Jak se daří české ilustraci?

Zatímco dospělí si na knihy bez obrázků již zvykli, dětem je naštěstí ještě dopřáváme. Dětské knihy se tak staly takřka výlučným prostorem pro současnou českou ilustraci, která zde nachází spolehlivé útočiště a dobře v nich prospívá. Pro potěšení sem také stále častěji utíkají mnozí dospělí.

Můžeme tedy doufat, že se ilustrace brzy rozšíří i za hranice dětské literatury.Současnou českou ilustraci pro děti představujeme v rámci výstavy Designéři dětem v GALERII CZECHDESIGN do 6. ledna 2017.

Jaká je česká dětská ilustrace?

foto k článkuNa českém knižním trhu stojí bok po boku mladá generace výtvarníků s již zavedenými autory a legendami oboru. Díla Jiřího Trnky, Josefa Lady, Josefa Čapka, Ondřeje Sekory, Heleny Zmatlíkové, Zdeňka Milera a Adolfa Borna zůstanou v českém literárním povědomí vždy silně zakořeněna. Vedle nich stojí autoři zralí, jejichž tvorba si již našla své místo, například Jiří Sopko, Petr Sís, František Skála, Jiří Šalamoun, Petr Nikl, Jan Hísek či Jiří Stach. Tuto koláž doplňují výtvarníci mladí, kteří hravě experimentují, rádi překračují hranice klasické knižní ilustrace (často tíhnou ke komiksovým formám) a užívají netradičních metod. Ze záplavy výtvarníků vystupuje Alžběta Skálová se svými jemnými akvarely a humornými minikomiksy (Rostlinopis, Klárka a 11 babiček), dále nezaměnitelně syrový styl Filipa Pošivače (Až po uši v mechu, Kuba Tuba Tatubahn) a vlídně pastelové ilustrace Andrey Tachezy (Něco ti povím, Johane). Galerii současné české ilustrace můžete snadno najít v úhledných krabičkách od Baobabu – 12 nejmenších pohádek, 12 malých hororů či 12 ukolébavek, ve kterých se jednotlivých sešitových příběhů zhostí vždy 12 rozdílných umělců.

Kdo u nás dělá krásné knihy?

„Krásná kniha je krásně napsaná a krásně ilustrovaná, krásná kniha je věc, kterou chcete mít doma v knihovně a o kterou se budou handrkovat vaše děti a vnuci, až vy tady jednou nebudete. A sběratelé po ní budou v antikvariátech pátrat i v příštím století.“
Ivana Pecháčková, nakladatelství Meander.

foto k článkuČeská knižní ilustrace zažívá velký rozmach. Proti převládající nekvalitní komerční produkci totiž vystupují menší nakladatelství, která dbají na knižní kulturu. Vydávají autorské knížky, spojují spisovatele s ilustrátory, vyhledávají nové talenty a věnují vzniku každé jednotlivé knihy náležitou péči.

foto k článkuTakovými nakladatelstvími jsou například Baobab Juraje Horvátha, který se zaměřuje na alternativní ilustrované knihy – jak domácí, tak ty zajímavé ze zahraničí a spolupracuje s nastupující generací výtvarníků. Vydavatelství Meander Ivany Pecháčkové se soustředí na umělecké knihy pro děti, dětské knihy pro dospělé i komiksy pro všechny. Nakladatelství Labyrint se pustilo do edice knih (nově i časopisu) pro děti chytrých rodičů Raketa. Skvělé edice pohádek a mýtů nejen pro děti vydalo nakladatelství Argo, u kterého též vyšla i kompletní řada Mumínků Tove Janssonové. Nakladatelství Paseka zas slaví úspěchy s Lichožrouty ilustrovanými Galinou Miklínovou.

foto k článkuDále stojí za zmínku nakladatelství Běžíliška, které se původně specializovalo na výrobu poctivých leporel, jež z českého trhu téměř nadobro vymizela. Klade důraz na kvalitu textů a výtvarného i řemeslného zpracování knih a sbírá jedno ocenění za druhým. Ilustraci – jako volnému umění – se věnuje ateliér Napoli, který tvoří chytré skládačky, flipbooky, balicí papíry a další formy překračující knihu jako médium. Nakladatelství Bylo nebylo nebo grafická dílna Uutěrky se zabývá především vydáváním autorských knih, ne zřídka vázaných ručně. Existuje i řada autorů, kteří si knihy vydávají vlastním nákladem.

A kde je hledat?

foto k článkuS rozšiřující se nabídkou kvalitní literatury pro děti je stále těžší udržet krok a orientovat se. Kromě spolehlivých nakladatelství a jmen jednotlivých ilustrátorů pak přicházejí na pomoc stále oblíbenější knižní akce. Velkolepý knižní veletrh a literární festival Svět knihy, dílčí akce městských knihoven a literárních kaváren, festival Tabook v Táboře nebo sympaticky komorní a neformální KNIHEX, setkání čtenářů, nakladatelů a knihkupců, které se koná dvakrát ročně – v létě a v zimě. Kromě kvalitní knižní produkce se můžete setkat se samotnými nakladateli, spisovateli, ilustrátory a dalšími, kteří se aktivně podílejí na českém knižním provozu. Samozřejmostí je i bohatý doprovodný program. Výhradně ilustraci je pak věnován každoroční festival LUSTR, který pořádá nakladatelství Page Five. Novým rojektem zaměřený na autorské a umělecké publikace vydávané malými nezávislými nakladateli nebo vlastním nákladem je i olomoucký knižní veletrh LITR

Info

VÝSTAVA DESIGNÉŘI DĚTEM
Kdy: 19. 10. 2016 – 6. 1. 2017