Lukáš Orlita v transu

Umění a design - obrázek Lukáš Orlita patří k nejoriginálnějším mladým výtvarníkům. Absolvoval FaVU VUT Brno, atelér figurální malby, prof.ak.mal.Jiřího Načeradského. Na fakultě výtvarných umění VUT Brno získal ocenění Ateliérová cena, od roku 1994 pořádá samostatné i skupinové výstavy.

Už během studií na brněnské FAVU patřil Lukáš Orlita mezi nadějné umělce. Se suverénně zvládnutou perspektivou maloval obrazy mostů, které dýchaly kouzlem nové věcnosti. Na velkých plátnech přinášel fotorealistické výjevy ve stylu Gerharda Richtera. Profiloval se jako zřetelný talent realistické malby, který přinášel čerstvý vítr do zatuchlého prostředí u nás stále přežívajícího minimalismu a různých druhů abstrakce ve stylu 60. let.

V poslední době prošla Orlitova tvorba zásadní proměnou. Jednoznačným impulzem pro tuto změnu se stal jeho pobyt v Paříži. Orlita se tam měl možnost seznámit nejen se současným uměním pařížským, ale zprostředkovaně i s podněty z Londýna a New Yorku, hlavních světových center malířství. České malířství se stále ještě úplně nevypořádalo s relikty 60. let a jednou z cest je oživení realistických trendů v malbě. Tuto fázi má už západoevropské a americké malířství za sebou. V 70. a 80. letech prožilo etapu fotorealismu a posléze různých druhů postmoderny. Dnes se spíš snaží najít výtvarný jazyk odpovídající nastupujícímu 21. století. S těmito trendy se Orlita v Paříži setkal a jim se snaží přizpůsobit svou nejnovější tvorbu.

Orlita hledá ve svém okolí předměty denní potřeby (hračky, nářadí...). Všímá si základních archetypálních tvarů, z kterých jsou složeny. Tyto základní tvary pak přenáší na plátno, různě kombinuje a vytváří tak nové abstraktní objekty, které jsou zasazeny do nových souvislostí. Používá výrazných zářících, někdy i fluorescenčních barev, které za určitých světelných podmínek svítí. Orlitovy obrazy mohou sloužit jako vizuální doprovod techna nebo acid housu. Jeho gestická malba svou energií odpovídá tanečnímu rytmu. Orlitův abstraktní iluzionismus působí v našem prostředí poněkud nezvykle a asi bude trvat dlouho než si najde své příznivce. Orlita ale úspěšně udržuje krok s vývojem světové malby a patří mezi nejprogresivnější výtvarníky u nás.

MgA. Lukáš Orlita
Nar. 30. 10. 1974

Studia: