Původní nábytek se vrátil do vily Tugendhat

Tři kusy nábytku z původního vybavení se dnes vrátily do vily Tugendhat. Slavnostně jej odhalila brněnská zastupitelka Barbora Maťáková. Mobiliář, který prošel restaurováním, je ode dneška pro veřejnost vystaven jako část stálé expozice v technickém podlaží.

Lidé však na jeho zhlédnutí čekat nemusejí – stačí vstupenka na zahradní okruh, jehož je expozice součástí a na který není nutné se předem rezervovat. Spolu s původním nábytkem uvidí i výstavu „Vitra Classics“, unikátní sbírku designového nábytku švýcarské značky Vitra. Ta ale potrvá jen do 6. prosince.

foto k článku Chaise longue (lehátko) a coffee table (stolek) od Ludwiga Miese van der Rohe a buffet (příborník) od jeho partnerky Lilly Reich jsou dodnes ikonami moderního designu. Lehátko s rubínově červeným sametem bylo jediným barevným akcentem obytné místnosti. Stolek ze skla a oceli stál vedle slavných křesel Barcelona a Tugendhat před známou onyxovou zdí. Příborník od Lilly Reich naplnil stejné ideje jako samotná vila: má nosné nohy podobně jako vila pilíře a je zhotoven ze skla, oceli a dřeva, tedy z materiálů typických pro celou stavbu.

Když rodina Tugendhatových emigrovala, nábytek zůstal v Brně a během války se ztratil. V 60. letech jej v okolních domech vypátral architekt Jan Dvořák, později přešel do depozitářů Moravské galerie. V roce 2008 byla kolekce prohlášena movitou kulturní památkou, a přestože ji dědicové Grety a Fritze Tugendhatových získali v restituci zpět, zůstala v Česku. Statutární město Brno nábytek od dědiců zakoupilo do sbírek Muzea města Brna v září 2014 za 275 tisíc Euro.

foto k článkuOriginální mobiliář mezitím prošel nezbytným restaurováním, které zachovalo autenticitu a zastavilo degradaci materiálu. Nábytek je proto umístěn ve speciální vitríně se stálou kontrolou a úpravou vnitřního klimatu. Dílo Ludwiga Miese van der Rohe a jeho partnerky Lilly Reich se dnes řadí k ikonám světového designu 20. století. Nábytek navržený a vyrobený v období jejich spolupráce je cenný tím, že dokumentuje vývoj světového moderního nábytkářského designu, ale i svou autentičností.

foto k článkuV další části výstavy představuje švýcarská značka Vitra ikonické produkty špičkových designérů z celého světa. Návštěvníci uvidí desítku křesel a doplňků, které se staly klasikou a inspirovaly řadu dalších tvůrců. Vila Tugendhat se tím stává partnerským místem pražského Designbloku – mezinárodní přehlídky představující novinky světového i domácího designu.

Zdroj: Villa Tugendhat

Původní nábytek se vrátil do vily Tugendhat ~ iUmeni.cz ~