Dobrodružný svět Pavla Čecha

Umění a design - obrázek Navštívit malíře Pavla Čecha v jeho ateliéru je jako vstoupit do dobrodružného příběhu a vše, o čem jste dosud jen snili se stane skutečností. Čas se zastaví a Vy se vrátíte do dětství. Odcházet se Vám bude jen velmi těžko.

foto k článkuTvorba Pavla Čecha je výrazná a dobře rozpoznatelná. Maluje obrazy, vytváří objekty, kreslí komiksy, ilustruje a píše autorské knihy pro děti. I když se jedná o zcela odlišné umělecké formy, Pavel Čech je spojuje svým nezaměnitelným výtvarným rukopisem. Vytváří zvláštní kouzelný svět, v němž se skutečnost mísí se sny a zážitky z dětských her. Divák se snadno ponoří do tohoto světa. Může snít o tom, jak se zatoulal do stínadelských uliček, tajemných zahrad, svých dětských let. Dílo Pavla Čecha si nachází čím dál více obdivovatelů i uznání odborníků. V roce 2010 obdržel cenu Muriel za nejlepší původní komiks – Tajemství ostrova za prkennou ohradou a v roce 2013 za Velké dobrodružství Pepíka Střechy. Tato kniha získala i prestižní cenu Magnesia Litera v kategorii Litera za knihu pro děti a mládež, což je v tuzemském komiksovém světě věc zatím zcela nevídaná.

Vypravěč příběhů

Zajímavý a nejnovější rozhovor s Pavlem Čechem si můžete přečíst v časopise Moje země, který je právě až do 1.12. na stáncích v prodeji. Malou ochutnávku rozhovoru s redaktorkou časopisu, Martinou Kobzovou, si můžete přečíst on-line zde:

Svět Pavla Čecha, to je nekonečné množství příběhů. Nechybí v nich tajemství, dobrodružství, odvaha, sny a kamarádství. Najdete je v jeho tvorbě – v knihách a obrazech, ale i v osobním životě. Příběhy rád vypráví, maluje, poslouchá a zdá se, že i žije. Od svých přátel z Ligy lesní moudrosti dostal indiánské jméno Machimia – Dává mnoho. Výstižné. Pavel Čech rozdává radost prostřednictvím své práce i tím, jaký je..
(Martina Kobzová)

Výstava Tajemné příběhy Pavla Čecha

Muzeum města Brna připravuje na Špilberku od prosince tohoto roku velkou výstavu Pavla Čecha - 1.prosince 2016 – 26.února 2017. Těšit se tak můžete na výběr jeho kreseb i obrazů. Výstavu bude doprovázet tradičně bohatý doprovodný program, určený převážně dětem, pro které je výstava na konci roku třešničkou na dortu celého výstavního roku. A jestli se o nějaké výstavě dá tvrdit, že upoutá stejně tak dospělé jako jejich děti, tak je to určitě výstava Pavla Čecha.

Pavel Čech(*1968)

foto k článkuVýtvarný talent se někdy může probudit nečekaně a ke slunci dokáže z hlubokého lesa doputovat i klikatými, hustě zarostlými pěšinami. Pavel Čech se vyučil strojním zámečníkem a dlouhé roky pracoval jako hasič. Odjakživa tu a tam kreslil pro vlastní potěšení, dlouho ale této činnosti nepřikládal velkou vážnost. Teprve ve věku, kdy už akademicky vzdělaní tvůrci sbírají první vavříny, se v něm náhle probudila intenzivní touha malovat a během několika krátkých let se prakticky z nuly propracoval k velkým, technicky dokonale zvládnutým olejomalbám. Čech je jako autodidakt na hony vzdálen nejžhavějším trendům, které hýbou domácí výtvarnou scénou. Jeho malířská tvorba má kořeny především v knižní ilustraci – počínaje Gustavem Dorém nebo Zdeňkem Burianem a konče Jiřím Trnkou a Karlem Frantou. Jeho plátna v podstatě vždy nesou příběh a klukovskou fascinaci tajemstvím.
Je proto zcela přirozené, že se Pavel Čech věnuje také obrazovému doprovodu knížek, které občas i sám píše, a rovněž komiksům, kde scénář přenechá jinému autorovi jen málokdy.
Nejúspěšnější z jeho autorských publikací byla obrázková kniha O zahradě, která se dočkala vydání ve Francii, Španělsku a Finsku. Dále byl několik let dvorním ilustrátorem próz Michala Ajvaze, jehož poetika je mu velice blízká. Čechovy krátké komiksové práce byly kromě řady českých periodik otištěny také ve Slovinsku, na Ukrajině a v Rumunsku

.

