Já jsem: Bitva v obrazech o poslední slovo mezi studenty a umělcem

Umění a design - obrázek Dát slovo tisícům žáků to chce odvahu. Stačila k tomu kolekce obrazů slavných osobností a nadšení jednoho malíře a desítek učitelů.

Spráskl by Komenský ruce nad úrovní znalostí a limity současného školství? Měl by jeho „Orbis pictus“ (Svět v obrazech) šanci uspět v konkurenci možností nabízených moderních technologií? Že není budoucnost tak černá, jak nás přesvědčují média, hovoří úspěchy, které Hesham Malik slaví se svým umělecko-vzdělávacím projektem „Já jsem“.

Vlastní iniciativa umělce využívá poznatky hlubinné psychologie a rozvíjí talenty žáků na mnoha úrovních.

Nesmrtelné „Exempla trahunt“ - „Příklady táhnou.“

foto k článku„V posledních dvou letech jsme se všichni ocitli v jakémsi nereálném vakuu. Dlouho jsme byli odpojení od přátel, rodiny a ostatního světa. Já sám jsem se cítil, že nejsem nikde. I když jsem tady žil, chodil, mluvil a tvořil, ale věci, kterými jsem jako umělec normálně žil, výstavy, malování na veřejnosti, byly najednou nemožné. Rozhodl jsem se, že bych se měl zaměřit na ty, pro které je tato doba ještě těžší než pro mě a motivovat je něčím pozitivním. Tak jsem pro žáky a studenty vytvořil projekt „Já jsem“,“ vzpomíná autor projektu Hesham Malik.

Myšlenka projektu je velmi jednoduchá a přitom geniální. Umělec namaloval obsáhlou kolekci stovek osobností historických, současných, politických, „padouchů”, dětských géniů, ale také obyčejných lidí, jejich povolání... Ke všem napsal své vlastní komentáře. Učitelé s žáky si ve své škole vyberou z portfolia takové osobnosti, které odpovídají zaměření školy, věku a schopnostem studentů. Někdy je to obtížné, ale celý projekt nemá v úmyslu být bojem, ale snahou o dialog.

„Sum quod eris, fui quod es“ - „Jsem, čím budeš, byl jsem, čím jsi.“

foto k článkuVšichni každý den vyprávíme příběhy. Většinou vlastními slovy nebo svými činy. Umění a obrazy tentokrát slouží jako médium, skrze které se každý, kdo obraz uvidí (fyzicky naživo nebo on line), může zapojit a sdílet svůj vlastní názor, příběh. Ten může být laděný humorně, jako fakt nebo jako mýtus atd. Žáci tedy k vybraným obrazům od umělce dostanou komentáře všech žáků ze všech škol (měst, zemí), které vybrané obrazy okomentovali již před nimi.

„Jako největší přínos pro studenty vnímám to, že se mohou stát součástí příběhu, který cestuje daleko za hranice jejich země i znalostí a předávat tyto vědomosti žákům jiné školy nebo národa. Zároveň se dozvědět a naučit tyto vědomosti hrou od jiných dětí,“ vysvětluje umělec.


foto k článkuKomentáře studentů jsou často poutavější než skutečné reálie:
„Já jsem Frida Kahlo. Chtěla jsem být doktorka, ale můj osud se změnil, když mi při nehodě autobus zlomil přes 20 kostí. Takže jsem rok musela zůstat ležet v posteli. Člověk nikdy neví, co mu život přichystá, je dobré s tím počítat.“ (Elia, 8. třída, Futuraskolan International school of Stockholm, Švédsko)

„Já jsem Gandhí. Muž, který stojí navzdory všemu.“ (Nivahn, 1. třída, West Park School Wellington, Nový Zéland)

foto k článku„Já jsem Picasso. Umění je moje vášeň a maluju esteticky. Jsem nejvlivnější malíř 20. století.“ (Yuvraj, 8. třída, Tays Junior high school Texas, USA)

„Já jsem Nelson Mandela. Jsem duší svobody, která nespočine, dokud nebudeme všichni svobodní. Ale hodnotě svobody můžeme porozumět pouze pokud žijeme utiskovaní nebo o ni přijdeme.“ (Amar, Vysokoškolák, University of Toronto, Kanada)

„Já jsem Andy Warhol. Střelila mě třikrát do srdce feministka Valerie Solanasová, protože jsem prý kontroloval její život.“ (Mahika, 6. třída, Futuraskolan International school of Stockholm, Švédsko)


„Sunt omnes unum“ – „Jsou všichni jedno“. Vergilius, Aeneis

foto k článkuS umělcem spolupracují jak školy, tak další instituce věnující se např. domácímu vzdělávání dětí. Do mezinárodní verze projektu se kromě desítek škol z České republiky připojily také školy a instituce v následujících městech: Toronto, Mississauga (Kanada), Texas (USA), Stockholm (Švédsko), Barcelona (Španělsko), Perth (Skotsko), Wellington (Nový Zéland), Durham (Velká Británie), Sydney (Austrálie), Kuvajt (Kuvajt), Dubaj, Sharjah (SAE) a další.

Projekt „Já jsem“ slouží jako podnět k dalším dlouhodobým vzdělávacím programům. Možnost zapojit se do projektu mají české děti do konce školního roku 2021. Stačí napsat email na adresu: jajsem2021@gmail.com.

V současnosti vrcholí realizace fyzické podoby výstavy „I m” na Seneca college v Torontu a Agora Prep Academy v Ontariu v Kanadě, ve Futuraskolan International ve Stockholmu ve Švédsku a v St. Peter s School v Barceloně ve Španělsku.

Závěrečná výstava se připravuje na rok 2022.

Publisher: iUmeni.cz

Já jsem: Bitva v obrazech o poslední slovo me… - www.iUmeni.cz ()

Zpět na výpis


Další umění a design


Rudolfinská akademie, Asociace starožitníků z.s. - Dvouletý rekvalifikační kurz s akreditací od MŠMT

Knižní akce

Alena Kučerová. Moje krajina
Alena Kučerová. Moje krajina
Kronikář nových časů. Malíř a kreslíř Hugo Boettinger (1880–1934)
Kronikář nových časů. Malíř a kreslíř Hugo Boettinger (1880–1934)
Kam kráčíš, památková péče?
Kam kráčíš, památková péče?

Články z IDNES.cz

Knižní novinka

Mediální revoluce

Pavel Babáček - webdesigner, graphic designer, html coder