V Praze otevřena rozsáhlá výstava Český kubismus

Umění a design - obrázek Uměleckoprůmyslové museum otevřelo v domě U Černé Matky Boží novou dlouhodobou výstavu Český kubismus, která ukazuje tento divácky populární styl v rozsáhlém propojení architektury, volného i užitého umění.

foto k článku“Muzeum bylo připraveno otevřít novou expozici v domě U Černé Matky Boží už v říjnu roku 2012, kdy prostory opustila Národní galerie. Muzeum má expoziční prostory pronajaty na osm let s možností prodloužení nájemní smlouvy. Kromě dlouhodobé expozice budou v domě U Černé Matky Boží probíhat krátkodobé výstavy a vzdělávací programy,” uvádí zástupci Uměleckoprůmyslové musea v Praze.

foto k článku“Samotná expozice je umístěna ve dvou patrech. Členěna je podle témat přibližujících kubismus jako myšlenkový proud sjednocující volné a užité umění, zdůrazňuje však i specifika jednotlivých oborů (architektura, nábytková tvorba) a širokou variabilitu jejich projevů. Postupuje od ideového vymezení stylu a problematiky formy uměleckého díla přes historii institucí spojených s českým kubismem až po inspirační zdroje a proměny kubismu po první světové válce,” dodávají organizátoři výstavy.

foto k článkuMezi vystavenými exponáty najdeme tvorbu slavných designerů, architektů a výtvarníků jako Pavel Janák, Josef Gočár, Josef Chochol, Vlastislav Hofman, Otakar Novotný, František Kysela, Emila Filla, Bohumil Kubišta, Josef Čapek, Václav Špála a Otto Gutfreund. Nejvýznamnější exponátem je série nábytku od Josefa Gočára, kterou navrhl pro vlastní jídelnu, ale vystaveno bylo v Kolíně nad Rýnem v roce 1914.

foto k článkuKrom samotné prohlídky připravilo UPM pro návštěvníky i takzvanou Aktivní zónu, kde je možné vyzkoušet si jak se sedí na replikách vystavených židlí. Že kubismus není jen produktový design a umění stvrzuje volně vydaná mapka Procházka po pražské architektuře, jenž provází po největších skvostech hlavního města. Chybět nebudou komentované prohlídky a od roku 2016 pak i interaktivní tablety.

Foto a zdroj: Uměleckoprůmyslové museum v Praze

Název: Český kubismus 1909-1925
Autor: Pavel Liška, Jiří Švestka, Tomáš Vlček