Stínadla Pavla Čecha

foto k článkuJedním z velkých počinů Pavla Čecha,je i mapa Stinadel Jaroslava Foglara, jehož je Pavel velkým obdivovatelem. I to bylo důvodem, proč unikátní mapu foglarovských Stínadel vytvořil.
Vše v mapě odpovídá líčení Jaroslava Foglara. Kterými uličkami klub Rychlých šípů utíkal před společenstvem Vontů, kde byly Červené schody skrývající pod pětibokým kamenem vontskou kroniku, ale i kam zněl zvuk zvonu Dunivá Kateřina.
Díky Pavlu Čechovi se tak můžete podívat na kůlnu s dílnou Jana Tleskače, na místo nálezu vontské kroniky i za tramvajové koleje ve slavné Rozdělovací třídě. Tedy na místa, která podněcovala představivost desetitisíců dětí – a Jaroslav Foglar nikdy neprozradil, jestli jsou skutečná. „Nakonec jsme našli jako špatně zanesenou jednu uličku, líčenou v poslední knize stínadelské trilogie Tajemství Velkého Vonta. Ta měla být o jednu vedle. Takže jeden obrázek jsem nakonec vytvořit musel,“ svěřil se autor.

Rozhovor o vztahu Pavla Čecha k Rychlým šípům a ke Stínadlům pod názvem "NE životu bez fantazie" můžete zhlédnout na Stream.cz

Rozhovor s redaktorkou Českého rozhlasu, Jany Vykoupilové, si vychutnejte ZDE:

Autorské knihy:

foto k článkuRuddy (nakladatelství Netopejr, 2000)
O čertovi (Sursum, 2002)
O zahradě (Brio, 2005)
O Mráčkovi (Literární čajovna Suzanne Renaud, 2006)
O klíči (Literární čajovna Suzanne Renaud, 2007)
Tajemství ostrova za prkennou ohradou (Petrkov, 2009)
Dědečkové (Albatros, leden 2011)
Dobrodružství pavouka Čendy“ nakladatelství Petrov 2011
Velké dobrodružství Pepíka Střechy (2012)
Dobrodružství Rychlé Veverky (2011)
Poklad (2014)
Velká knižní záhada (2014)
Skoro tucet, Petrkov 2015
A, Petrkov 2016

Komiksy (výběr z tvorby):

foto k článkuRuddy (2000)
Hvězdář (2001)
Hlubina (2003)
Vzducholoď (2004)
Pohádka (2005)
Hvězda (2005)
Jindrovo Jaro (2005)
Kos František (2006)
Kamarádi (2006)
Morava (2007)
Vlaštovka
Čert ze Špilberku - Brněnské pověsti
Zapomenutý poklad - Haló, Brno
Tajný výlet - Bobří stopou

Poděkování

foto k článkuPavel Čech se zkrátka a dobře pomalu a jistě vkrádá do našich srdcí a fantazie a nechává nás zapomenout na špatnosti a nekalosti kolem nás. A jelikož to jsou právě vzpomínky na dětství a děti, pro které Pavel Čech tvoří mnohé své krásné knihy, nemohla jsem jinak, než umožnit těm svým, dvěma malým klukům, aby měli také tu čest Pavla Čecha poznat osobně. A jako velcí obdivovatelé indiánů, hasičů, popelářů, rytířů a všech ostatních hrdinů, to byl pro ně neopakovatelný zážitek, jež si v sobě uchovají jako plamínek, který s nimi Pavel Čech, coby pravý indián, téměř rozdělal třecími dřívky na koberci svého ateliéru. Děkujeme.

Autor: Jana Chládková

Dobrodružný svět Pavla Čecha - www.iUmeni.cz ()

Aukční síň a galerie European Arts