemi dosud věc nevídaná. Dokonce později pravidelně pořádala škola prodejní výstavy prací žáků, které šly na odbyt a škola tak našetřila na tvůrčí cesty, stáže a pobyty v zahraničí pro nejtalentovanější studenty.
„Těch mládenců je celá řada, dnes jsou z nich i světově uznávané tvůrčí osobnosti,“ připomíná Dimitrij Kadrnožka. „Pár jmen za všechny… Wija, Tabelo, Nelson… vystavují po celém světě, jejich práce jsou v předních zahraničních galeriích i muzeích výtvarného umění…“

Až do 19.3. 02016 se s dílem Dimitrije Kadrnožky můžete setkat v galerii Art Chrudim

Dimitrij Kadrnožka - Co neznám, to nemaluji. - www.iUmeni.cz ()

Sklenářovy kolorovánky